1.031.318

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gondolkodásfejlesztő történelemtanítás

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 89 oldal
Sorozatcím: A történelemtanítás időszerű kérdései
Kötetszám: 2
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 11 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi száma: 52 560/II.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tanulmányomban azt próbáltam végiggondolni, hogy mit is jelent a gondolkodásfejlesztés a középiskolai történelemtanításban. Azt szerettem volna megragadni, hogyan viszonylik a történelemtanítás... Tovább

Előszó

Tanulmányomban azt próbáltam végiggondolni, hogy mit is jelent a gondolkodásfejlesztés a középiskolai történelemtanításban. Azt szerettem volna megragadni, hogyan viszonylik a történelemtanítás gondolkodásfejlesztése az értelmi nevelés általános feladatához; mi teszi a gondolkodást történelmivé; milyen sajátosságokat mutat fel a középiskolai történelmi ismeretszerzés folyamata; milyen eljárásokat, módszereket kíván és alakít ki a történelmi ismeretanyag elsajátítása.
A probléma következetes végiggondolása nem könnyű, s az itt leírt nézetek közül is bizonyára nem egy vitatható. A tény azonban az, hogy ilyen irányú átfogóbb munkára nem támaszkodhattam. Vas Károly A történelemtanítás módszertana c. művében nemrég állapította meg: "Olyan vizsgálatot, illetve eredményt ...nem ismerünk... , amely a társadalomtudományi, s ezen belül a történelmi gondolkodás logikai struktúráját és lélektani folyamatát tette volna tárgyává. Vissza

Tartalom

Bevezetés5
A gondolkodásfejlesztés és a társadalom kapcsolatáról7
Értelemellenes tendenciák az ellenforradalmi rendszer történelemtanításában7
Gondolkodásra nevelés a felszabadulás után10
A gondolkodásfejlesztés helye a szocialista történelemtanításban13
A gondolkodásfejlesztés mint cél és eszköz13
A történelmi ismeretanyag jellege15
Konkrét és elvont ismeretek15
Az ismeretek tudományossága16
Komplex ismeretanyag18
Az ismeretszerzés útjai a történelemtanításban19
A történelmi ismeretszerzés induktív útja20
Az érzéki megismerés20
A fogalomalkotás21
Az indukciós fogalomalkotás fázisai, s egy-két tanulsága24
A fogalmak mélysége és terjedelme25
Fejlődő fogalmak26
Mi teszi a fogalmakat történelmivé?28
A történelmi ismeretszerzés deduktív útja29
Példák a dedukciós menetű feldolgozásra30
A deduktív következtetések veszélyei34
Redukció a történelemtanításban37
Történelmi ismeretszerzés problémamegoldással39
Probléma-célkitűzésű kérdések a számonkérésben40
Probléma-célkitűzésű történelmi ismeretszerzés40
Megközelítések45
Összefüggés-feltárás45
Hipotézisek a történelemtanításban47
Látszatok a történelemtanításban50
A kormegelevenítés53
Szemléltetés53
Forrásfeldolgozás55
Koncentráció57
Próbálkozások alogritmusokkal60
A gondolkodásfejlesztő történelemtanítás módszerei64
Módszer-kombinációk a történelemtanításban66
Gondolkodásfejlesztés és érzelmi nevelés78
Az érzelmi nevelés problémái78
Néhány elvi meggondolás79
Az érzelmek forrásai a történelemtanításban80
Jegyzetek86

Szabó Károly

Szabó Károly műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szabó Károly könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv