A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Tanulmányok a magyar közoktatásról 1995

Szerző

Kiadó: Országos Közoktatási Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 271 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-682-438-x
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

László Géza
A magyar gazdaság és az államháztartás helyzetének alakulása (1989-1994)
A magyar gazdaság fejlődésének lehetőségei
1989-90 között a magyar gazdaságpolitikának a reformált... Tovább

Előszó

László Géza
A magyar gazdaság és az államháztartás helyzetének alakulása (1989-1994)
A magyar gazdaság fejlődésének lehetőségei
1989-90 között a magyar gazdaságpolitikának a reformált tervgazdaság problémáival kellett szembenéznie, az állami újraelosztás túlzott mértékével, a reformok ellenére csökevényes gazdasági intézményrendszerrel, gyorsuló inflációval jelentős külföldi és belső eladósodottsággal, elavult termékszerkezettel. Ugyanakkor a reformfolyamatokban kialakult decentralizált gazdaság irányítási rendszer, a kiterjedt második gazdaság és a piaci jellegű allokáció viszonylag széles körű elterjedtsége és elfogadottsága nagyon jó hátteret biztosított a gazdasági és politikai modernizáció megkezdéséhez. Ezek a feltételek a gazdasági átalakulásban még a hasonló vagy jobb természeti adottságokkal, magasabb iparosodottsággal, piacképesebb termékstruktúrával rendelkező posztszocialista országoknál is jobb társadalmi feltételeket kínáltak az átalakulás megvalósításához. Ma már nagy valószínűséggel látható, hogy ezzel a relatív előnyünkkel nem tudtunk teljes mértékben élni, így a cseh és a lengyel átalakulás ma sok tekintetben megelőzi a magyarországit.
A rendelkezésre álló összehasonlító adatok alapján a magyar gazdaság válsága relatív és abszolút mértékben is jelentős mértékű. A hasonló adottságokkal és átalakulási folyamatokkal birkózó országok közül a kumulált GDP-növekedési mutató Magyarországon a legkisebb.
Magyarországon a jelzett időszakban a vegyes tulajdonú piacgazdaság kialakulása felé jelentős előrelépések történtek: a piacok megnyitásával, az árak szinte teljes körű felszabadításával, az import liberalizálásával megszűnt a hiánygazdaság, s a koordinációs és az alkalmazkodási mechanizmusok immár alapvetően nem bürokratikus-adminisztratív jellegűek, hanem piaci jellegűek.
Vissza

Tartalom

Bevezetés 9
László Géza: A magyar gazdaság és az államháztartás helyzetének alakulása (1989-1994) 11
A magyar gazdaság fejlődésének lehetőségei 11
A tulajdonviszonyok változása 12
Az államháztartás helyzete 15
Tímár János: A magyar munkapiac az átmenet időszakában (1990-1995) 19
A gazdaság és a foglalkoztatottság hanyatlása 19
A posztszocialista munkapiac sajátosságai 21
Az inaktivitás növekedésének csatornái 22
Gazdasági aktivitás és termelékenység 24
A munkanélküliség változásai 28
Szabó Ildikó: Közoktatási kérdések a közvéleményben 35
A közvélemény-kutatások és a közoktatás 35
A közoktatási problémák helye a különböző társadalmi problémák sorában 36
Az iskolai oktatás színvonala 39
Aktuális közoktatási kérdések 40
Az oktatás finanszírozása 44
Sugár András: A közoktatási rendszer szerkezeti változásai, jellegzetes trendek az oktatási statisztika tükrében 47
Az iskolázottság általános jelzőszámai 47
A közoktatás demográfiai meghatározottsága 51
A közoktatás jövője és a demográfiai mutatók 52
Szüdi János: A közoktatás helyzete a jogi szabályozás tükrében (1995-ig) 61
A közoktatás fogalma, elhelyezkedése a Magyar Köztársaság oktatási rendszerében 61
A közoktatás mint a jogi szabályozás tárgya, a közoktatás elhelyezkedése a jogrendben 64
Az önkormányzati feladatellátási kötelezettség 67
A tankötelezettség, a képzési kötelezettség, az ingyenes szolgáltatások 70
Az irányítás, az intézményi önállóság 76
A minisztert megillető jogosítványok, államigazgatási feladatok, hatáskörök 78
Az államigazgatási feladatellátás, döntéshozatal és a szakmai munka elkülönülése 80
Az ellenőrzés területei 81
A középszintű irányítás 86
A fenntartói irányítás 87
Az intézményi önállóságról 91
A közoktatási intézmény vezetése 97
A szülők és a tanulók helyzete, részvételük a döntéshozatalban 100
Az iskolaszék 107
Összegezés 109
Varga Júlia: Az oktatás finanszírozásának változásai és problémái 111
Az oktatás finanszírozási rendszere 111
A közoktatási ráfordítások alakulása 115
Ballér Endre: A tantervpolitika és változásai Magyarországon 127
A hazai tantervpolitika történetéből 127
Változások a tantervpolitikában 129
A Nemzeti alaptanterv (NAT) kidolgozásának tantervpolitikai összefüggései 130
Iskolai tanterv - helyi tantervpolitika 135
Tanterv-politikai összefüggések a NAT érvénybelépésével kapcsolatban 136
Nagy Mária: A tanári szakma változásai és helyzete a 90-es évek első felében 143
Demográfiai változások és a tanári szakma 143
A tanárok alkalmazásának, bérezésének és előmenetelének jogi szabályozása 148
A tanári szakma belső rétegződése 151
A tanári bérekről 155
A tanári érdekvédelem és szakmai szerveződés változásai 157
A tanári munka és kapcsolatrendszer változásai 159
A tanárképzés és-továbbképzés változásai 161
Trencsényi László: Az iskola belső világáról 165
Bevezetés 165
Értékválság és/vagy kulturális korszakváltás és/vagy nemzedéki szükségállapot 167
A fegyelmi helyzet romlása 172
Szociális funkciók a közoktatási ellátásban 173
A tanulóifjúság értékvilága 175
Iskolai műveltségközvetítés és értékpluralizmus 176
Új típusú csoportfolyamatok az osztályokban 181
Tanulói érdekek 183
Szűkülő iskola szegény partnerei: gyermek-, serdülő- és diákszervezetek 184
Civil a pályán - avagy a „szervezett szülő" 187
Közelebb a fenntartóhoz - a „nevelés helyi rendszerének" értelmezési tartományáról 189
Radó Péter: A nemzeti és etnikai kisebbségek oktatása 193
A nemzeti kisebbségek oktatása 193
Az intézményrendszer 196
Az oktatás tartalma 198
Pedagógusellátottság 201
A kisnemzetiségek oktatása 202
A fejlesztés lehetőségei 202
A cigányság oktatása 203
A cigány oktatási programok 207
A kisebbségi oktatás speciális kérdései 209
Pedagógusképzés 210
Interkulturális és multikulturális oktatási programok 210
Illyés Sándor: Egyenlőtlenségek, differenciálás, kisebbségek 213
A speciális oktatást igénylők oktatása 213
A sajátos oktatást igénylők oktatási intézményei 218
A közoktatás pedagógiai szolgáltatásai a sajátos nevelési szükségletű tanulók számára 221
Bessenyei István: A középfok és a felsőfok kapcsolódása 229
A diverzifikálódás 229
A középiskola változásai 229
A felsőoktatási rendszer változásai 234
A két rendszer kapcsolódásáról általában 238
A modellek hatásai 239
Felvételi esélyek 242
Mártonfi György: A szakképzés állapotáról 251
A jogi keretek változása 251
Aktorok 252
Változások, elmozdulások, 1990-1994 262
A változások iránya, hatékonyság 267
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Tanulmányok a magyar közoktatásról 1995 Tanulmányok a magyar közoktatásról 1995 Tanulmányok a magyar közoktatásról 1995

A gerinc enyhén töredezett.

Állapot:
1.680 Ft
840 ,-Ft 50
4 pont kapható
Kosárba
konyv