1.031.437

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Minőség és minősítés az iskolában

Alkuk-szabályok-viselkedések/Kísérleti jegyzet

Szerző
Lektor

Kiadó: Keraban Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 139 oldal
Sorozatcím: PSZM Projekt
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 15 cm
ISBN: 963-8146-04-4
Megjegyzés: Kihajtható melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Captatio Benevolentiae!
Így nevezték a szónoklástan szabályainak ama részét, ahol a szónok a hallgatóság jóakaratának megnyerésére törekedett. Írásos műfajoknál kevésbé vagy legalábbis látens... Tovább

Előszó

Captatio Benevolentiae!
Így nevezték a szónoklástan szabályainak ama részét, ahol a szónok a hallgatóság jóakaratának megnyerésére törekedett. Írásos műfajoknál kevésbé vagy legalábbis látens módon alkalmazott fogás.
Annak oka, hogy - a szokásos és ildomos bevezető helyett - nyíltan bevallva törekedjem az olvasó, a leendő nevelő figyelmének, érdeklődésének megnyerésére az, hogy az olvasó nem szokványos jegyzetet tart a kezében.
A főiskolai, egyetemi pedagógiai jegyzetek hagyományosan kialakult szerkezetben, tárgyuknak megfelelő sorrendben és szempontok szerint tárgyalják anyagukat. A tanulhatóság, az érthetőség érdekében nyilvánvaló az a törekvésük, hogy igyekeznek elvonatkoztatni az iskolai tanítás-tanulás társas-társadalmi közegének bonyolultságától.
Az iskolában azonban a problémák általában komplex módon vetődnek föl és a nevelő részéről azt igénylik, hogy egyidejűleg próbálják meg mozgósítani mindama ismereteiket, amelyeket a képzés során különböző studiumok során szereztek. Másképpen szólva: a komplex problémák integrált választ kívánnak. Ilyenfajta integrált reagálásra azonban csak akkor van esély, ha a képzésben végig az ismeretek, képességek és a szemlélet párhuzamos formálása/fejlesztése történik.
Az ilyen típusú képzés nyilvánvalóan többféle módon képzelhető el. Magam azt a lehetőséget választottam, hogy az ismeretek, a képességek és a szemlélet együttes pallérozása érdekében a hallgató, a leendő nevelő, vezetődjék be egy pedagógiai kutatásba oly módon, hogy gondolatban átélhesse azokat a meggondolásokat, amelyek a kutatót a probléma megfogalmazásához vezették, szellemileg vegyen részt azokban a fáradalmakban, amelyek során kiválasztódtak, illetve megteremtődtek a kutatás eszközei, módszerei és végezetül vegye kritikailag tekintetbe azokat az eredményeket, amelyekre a kutató eljutott.
E szellemi részvétel során előfordulhat, hogy a jegyzetet tanulmányozó olvasó a szerzőétől eltérő szempontokra lesz figyelmes, következtetéseit más irányba terjesztené ki, mint a jegyzet írója. Ez valódi nyereség lenne, alapjául szolgálva a meggondolt és megokolt, belátáson alapuló szakmai beszélgetéseknek.
A pedagógiai jegyzet a leírt iskolai vizsgálat logikáját, felépítését követi oly módon, hogy a kutatás során összegyűjtött (főként óramegfigyelési) anyag elemzése, feltárása során az anyag természetének megfelelő nézőpont érvényesítésére törekedtem. Azaz: az elemzésben hol a pedagógián, hol a szociológián van a hangsúly.
Meggyőződésem szerint ezáltal teljesül a "komplex problémák integrált megközelítésének" követelménye.
E jegyzet "tananyagába" tehát egyaránt beletartozik a belső átélés nyomán támadt intellektuális öröm megélése, a kritikai érzék élesítése, a nézőpontváltozáshoz történő szoktatás. A pedagógia mindennapjaiban felmerülő döntési helyzetek "körüljárása", többszempontú megközelítése. Egyszóval: a pedagógiai kultúra lényegi elemét alkotó önreflexió igényének felkeltése.
E jegyzet nem könnyű olvasmány. Érzésem szerint a vele való foglalkozás minőségét inkább a tanulmányozás, mintsem a megtanulás szó fejezi ki. De azt gondolom, hogy aki veszi a fáradtságot a felvetett problémák tanulmányozásához - s bevezető soraimmal ennek szeretném megnyerni a kollegákat - annak (reménységem szerint) felnőttnek való szellemi kihívást kínál e kötet. Vissza

Tartalom

Captatio benevolentiae!7
Az iskolai lét látens hatásmechanizmusai vizsgálatának szakirodalmi előzményei9
A kutatás felépítése16
A kutatás problematikája/hipotézisei16
A kutatás metodológiai problémái18
A kutatás mintája és módszerei27
Az iskolákról - két nézőpontból32
Az (iskolai) nevelés természetéről43
A viselkedéssel kapcsolatos szabályok és a társadalmi kontroll52
Kommunikációs játszmák59
Az iskola normál üzemmódja és annak következménye62
Érték-e a tudás?64
A tanítási órák alaprutinjai - változatok az iskolai adaptációra72
A tanórák érzelmi atmoszférája80
A tanulókról - interjúk fényében84
Történetek - reflexiók az iskoláról120
Idézetek127
1. sz. melléklet (a 129. oldalnál külön elhelyezve)
2. sz. melléklet 129
Irodalom132
Glosszárium136

Szabó László Tamás

Szabó László Tamás műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szabó László Tamás könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv