1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A tanár szerepe és a tanárképzés

Közép-kelet-európai áttekintés

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: ELTE Neveléstudományi Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 150 oldal
Sorozatcím: Atee Cahiers
Kötetszám: 10
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-463-097-9
Megjegyzés: További szerzők a könyvben.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

1994 júniusában a pozsonyi Comenius Egyetemen nemzetközi konferenciát rendeztek azzal a céllal, hogy értékeljék a TEMPUS által az oktatás és tanárképzés terén indított projekteket. Ezen a... Tovább

Előszó

1994 júniusában a pozsonyi Comenius Egyetemen nemzetközi konferenciát rendeztek azzal a céllal, hogy értékeljék a TEMPUS által az oktatás és tanárképzés terén indított projekteket. Ezen a konferencián született meg az az ötlet, melyet Per-Erik Michaelsson valósított meg, hogy az ATEE az Európai Unió támogatásával rendezzen egy Téli Egyetemet, ahol megvitatják a tanárképzés európai dimenzióit. Szintén itt merült fel az a javaslat, hogy a Téli Egyetem után tartsanak Közép-Kelet-Európában - Nyitrán és Budapesten - egy-egy konferenciát. Két komoly ok szólt amellett, hogy két konferencia kövesse a Téli Egyetemet. Egyrészt Közép-Kelet-Európából viszonylag kevés küldött érkezett az Egyetemre, és akadtak olyan országok is, melyek egyáltalán nem képviseltették magukat. Ezért volt fontos, hogy a közép-kelet-európai országokban elterjesszék és a gyakorlatba is átültessék a Téli Egyetem legjelentősebb eredményeit. Másrészt kiderült, hogy az utolsó évtizedben végbemenő társadalmi és politikai változások következtében mindezek az országok számos közös problémával szembesülnek. Más szóval nemcsak az volt a cél, hogy Nyugat és Kelet között biztosítsuk az információáramlást, hanem az is, hogy Kelet és Kelet között kiépítsük az információs csatornákat. Az első konferenciát 1995 júniusában rendezték Nyitrán. A másodikat még ugyanez év októberében Budapesten - ahol is Albánia, a Cseh Köztársaság, Magyarország, Románia, Oroszország, Szlovákia és Szlovénia küldöttei vettek részt, valamint Lengyelországból egy megfigyelő. Míg a Téli Egyetem regionális érdekeltségek köré szerveződött - egy-egy napot szenteltek az Észak-, Kelet-, Dél- és Nyugat-Európára jellemző problémáknak -, addig a budapesti konferencián egyes konkrét témák kerültek napirendre. A nyugati szakértők és a résztvevő országok képviselői négy fő területet készítettek elő megvitatásra. A plenáris nyitóbeszédek után a négy (egyenként nyolctagú) munkacsoport találkozott, hogy megosszák egymással az egyes országok tapasztalatait és összehasonlítsák ezeket az általános európai trendekkel. Anne-Lise H0stmark Tarrou professzor (Norvégia) tartotta a nyitóbeszédet az első, „A tanárszerep változásai, mint a társadalmi változások tükre" című témából. A második csoport, Erik Michaelsson professzor (Svédország) irányításával a képzési követelményeket vitatta meg. James McCall professzor (Skócia) a tanárképzéssel kapcsolatos kutatásokat vizsgáló csoportot irányította. A negyedik csoport Bob Moon professzor (Anglia) vezetésével a mentoroknak a tanárképzésben játszott egyre fontosabb szerepével, valamint a mentorok szakmai képzésével és fejlődésével foglalkozott. Jelen publikáció tartalmazza a magyar oktatásügyi államtitkár és a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetem rektorhelyettese által tartott két bevezető beszédet. Ezeket követik a bevezető előadások és az egyes országoknak a konferencia négy témájával kapcsolatos esettanulmányai. A konferencia jegyzőkönyvének összefoglalóját Marié-Louise Kottcrman (az ATEE akkori főtitkára) és az egyes munkacsoportok jegyzőkönyvvezetői készítették. Szeretnénk megragadni az alkalmat, hogy köszönetet mondjunk az ATEE-nek és a Felzárkózás az Európai Felsőoktatáshoz Alapítványnak (FEFA-CEF) a konferencia megrendezéséhez nyújtott segítségükért, valamint a magyar Művelődési és Közoktatási Minisztériumnak és a Soros Alapítványnak, hogy támogatásukkal lehetővé tették a konferencia anyagának a megjelentetését Reméljük, ezek az írások nemcsak a konferencián résztvevő országok számára bizonyulnak majd hasznosnak, hanem a tanárképzéssel foglalkozó összes szakember számára új információkkal szolgálnak.
Falus Iván és Per-Erik Michaelsson a konferencia társelnökei
Kotschy Beáta a konferencia titkára Vissza

Tartalom

Előszó 5
Bevezetők
Szabó Zoltán - az MKM politikai államtitkára 7
Medgyes Péter - az Eötvös Loránd Tudományegyetem rektorhelyettese 7
1. téma - A tanárszerep változásai mint a társadalmi változások tükre 9
Bevezető előadás - Anne-Lise H0stmark Tarrou 11
Esettanulmányok
Zana Lita - Albánia 21
Vladimira Spilková - Cseh Köztársaság 24
Szabó László Tamás - Magyarország 26
Mihaela Mocanu - Románia 29
Natalia Batozsok - Oroszország 33
Juraj Vantuch - Szlovákia 35
Vinkó Skalar - Szlovénia 41
2. téma - Képesítési követelmények, a tanárképzés tanterve és megszervezése 45
Esettanulmányok
Jana Svecová - Cseh Köztársaság 47
Varga Lajos - Magyarország 52
Anca Dumitrescu - Románia 60
Elena Rogacseva - Oroszország 63
Maria Malíková - Szlovákia 69
Cveta Razdevsek-Pucko - Szlovénia 75
3. téma - A tanárképzéssel kapcsolatos kutatások 83
Bevezető előadás - James McCall 85
Esettanulmányok
Szivák Judit-Szabolcs Éva - Magyarország 90
Eugen Noveanu - Románia 95
Lilia Lapteva - Oroszország 103
Peter Gavora - Szlovákia 105
Bogomir Mihevc - Szlovénia 108
4. téma A mentor szerepe, mentorképzés 111
Bevezető előadás - Bob Moon 113
Esettanulmányok
Bardhyl Musai - Albánia 120
H. Marinkova-J. Mojzisova - Cseh Köztársaság 125
Bodóczky Caroline - Magyarország 128
Natalia Rogovcseva - Oroszország 133
Viera Kurincová - Szlovákia 135
Janez Ferbar - Szlovénia 143
Beszámoló a budapesti ATEE szemináriumról - Marie-Louise Kotterman 146
A résztvevők listája 152
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv