| A fényképezés rövid története | 1 |
| Bevezetés | |
| A fényképezésről általában. Hogyan készül a fénykép, a készülék, a negatív és pozitív eljárás | 6 |
| Első rész | |
| A fényképezőkészülék | 12 |
| Az állványos kamara és alkotórészei | |
| Állványok | |
| Kazetták | |
| Betétek | |
| A készülék használata | 16 |
| A fényképészeti objektívek | 16 |
| Egyszerű objektívek | |
| Tájképlencse, Menokellencse | |
| Kettős objektívek. Periszkóp, aplanát, nagylátószögű és arckép-objektívek | |
| Anasztigmátok | |
| Teleobjektívek | |
| Objektív-sorozatok | |
| A lencsék általános tulajdonságai | 26 |
| Gyujtótávolság | |
| Fényerő | |
| Látókör | |
| Képmélység | |
| Színi eltérés | |
| Asztigmatizmus | |
| Fényfoltok | 26 |
| Az objektív gondozása | 30 |
| A fényszabályozók | 30 |
| Irisz, betoló és középpontos rekesz | |
| A fényérzékeny lemezek és filmek | 32 |
| A fényérzékeny réteg érzékenységi fokok | |
| A színérzékenység | |
| Fényudvar | |
| Lapos és tekercsfilmek | |
| A sárga színszűrők | 36 |
| A különböző színek fényképezése | |
| A fényszűrők hatása | |
| Kompenzációs és kontrasztszűrők | |
| Kézikamarák | 42 |
| A kézikamarák általános tulajdonságai | |
| Segédeszközök a kézikamarákon: távolságjelző fokok, képkeresők, vízszintmérő | |
| Alapdeszkán kihúzható lapos kamarák | |
| Klappkamarák | |
| Tükörreflex-kamarák | |
| Váltókazetták | |
| Lapos és tekercsfilm-kazetták | |
| Pillanatzárók - pillanatfelvételek | 56 |
| Redőnyzárak | |
| Lencsék előtt és között működő pillanatzárók | |
| Pillanatfelvételek | |
| Anschütz-rendszerű redőnyzárak és azok kezelése | |
| A pillanatzárók sebessége | |
| Mozgási sebesség | |
| Mozgó tárgyak megvilágítási ideje | |
| Pillanatfelvételekre alkalmas objektívek és lemezek | |
| Kinematográf-felvételek | |
| Milyen készüléket használjunk? | 65 |
| A kamarák minősége és kivitele | |
| A kamarák mérete | |
| Alkalmas objektívek | |
| Használt gépek | |
| A készülék gondozása | 67 |
| A felvétel | 68 |
| Előkészületek a felvételhez | |
| Természetes és mesterséges fényforrások | |
| Elővigyázati szabályok a napfényen eszközölt arckép-, tájkép-, épület-, interrieur-, szobor- vagy csillogó tárgy- és pillanatfelvételeknél | |
| A lemez megvilágítása, fénymérők, megvilágítási táblázat | |
| A felvételnél követendő szabályok | 71 |
| Beállítás | |
| Éles kép | |
| Életlen kép | |
| Kettős kép | |
| A felveendő tárgy nagysága | |
| Haránt képek | |
| Tájképfelvételek | 73 |
| A leggyakoribb témák | |
| Meglátás | |
| Plasztikus képek | |
| A kép kiválasztása | |
| Vonalak vezetése | |
| Előtér, középtér, háttér | |
| Stafázs | |
| Fényfoltok | |
| Világítás | |
| Tájképfelvételekhez alkalmas lemezek | |
| Legalkalmasabb időpont tájképek fotografálására | |
| Fényképezés tavasszal, nyáron, ősszel és télen | |
| Éjjeli felvételek | 83 |
| Arcképfelvételek | 86 |
| Felvétel a szobában | |
| Objektív | |
| Világítás | |
| Elrendezés | |
| Háttér | |
| Beállítás | |
| Lemezek | |
| Arcképfelvételek szabadban | |
| Interieur- (belső) felvételek | 98 |
| Zsánerképek | 100 |
| Reprodukciós felvételek | 101 |
| Különböző felvételek | 104 |
| Virág- és gyümölcsfelvételek | |
| Márványszobrok, plakettek, pénzek, üveg- és csillogó tárgyak fotografálása | |
| Felvételek fénnyel szembe | |
| Villámlások fényképezése | |
| Panorámafelvételek | 106 |
| Stereoszkópfelvételek | 107 |
| Felvételek magnéziumfénynél | 108 |
| Második rész | |
| A sötétkamra | 111 |
| A legalkalmasabb sötétkamra | |
| Sötétkamra berendezése, piros lámpák, asztal, tálak, lemeztartó állvány, mérőpoharak, palackok | |
| Tálak, üvegek tartós jelzése | |
| A lemezek és filmek kazettába helyezése | 116 |
| Negatív eljárás | 117 |
| Előhívószerekről általában | |
| Az előhívók anyaga | |
| Lassabban és gyorsabban fejlesztő anyagok | |
| Előhívók helyesen, túl- és röviden exponált lemezekhez | |
| Előhívók: Metol-hydrochinon, Pyrogallus, Glycin, Adurol, Metol, Amidol, Edinol | |
| Elválasztott hydrochinon-metol | |
| Álló v. tartamelőhívók | |
| Állandósító (fixáló) fürdők | 125 |
| Közönséges fixálónátron | |
| Savanyu fixáló | |
| Gyorsfixáló fürdő | |
| A kép előhívása | 126 |
| Fényhatása a lemezekre | |
| Előkészületek a lemezek előhívásához | |
| Elővigyázatok a sötétkamrában | |
| A láthatatlan kép előhívása | |
| A fény iránti érzékenység megszüntetése fixáló-fürdőben | |
| Mosás | |
| Szárítás | |
| Álló előhívás. Hibásan exponált lemezek hívása | |
| Röviden vagy túlexponált lemezek javítása az előhívás alkalmával | |
| Tekercsfilmek előhívása | |
| A negatívon előforduló gyakori hibák | 134 |
| Hibás negatívok megítélése és azok javítása | 139 |
| Helyesen, röviden és túlexponált, normálisan, röviden és túlhívott lemezek és azok javítása | |
| Erősítés, gyengítés | |
| A negatív retusálása | 146 |
| A lemez hibáinak javítása | |
| Arcképretus | |
| Fedések | |
| A lemez lakkozása | 150 |
| Mattlakkozás | 150 |
| A mattlakk | |
| A lemez tisztítása | |
| A lakkal való egyenletes leöntés | |
| Hibásan öntött réteg eltávolítása | |
| Háttérrajzolás | |
| Pozitív eljárás | 154 |
| A pozitív papírosokról általában | |
| Másolatok készítése | 156 |
| Másolókeretek | |
| A kép másolása lemezekről és filmekről, | |
| Tömör és lágy lemezek másolása | |
| Oszlatók | |
| Ovál képek készítése | |
| Vignetták | |
| Másolópapírosok és azok kezelése | 161 |
| Celloidin- és arisztipapírosok | |
| A papírosok csomagolása | |
| Régi és rossz papírosok | |
| Tömör és lágy lemezek másolásához alkalmas papírosok | |
| A másolatok színezése és állandósítása | |
| Színrögzítő- és színező-fürdők | |
| Fixáló-fürdő | |
| Önszínező papírosok | |
| Gevaert-papírosok kezelése | |
| Platin-színezés | |
| Rhodan-színező | |
| Matt-albuminpapírosok | 166 |
| Másolás | |
| Klórozás | |
| Szépiaszínek | |
| Aranyfürdő | |
| Fekete színek | |
| Platinfürdő | |
| Fixálás | |
| Mosás | |
| Dr. Lusztig Zsigmond eljárása | |
| Előforduló hibák | |
| Előhívópapírosok és azok kezelése | 169 |
| Brómezüstpapírosok | |
| Csomagolás | |
| Megvilágítás | |
| Próbamásolat | |
| Előhívás, derítés, fixálás, mosás | |
| Különféle papírosfajták | |
| Gázfénypapírosok | |
| Megvilágítás, előhívás, fixálás, mosás, különféle papírosfajták | |
| Színezés az előhívásnál | |
| Chromál-papírosok | |
| Asug-papírosok | |
| Cyko-papírtosok | |
| Geavert Artos-papírosok | |
| Előhívópapírosok színezése | 179 |
| Kész képek színezése | |
| Barna színezés hideg és meleg eljárással | |
| Barna, tégla, kék és zöld színezők | |
| Kodak-Royal-papíros barna színezése | |
| Diapozitívek készítése | 181 |
| Diapozitív lemezek | |
| A diapozitív készítése | |
| Diapozitívek vetítéshez, ablakképeknek, nagyításokhoz és hibásan fejlesztett negatívok javítására | |
| Levonható celloidin- és pigment-papírosok | |
| A nagyítás | 182 |
| Diapozitív | |
| Kézinagyító | |
| Beállítható nappali nagyító | |
| Vetítő-nagyító készülék | |
| A nagyítók szerkezete | |
| Nagyított kép beállítása, megvilágítása és előhívása | |
| Platineljárás | 185 |
| Művészi képek | |
| Papírgyártmányok | |
| A papíros elraktározása | |
| Másolás | |
| Előhívás | |
| Hideg, meleg, rézkarcfekete és széiahívók | |
| Rögzítés | |
| Mosás | |
| Szárítás | |
| Fényesítők | |
| Simítás | |
| Pigmentnyomás | 190 |
| Érzékenyítés | |
| Szárítás | |
| Másolás | |
| Fotométer | |
| Egyszeres átviteli eljárás | |
| Előhívás, kétszeres átviteli eljárás | |
| Papírosfajták | |
| Hibák és azok okai | |
| Kankovszky Ervintől | |
| Bühler-féle pigmenteljárás | 197 |
| Az eljárás előnyei | |
| Érzékenyítés | |
| Másolás | |
| Előhívás | |
| Lakkozás | |
| Papírosfajták | |
| Guminyomda | 199 |
| A guminyomás elmélete | |
| A papíros elkészítése, kész papírosok | |
| Festék | |
| Gumioldat | |
| Krómoldat | |
| Felkenés, oszlatás, szárítás | |
| Másolás | |
| A kép előhívása | |
| Röviden v. túlmásolt kép hívása | |
| Világos-, közép- és erősszínnyomás | |
| Derítőfürdő | |
| A papír feltevése többszöri másolásnál | |
| Ellentétesebb és lágyabb nyomatok | |
| Javítás | |
| Fényesítés | |
| Höchheimer-féle gumieljárás | 205 |
| Érzékenyítés | |
| Másolás | |
| Előhívás | |
| Rögzítés | |
| Olajnyomás | 209 |
| A papíros elkészítése | |
| Másolás | |
| Ecsetek | |
| Az olajos festék felkenése | |
| Részletek kiemelése, tompítása é-s kihagyása | |
| Javítás | |
| Szárítás | |
| Ecsetek tisztántartása | |
| Brómolajnyomás | 213 |
| Alkalmas brómezüstpapírosok | |
| A kép előhívása, eltüntetése | |
| A reliefkép festékelése | |
| Felhők | 216 |
| Felhőfelvételek | |
| Felhők bemásolása tájképekbe | |
| Pozitív képek retusálása, simítása és fényesítése | 218 |
| Képkivágás | 220 |
| A képek körülvágása és felragasztása | 221 |
| Színes fényképezés | 223 |
| Lumiére-féle autochrom lemezek | |
| A lemez kezelése sötétkamrában | |
| Kazettába helyezés | |
| Megvilágítás | |
| Előhívás | |
| Átfordító fürdő | |
| Előhívás (napfénynél) | |
| Derítés | |
| Hibás kép | |
| Oxidálás | |
| Erősítés | |
| Szárítás | |
| Lakkozás | |
| Hibák keletkezése | |
| A vegyszerekről | 230 |
| Műmellékletek (a szöveg végén) | |