A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

A brit helyi közigazgatás

Magyar szemmel nézve

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ezt a könyvet, amelynek témája a brit önkormányzati rendszer és gyakorlat, magyar kutatók egy csoportja állította össze. Valamennyi szerző hosszabb-rövidebb időt töltött el kutatással... Tovább

Előszó

Ezt a könyvet, amelynek témája a brit önkormányzati rendszer és gyakorlat, magyar kutatók egy csoportja állította össze. Valamennyi szerző hosszabb-rövidebb időt töltött el kutatással Nagy-Britanniában, mely során megbeszéléseket folytattak a Birminghami Egyetem Helyi Közigazgatástudományi Intézetében, továbbá szakmai látogatásokat tettek számos helyi hatóságnál, minisztériumnál és helyi közszolgáltatásokat nyújtó szervezetnél.
Mindenek előtt némi magyarázat szükséges a brit helyi önkormányzatok struktúráinak megértéséhez, tekintettel arra, hogy ezt tárgyalják a következő fejezetek. Bár az Egyesült Királyságban csak egy parlament és kormány működik, Anglia, Skócia és Wales külön önkormányzati rendszerrel rendelkezik. A helyi hatóságok mindhárom helyen nagyjából azonos funkciót töltenek be és finanszírozásuk is hasonló elveken alapul, de struktúrájuk mégis eltérő.
Anglia és Wales
Anglia és Wales területileg
- Nagy London 33 kerületére,
- 6 nagyváros 36 kerületére és
- 47 megyére, ezen belül 333 járásra van felosztva.
Nagy Londonnak és a Nagyvárosoknak egyszintű, általános hatáskörű helyi önkormányzataik vannak: a londoni kerületek és a nagyvárosi kerületek. 1986-ban megszüntették Nagy London és a Nagyvárosok megyei szintű egységes önkormányzatait, de egyes közszolgáltatások működtetésére, mint például rendőrség, tűzvédelem, hulladékkezelés, tömegközlekedés változatlanul léteznek közös hatóságok. A megyék esetében az önkormányzati rendszer kétszintű: választott testületek megyei és járási szinten működnek általános hatáskörrel. Kettőjük között nincs hierarchikus kapcsolat. A hatáskörök a megye és a járás között vannak felosztva. Mindkettőnek közvetlenül választott tanácsa van, azonos címen vethetnek ki adót és kaphatnak támogatást a törvényben meghatározott feladataik ellátására. A falusi - és egyes városias - területeken létezik harmadik szint is, a község. ( Ez jogilag és földrajzilag is különbözik az egyházközségtől.) A községeknek joguk van tanácsot választani, kisebb mértékű adót kivetni és a bevételből kiegészíteni a helyi közszolgáltatások ellátására fordított összeget. Nincs kötelezően ellátandó feladatuk és ebből kifolyólag nem kapnak központi támogatást sem. Egyes járások, kerületek királyi kiváltságlevél alapján városi címet (City) kaphatnak. Ez azonban hatáskörükben és pénzügyi rendszerükben számottevő eltérést nem eredményez.
Skócia
Skócia 9 régióra, ezen belül 53 járásra és 3 szigetre tagozódik. A kétszintű Igazgatással rendelkező skót régió hasonló az angol és a walesi megyei szinthez (bár jelenleg ez is felülvizsgálat alatt áll). A szigeteknek egyszintű általános hatáskörrel rendelkező önkormányzata van. Vissza

Tartalom

Bevezető 11
TAKÁCS KLÁRA:
A helyi önkormányzati szolgáltatásokról Magyarországon és Angliában 15
A HELYI ÖNKORMÁNYZATOK FELÜGYELETE 15
KÖZSZOLGÁLTATÁSOK 16
A HATÁSKÖRÖK MEGOSZLÁSA ANGLIÁBAN
Nemzeti Egészségügyi Ellátás 18
Szociális ellátás 19
Oktatás 19
Lakásügyek 21
A KORMÁNY DEKONCENTRÁLT SZERVEI ÉS A HELYI SZOLGÁLTATÁSOK 23
PRIVATIZÁCIÓ 24
DEREGULÁCIÓ 24
VERSENYTÁRGYALÁSOK 24
SZABÓ GÁBOR:
A szétpontosítás formái egy unitárius államban: A brit példa 27
BEVEZETÉS 27
1. SZÉTPONTOSÍTÁS ELMÉLETI ALAPJAI 28
1.1. A szétpontosítás kiváltó okai 28
1.2. A szétpontosítás megjelenési formái 30
1.3. A szétpontosítás szintjei 34
2. PÉLDÁK A DEKONCENTRÁCIÓRA ÉS A DECENTRALIZÁCIÓRA 38
2.1. Példa a dekoncentrációra - az egészségügyi igazgatás 38
2.2. Példa a decentralizációra - a szociálpolitikai igazgatás 45
BIBLIOGRÁFIA 46
GAJDUSCHEK GYÖRGY:
A testület és a bizottságok működése Nagy-Britanniában 49
1. A VÁLASZTÁSI RENDSZER, ÁTPOLITIZÁLÓDÁS, A TANÁCSOK TIPIZÁLÁSA, TANÁCSTAGOK 49
2. FORMÁLIS ÉS INFORMÁLIS DÖNTÉSHOZÓ GRÉMIUMOK A TANÁCSOK EGYES TÍPUSAIBAN 52
3. DÖNTÉSHOZATALI MECHANIZMUS 55
FELHASZNÁLT IRODALOM 58
Jegyzetek 58
DR.SZENTE ZOLTÁN:
A helyi kormányzatok feletti ellenőrzés és felügyelet Angliában 61
BEVEZETÉS 61
I. TÖRVÉNYHOZÁS (parlamenti kontroll) 63
II. KÖZPONTI KORMÁNYZATI ELLENŐRZÉS A HELYI KORMÁNYZATOK FELETT 64
1. RENDELETALKOTÁS VAGY KORMÁNYZATI JOGALKOTÁS
(regulations, Statutory Instruments) 64
2. AZ ADMINISZTRATÍV VAGY KÖZIGAZGATÁSI ELLENŐRZÉS
(administrativecontrol) 64
3. A KÖZPONTI KORMÁNYZAT PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSE A HELYI KORMÁNYZATOK FELETT (financial control) 66
4. HATÁSKÖRELVONÁS ÉS EGYÉB KONTROLL MECHANIZMUSOK 70
III. A SZÁMVEVŐSZÉKI BIZOTTSÁG (Audit Commission)
AZ ÖNKORMÁNYZATOK GAZDÁLKODÁSÁNAK SZÁMVEVŐSZÉKI ELLENŐRZÉSE 73
IV. A HELYI KÖZIGAZGATÁSI MEGBÍZOTT VAGY HELYI KORMÁNYZATI
OMBUDSMAN (Commission for Local Administration or
Local Government Ombudsman) 74
V. A HELYI KORMÁNYZATOK TÖRVÉNYESSÉGI FELÜGYELETE
A KÖZIGAZGATÁSI BÍRÁSKODÁS 75
FELHASZNÁLT IRODALOM 76
Jegyzetek 77
MIHAJLOV DOBROMIR:
A közszolgálat Nagy-Britanniában 79
1. A "KÖZSZOLGÁLAT" FOGALMÁNAK MEGHATÁROZÁSA ÉS TARTALMA 79
2. A KÖZSZOLGÁLAT FEJLŐDÉSÉNEK RÖVID ÁTTEKINTÉSE 80
2.1. A Northcote - Trevelyan Jelentés 80
2.2. A Fulton jelentés 81
2.3. A Pénzügyi Igazgatási Kezdeményezés (FMI) 82
3. A "KÖVETKEZŐ LÉPÉSEK" (NEXTSTEPS) ELNEVEZÉSŰ PROGRAM 83
4. A TISZTVISELŐI BESOROLÁSI FOKOZATOK ÉS A VONATKOZÓ ADATOK 84
5. A KÖZSZOLGÁLAT JOGVISZONY KELETKEZÉSE, A TISZTVISELŐK KÉPZÉSE 87
6. A KÖZSZOLGÁLAT TARTALMA 89
6.1. Az elvárható magatartás szabályai 89
6.1.1. A tisztviselő felelőssége és a miniszterhez való viszonya 89
6.1.2. A tisztviselő politikai tevékenysége 90
6.1.3. Információ-szolgáltatás a tisztviselő által 91
6.2. A fegyelmi felelősség 92
6.3. A tisztviselő előmenetele 94
6.4. A tisztviselő díjazása 95
6.5. A tisztviselők munkavégzése egyéb jogviszony alapján 97
7. A TISZTVISELŐK ÉRDEKVÉDELMI SZERVEZETEI 98
8. A KÖZSZOLGÁLATÉRT FELELŐS KÖZPONTI SZERVEK 98
FELHASZNÁLT IRODALOM 101
Jegyzetek 101
HORVÁTH M. TAMÁS:
A nem hagyományos közigazgatási megoldások útján (Hipotézis) 103
TRENDEK 106
a/ A versenyeztetés (Competing council) 108
b/ A részvételre ösztönzés 109
d Társulási együttműködés 110
MODELLEK 111
Ml ILLESZTHETŐ? 112
Jegyzetek 115
PÉTERI GÁBOR:
Helyi önkormányzatok a piacon
(A kötelező pályáztatási rendszer és a helyi gazdaságfejlesztés) 117
HELYI ÖNKORMÁNYZATOK A PIACON 118
I. HÁTTÉR 118
Helyi önkormányzati rendszer 118
Helyi pénzügyek 121
Helyi politizálás 122
Európa 123
Ellenőrzés 123
II. A SZOLGÁLTATÁS-SZERVEZÉS ALTERNATÍVÁI 124
Kötelező pályáztatási gyakorlat 126
Költségközpontra épül menedzsment, megállapodások a szolgáltatás színvonaláról 132
III. HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS 134
Területfejlesztési politika 134
Helyi gazdaságfejlesztés 136
IV. TANULSÁGOK MAGYARORSZÁG SZÁMÁRA 140
REFERENCIÁK 146
Jegyzetek 147
JÓZSA ZOLTÁN:
A helyi önkormányzatok lakásgazdálkodása Angliában 149
A HELYI ÖNKORMÁNYZAT FUNKCIÓI 149
A lakásgazdálkodás központi Intézményei 150
A helyi housing szolgáltatások szervezete 150
A helyi hatóságok lakásviszonyokkal kapcsolatos feladatai 152
A lakásállomány kezelése és használata 155
Várakozási listák, elosztás és bérlet 156
Mobilitás, bérlői Jogosítványok 159
A bérleti díj összegyűjtése 163
A lakások, házak felújítása 165
Terület-felújítás 166
Lakásfejlesztés 167
Lakótelepek rehabilitációja 169
Összegezés 170
ZOLTÁN JÓZSA, MANAGEMENT OF LOCAL HOUSING STOCK IN BRITAIN (Summary) 171
Felhasznált irodalom 173
KRISTOFF ZOLTÁN:
A helyi önkormányzatok felelőssége a helyi gazdaság fejlesztésében 175
1. A HELYI ÖNKORMÁNYZATOK SZEREPE A GAZDASÁGI FEJLESZTÉSBEN 175
1.1. A brit helyi gazdasági fejlesztés történeti összefoglalása 175
1.2. Jogi alapok 178
1.3. A helyi gazdasági fejlesztés szükségessége és a jogi előírások 181
A közreműködés típusától függő korlátozások 183
Ügyrendi jellegű korlátozások 184
1.4. A helyi vállalkozásfejlesztésre fordítható fejlesztési kiadások szabályai 185
1.5. A helyi önkormányzatok részvétele gazdasági társaságokban 186
1.6. Az új törvény hatása a helyi gazdasági fejlesztésre 190
2. A HELYI GAZDASÁG FEJLESZTÉSE A GYAKORLATBAN 191
2.1. A helyi gazdaságfejlesztési tevékenység koordinálása 191
2.2. Vállalkozásfejlesztési Társaságok (Enterprise Boards) 192
a. Venture Capital Ltds (Vállalkozási Tőke Kft-k) 194
b. West Midlands Enterprise Board (Consultancy Services) Ltd.
(Tanácsadási Szolgáltatások Rt): 194
c. West Midlands Enterprise Board (Leasing) Ltd.: 194
d. West Midlands Enterprise Board (Investments) Ltd (Befektető Rt).: 194
e. West Midlands Training (Tyseley) Ltd. (Oktatási, Tyseley Bt): 195
2.3. Helyi Vállalkozásfejlesztési Ügynökségek (Local Enterprise Agencies) 196
2.4. A Kerületi Önkormányzatok Szövetsége és a Megyei Önkormányzatok Szövetsége szerepe 198
2.4.1. Menedzselt munkaterületek 198
2.4.2. Munkahelyteremtés 201
3. A BRIT HELYI GAZDASÁGI FEJLESZTÉS MAGYARORSZÁGON HASZNOSÍTHATÓ TAPASZTALATAI 202
3.1. A gazdag brit tapasztalatok a helyi gazdasági fejlesztésben 202
3.2. A társadalmi tudatosság magas szintje 202
3.3 A vállalkozás-fejlesztési szervezetek elterjedtsége 203
3.4. A vállalkozásfejlesztési társaságok (Enterprise Board) szerepe 203
3.5 A helyi önkormányzati szövetségek szerepe 204
3.6. Jogi szabályozás 204
A WMEB cég- és iparág elemzésének főbb pontjai 206
Felhasznált irodalom 209
GOTTHARD GÁBOR:
Az önkormányzatok szerepe a tervezésben és a környezetvédelemben 211
Bevezetés 211
Önkormányzati funkciók és felelősségek 211
TERÜLETRENDEZÉS
1. Területrendezési irányítás 211
2. Területrendezési engedély 212
3. Területrendezési károsodás 212
4. Különleges építészeti vagy történelmi fontosságú épületek, védett területek, fák megóvása 212
HULLADÉKKEZELÉS
1. Szemét 213
2. Szemétgyűjtés és -elhelyezés 213
KÖZEGÉSZSÉG
1. Levegőszennyezés 214
2. Zaj 214
3. A rágcsálók megfékezése 214
4. Szennyvíz-, vízelvezetés, higiénia 215
LAKÁSHELYZET
1. Önkormányzati tulajdonú lakás 215
2. Alkalmatlan lakás 215
3. Javítások 215
4. Túlzsúfoltság 216
5. Mobil lakások 216
KÖZUTAK 216
VÍZ 217
ÖNKORMÁNYZATI TERVEZÉS 217
Áttekintés 217
Területhasznosítási terv 219
Konzerválás 222
Szállítás 223
EGÉSZSÉGES KÖRNYEZET 225
Lakáskérdés 225
Oktatás 226
Hulladékkezelés 226
Végkövetkeztetés 228
A BRIT TERÜLETRENDEZÉS 229
Bevezetés 229
Városfejlesztés és területrendezés 229
A területrendezés résztvevői 230
Fejlesztési tervek 231
MÁTÉ JÁNOS:
Helyi önkormányzatok és szociális szolgáltatások az Egyesült Királyságban 239
I. SZOCIÁLIS BIZTONSÁGI ÜGYEK 242
II. EGÉSZSÉGÜGY 243
III. JÓLÉTI VAGY SZEMÉLYES SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK 245
A fogyatékosok 246
Anyák és fiatal gyermekek 247
Gyermekek és fiatalkorúak 247
IV. OKTATÁSÜGY 249
V. AZ ELÍTÉLTEK GONDOZÁSI ÜGYEI 250
VI. AZ ANGOL ÖNKORMÁNYZATOK SZOCIÁLIS IGAZGATÁSI TEVÉKENYSÉGÉNEK MAGYAR MEGFELELŐJÜKKEL
TÖRTÉNŐ ÖSSZEHASONLÍTÓ ÁTTEKINTÉSE 251
TÓTH SÁNDOR:
Az angol közoktatás 255
I. TÖRTÉNETI BEVEZETÉS 255
II. A LEA-K SZEREPE, JÖVŐJE 256
A NEMZETI ALAPTANTERV ÉS A PIACI IGÉNYEK ÖSSZEFÜGGÉSEI 257
AZ OPTING OUT LEHETŐSÉGEI 257
HELYI DEMOKRÁCIA ÉS POLITIKA 258
AZ INTÉZMÉNYEK, A SZÜLŐK ÉS A HELYI ÖNKORMÁNYZATOK EGYMÁSRA HATÁSA 260
A HOSSZÚ TÁVÚ TERVEZÉS IGÉNYE 262
A KÖZPONTI SZERVEK SZEREPE 262
ÖSSZEGZŐ MEGÁLLAPÍTÁSOK 264
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv