A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A Bologna ,,Hungaricum"

Diagnózis és terápia

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Új Mandátum Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 310 oldal
Sorozatcím: Oktatás és társadalom
Kötetszám: 7
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-287-020-5
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A Bolognai Nyilatkozatot Európa oktatási miniszterei éppen 10 éve írták alá. Mégis, a jubileumról sok szó nem esik. Ünnepi hangulatnak, eufóriának, a végzett munka feletti megelégedettségnek nyoma sincs, helyette inkább értetlenség, frusztráció, szkepticizmus, Bologna-ellenesség, bosszúság jellemzi a felsőoktatás szereplőinek hangulatát. Ez nehezen érthető, hiszen hatalmas munka áll a felsőoktatás mögött. Ahhoz, hogy értékelni tudjuk az eltelt 10 évet, néhány alapvető kérdésre kell megkeresnünk a választ.
• Teljesültek-e az Európai Felsőoktatási Térség (EFT) létrehozását célzó elgondolások?
• Hozzájárultak-e felsőoktatási erőfeszítések hazánk versenyképességének javulásához?
• Megvalósulnak-e a Bolognai Nyilatkozat alaptézisei?
• Összhangba került-e a felsőoktatás kibocsátása a munkapiac szükségleteivel?
• Megvalósultak-e az egyes lépcsők tartalmához fűződő követelmények?
• Megfelel-e képzéseink tartalma és minősége a mai kor követelményeinek?
• Kibontakozott-e a hallgatói... Tovább

Fülszöveg

A Bolognai Nyilatkozatot Európa oktatási miniszterei éppen 10 éve írták alá. Mégis, a jubileumról sok szó nem esik. Ünnepi hangulatnak, eufóriának, a végzett munka feletti megelégedettségnek nyoma sincs, helyette inkább értetlenség, frusztráció, szkepticizmus, Bologna-ellenesség, bosszúság jellemzi a felsőoktatás szereplőinek hangulatát. Ez nehezen érthető, hiszen hatalmas munka áll a felsőoktatás mögött. Ahhoz, hogy értékelni tudjuk az eltelt 10 évet, néhány alapvető kérdésre kell megkeresnünk a választ.
• Teljesültek-e az Európai Felsőoktatási Térség (EFT) létrehozását célzó elgondolások?
• Hozzájárultak-e felsőoktatási erőfeszítések hazánk versenyképességének javulásához?
• Megvalósulnak-e a Bolognai Nyilatkozat alaptézisei?
• Összhangba került-e a felsőoktatás kibocsátása a munkapiac szükségleteivel?
• Megvalósultak-e az egyes lépcsők tartalmához fűződő követelmények?
• Megfelel-e képzéseink tartalma és minősége a mai kor követelményeinek?
• Kibontakozott-e a hallgatói mobilitás?
• Javult-e felsőoktatásunk minősége?
• Sikerült-e az európai dimenziót megjeleníteni programjainkban?
• Megtőrtént-e a felsőoktatásban a szükséges pedagógiai paradigmaváltás?
• Sikerült-e beágyazni felsőoktatásunkat az életen át tartó tanulás keretrendszerébe?
• Bekapcsolódtak-e intézményeink a felsőoktatás nemzetközi hálórendszerébe?
• Milyen a pozíciónk az EFT-ben, milyen stratégiát követünk?
A továbbiakban ezekre a kérdésekre keressük a rendszerszintű válaszokat. A válaszok nem éppen szívderítőek. Könyvünk a bolognai folyamatot, valamint a hazai megvalósítás kritikus kérdéseit helyezi középpontba. Vissza

Tartalom

Bevezetés 7
1. fejezet: Bologna felülnézetben
1.1. változó világ, változó egyetem 18
1.2. A bolognai folyamatról 43
1.3. A bolognai tézisek hazai teljesülése 60
1.4. Összefoglalás 81
2. fejezet: Bologna alulnézetben
2.1. A kutatásról 92
2.2. A kutatás eredményei 94
2.3. Következtetések 109
2.4. Összefoglalás 113
3. fejezet: Bepillantás az elefántcsonttoronyba
3.i. Az állami egyetem mint egyesület 121
3-2. Az állami egyetem mint szocialista vállalat 127
3.3. A testületi kormányzás problémái 135
3.4. törekvések a jelenlegi helyzet jobbítására 146
3.5. Összefoglalás 151
4. fejezet: Az egyetemirányítás bukdácsoló reformja
4.1. Egyetemi kormányzás 166
4.2. Merre tart a világ? 173
4.3. Elvetélt reformkísérlet 183
4.4. Összefoglalás 205
5. fejezet: Terápia
5.1. A felsőoktatás versenyképessége, célok, stratégiák 213
5.2. Munkapiaci kapcsolatok 233
5.3. A kabát újragombolása: A rendszer újratervezése 241
5.4. Oktatási modulok 248
5.5. További feladatok 252
5.6. Összefoglalás 256
6. fejezet: A kritikus feladatok összefoglalása
6.1. Ágazati versenyképesség, stratégiaalkotás 264
6.2. A felsőoktatás irányítási rendszere 264
6.3. Intézményi versenyképesség, stratégiaalkotás 264
6.4. Intézményi belső irányítási rendszer 265
6.5. A bolognai lépcsős rendszer újratervezése 265
6.6. Életen át tartó tanulás 265
6.7. A minőség kérdése 266
6.8. Hallgatói mobilitás támogatása 267
6.9. Társadalmi igények kielégítése 268
6.10. Rangsorok 268
6.11. Felvételi keretszámok meghatározása 269
6.12. Tandíj: megoldandó feladat 269
6.13. Szakok preferálása, keretszámok lebontása 270
6.14. A modul-rendszerű képzés elterjeszti se 270
6.15. EU-dimenzió, értelmiségi létre nevelés megvalósítása 271
6.16. Oktatási paradigmaváltás 271
Függelék
Magna Charta Universitatum 274
Bolognai Nyilatkozat 276
CSEFT Alapkoncepció 279
Leuveni Nyilatkozat 286
Az Állami Számvevőszék megállapításai a felsőoktatásról 294
Irodalom 299
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv