A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Énekes improvizáció az iskolában IV.

Kánon, imitáció és fúga

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Zeneműkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 139 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-330-418-0
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

"Az Énekes improvizáció az iskolában sorozat IV. kötete három nagy mester, Josquin des Prés, Palestrina és J. S. Bach műveinek talaján az énekelt kánon, imitáció és fúga megismertetésének lehetőségeit kutatja. Olyan korszakból szólnak hozzánk ezek a remekművek, amelyben iskola és énekkar egységben éltek, s az éneklés szolgálattételt, napi táplálékot, természetes kifejezőeszközt jelentett... Az egykori énekes iskolákból vagy templomi fiúkórusokból váltak ki a kor kimagasló zeneszerzői, akik számára a muzsikálás alapját az éneklés jelentette, s akiknek éneklő kedvéből az énekkari irodalom örök életű remekművei születtek." E művek alapján Szabó Helga most a reneszánsz és barokk stílus formavilágával ismerteti meg az olvasót. Az improvizációs feladatok, a kánon- és fúgaszerkesztés fortélyait bemutató játékos gyakorlatok és tréfás zenei fejtörők módot adnak arra, hogy a tárgyalt stílusokat a különböző zenei általános és szakközépiskolák, főiskolák növendékei azonos érdeklődéssel... Tovább

Fülszöveg

"Az Énekes improvizáció az iskolában sorozat IV. kötete három nagy mester, Josquin des Prés, Palestrina és J. S. Bach műveinek talaján az énekelt kánon, imitáció és fúga megismertetésének lehetőségeit kutatja. Olyan korszakból szólnak hozzánk ezek a remekművek, amelyben iskola és énekkar egységben éltek, s az éneklés szolgálattételt, napi táplálékot, természetes kifejezőeszközt jelentett... Az egykori énekes iskolákból vagy templomi fiúkórusokból váltak ki a kor kimagasló zeneszerzői, akik számára a muzsikálás alapját az éneklés jelentette, s akiknek éneklő kedvéből az énekkari irodalom örök életű remekművei születtek." E művek alapján Szabó Helga most a reneszánsz és barokk stílus formavilágával ismerteti meg az olvasót. Az improvizációs feladatok, a kánon- és fúgaszerkesztés fortélyait bemutató játékos gyakorlatok és tréfás zenei fejtörők módot adnak arra, hogy a tárgyalt stílusokat a különböző zenei általános és szakközépiskolák, főiskolák növendékei azonos érdeklődéssel tanulmányozzák. A könyv hiteles forrásokból válogatott dallamanyaga - Josquin, Palestrina és J. S. Bach művei az énekkari munkában is felhasználhatók. A kötetet záró fejezet Schoenberg, Webern, Stravinsky és Bartók régi formákat felélesztő kompozícióit és azok elemzését tartalmazza a 20. századi zenében is elmélyülni kívánó muzsikusok számára. Vissza

Tartalom

BEVEZETŐ GONDOLATOK AZ ÉNEKLŐ ISKOLÁKRÓL ..........................................5
JOSQUIN DES PRÉS ............10
Dallamrögtönzések adott ritmusra ................................................15
A hat Josquin-kánonról ....................................15
Kánontípusok ................................23
Kánonsorozatok ...........................31
Kánonszerkesztés .......................34
Ellenpont ......................36
Mise ...............................39
PALESTRINA .......................42
Trinitas in unitate - háromság az egységben ........................................43
Imitáció ....................................47
Polifon, homofon .......................49
Alkotó játékok ............................52
Mozgás ........................................52
Képi ábrázolás ..........................52
Hangzáskép ...................................52
Dallamvilág ...................................53
Hangközök ......................................59
Hangközök egymásutánja a dallamban ...................................60
Dallamalkotás .................................62
Polifónia ...............................62
Homofónia .............................64
Szólamok együtthangzása ................................65
Négyszólamú művek ......................................67
Motetta ...................70
Dallamalkotás ..............................77
J. S. BACH .......................................82
Goldberg-variációk ...................82
Rejtvény-kánonok ......................92
1. Négyszólamú végtelen kánon .....................................................92
2. Kétszólamú végtelen kánon ...............................................................93
3. Hármas kánon hat szólamra .......................................................... 94
Zenei áldozat ................................................................................... 96
Rákkánon ....................................................................................... 96
Keressetek és találtok .........................................................................97
Végtelen kánon ................................................................................ 98
Közjáték az énekes és hangszeres zenei nevelés kölcsönhatásáról ................. 100
Fúga .............................................................................................. 101
A fúga művészete ............................................................................. 101
I. fúga ...........................................................................................106
A téma alakváltozásai A fúga művészete tételeiben ................................... 108
Egyszerű fúgák ................................................................................108
Ellenfúgák ...................................................................................... 109
Kettősfúga ...................................................................................... 111
Tükörfúgák .................................................................................... 112
Kánonok ........................................................................................ 113
XV. fúga ........................................................................................ 115
A mű pedagógiai alkalmazásáról .......................................................... 117
ÚJ BOR A RÉGI SERLEGBEN .......................................118
Benjámin Brittcn: Missa Brevis, D-dúr. op 63......................118
Anton Wcbern: öt kánon, op. 16........................................................121
Arnold Schoenberg: Szvit zongorára, op. 25..........................................122
Igor Stravinsky: Kettőskánon vonósnégyesre ..............................124
Sor ....................................124
Dallam .......................125
Az alapdallam és változatai .....................................125
A mű szerkezete ................126
Bartók Béla: Kánon .................129
Első dallamrész .............................130
Második dallamrész ..................130
Harmadik dallamrész ..............130
Bartók Béla: Cantata profana, I. rész .................................................... 131
Egyneműkari előadásra alkalmas művek, műrészletek szerzők szerint ............ 137
Vegyeskari előadásra alkalmas mű ........................................................ 138

Szabó Helga

Szabó Helga műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szabó Helga könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv