A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Pedagógia és pszichológia

Szöveggyűjtemény

Fülszöveg

A kötet címe is kifejezi, hogy a szerkesztő a pedagógia és a pszichológia között elhelyezkedő határtudomány: a pedagógiai pszichológia meghatározott témaköreiből válogatta ki a közölt tanulmányokat.
E szöveggyűjteményben megjelenő tanulmányok nem reprezentálhatják a pedagógiai pszichológia teljes tartalmi körét, valamennyi részterületét. Az oktatási célnak megfelelő pragmatikus megközelítés szerint, valamint a tudomány differenciálódására, újabb fejleményeire tekintettel - a szociálpszichológiai összefüggések hangsúlyozásával - a kötet olyan tanulmányokat tartalmaz, amelyek az iskolai szocializáció megértését tekintve alapozó jellegűek és a pedagógiai mesterség elsajátításához nélkülözhetetlenek.
A szerkesztő célja e szöveggyűjtemény összeállításával az, hogy az iskolai nevelés pszichológiai vonatkozású tartalmainak válogatásával segítse a pedagógusképző intézmények hallgatóit a pedagógussá válás folyamatában szakmai műveltségük megalapozásában és fejlesztésében.

Tartalom

Bevezetés (Fehér Irén) 7
I. fejezet: NÉZETEK AZ ISKOLAI SZOCIALIZÁCIÓRÓL 13
A pedagógia dilemmái (Buda Béla) 15
Az iskolaethosz a nevelés gyakorlatában (Kozéki Béla) 21
A „rejtett tanterv" elméleti megközelítése
(Szabó László Tamás) 37
Az iskolai konfliktusokról (Horváth-Szabó Katalin) 57
Az iskola légkörének lehetséges pszichológiai mutatói
(Szabó Éva - Lőrinczi János) 83
A tanuló, tanulócsoport zavaró viselkedésének kezelése
(Szivák Judit) 95
A kezdőszakasz funkcióiról (Loránd Ferenc) 101
D. fejezet: AZ ISKOLAI OSZTÁLY MINT A NEVELÉS
MIKROSZOCIÁLIS KÖRNYEZETE 115
Osztály (iskolai osztály) (Lappints Árpád) 117
Társas viszonyok az osztályban (Kósáné Ormai Vera) 121
Az osztály csoportszerkezete és hatékonysága
(Mészáros Aranka) 129
Kortárscsoportok az iskolai nevelés hatásrendszerében
(Vastagh Zoltán) 149
III. fejezet: KEDVEZŐTLEN SZOCIALIZÁCIÓS
HATÁSOK AZ ISKOLÁBAN 157
A kedvezőtlen iskolai hatások (Veczkó József) 159
Az iskolai fegyelem pszichológiai kérdései
(Katona Nóra - Szitó Imre) 163
Viselkedészavar, konfliktus, problémamegoldás
az iskolában (Buda Béla) 187
Az iskolai környezeti ártalmak
(Murányi-Kovács Endréné) 199
Deviancia - hátrányos helyzet - veszélyeztetettség
(Kósáné Ormai Vera) 207
IV. fejezet: TANULÁS ÉS A MOTIVÁLÁS MINT A
HATÉKONY TANULÁS FELTÉTELE 225
A tanulás tanítása és tanulása (Kozéki Béla) 227
Az iskolai motiváció (Kozéki Béla) 235
A tanulási motívum, motiváció, motiválás
(Réthy Endréné) 247
Hogyan jutalmazzunk? (Németh Erzsébet) 255
V. fejezet: ÉRTÉKELÉS ÉS SZÉMÉLYISÉGFEJLESZTÉS 267
A pedagógiai értékelés és problémái (Lappints Árpád) 269
Az önértékelés alakulása és összefüggése a
pedagógiai értékeléssel (Kürti Jarmila) 295
VI. fejezet: AZ ÁTLAGTÓL VALÓ ELTÉRÉS
PEDAGÓGIAI - PSZICHOLÓGIAI MEGKÖZELÍTÉSE ..307
Differenciálás az oktatásban (Lappints Árpád) 309
A tehetség korszerű genetikai értelmezése
(Czeizel Endre) 323
A tehetség meghatározása és összetevői
(Herskovits Mária - Gefferth Éva) 337
A tehetséges és tanulási zavarokkal küzdő kiemelkedő
képességű gyerekek (Gyarmathy Éva) 345
Tanulási nehézségek (Porkolábné Balogh Katalin) 361
VII. fejezet: AZ ISKOLAI NEVELÉS MENTÁLHIGIÉNÉS
KÉRDÉSEI 375
Iskola és mentálhigiéné (Buda Béla) 377
Pedagógusok mentálhigiénéje (Telkes József) 389
Életminőség: egészségmegőrzés és egészségfejlesztés
(Meleg Csilla) 401
VIII. fejezet: A PEDAGÓGUS 411
A pedagógus mint személyiségfejlesztő (Buda Béla) 413
A pedagógusképzés továbbfejlesztését illető tanulságok
(Trencsényi László) 421
A pedagógus (Falus Iván) 429
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv