A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Szakképzés-fejlesztési stratégia 2005-2013

Szerkesztő

Kiadó: Nemzeti Szakképzési Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 92 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Színes ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A rendszerváltás óta második alkalommal készül fejlesztési stratégia a szakképzésben. A szakképzés és felnőttképzés irányításában közreműködő minisztériumi munkatársak napi feladataik kapcsán... Tovább

Előszó

A rendszerváltás óta második alkalommal készül fejlesztési stratégia a szakképzésben. A szakképzés és felnőttképzés irányításában közreműködő minisztériumi munkatársak napi feladataik kapcsán szembesültek a szakképzés helyzetével, azokkal a véleményekkel, kritikai állásfoglalásokkal, amelyek a szakképzéssel szemben megfogalmazott elvárásokra, kihívásokra, a megoldandó problémákra hívták fel a figyelmet. A stratégia megalkotása kedvező feltételeket teremt a reális helyzetértékelésre, arra, hogy az érdekeltek,m érintettek megfogalmazzák céljaikat, artikulálják érdekeiket. Lehetőség adódik arra, hogy számba vegyük előnyeinket és lehetőségeinket, és hogy a vita során kialakuljon a célok megvalósításához feltétlenül szükséges társadalmi egyetértés.
A stratégia megalkotásához a szakképzésben, felnőttképzésben és a közigazgatásban felhalmozódott tapasztalatok adták a kiindulópontot. Mind a helyzet átfogó értékelésében, mind pedig a célok megfogalmazásában fontos szerepet töltöttek be a szakképesítésért felelős minisztériumok képviselői, a munkavállalói és munkaadói érdekképviseleti szervezetek képviselői, a munkavállalói és munkaadói érdekképviseleti szervezetek képviselői, akik hasznos javaslataikkal, észrevételeikkel segítették, hogy a magyar szakképzés a fejlesztések eredményeképpen hozzájárulhasson a magyar gazdaság versenyképességének növeléséhez, miközben az egyén számára is megteremti a társadalmi-gazdasági boldogulás feltételeit.
A stratégiáról a készítés során véleményt mondhattak a képző intézmények képviselői is, akik tanárként, gyakorlati oktatóként vagy vezetőként vesznek részt a szakképzésben. Természetesen a diákszervezetek sem maradtak ki az érdekegyeztetésből. Köszönet mindazoknak, akik jobbító szándékú javaslataikkal bekapcsolódtak a stratégia megalkotásának folyamatába.
A stratégiában megfogalmazott legfőbb cél az, hogy a fejlesztések, változtatások révén megújuló szakképzés megtalálja az összhangot a munkapiaci elvárásokkal, feleljen meg a technikai, technológiai változások által indukált kihívásoknak. Tegye mindezt úgy, hogy a képzésben részt vevők felkészítése, szakmai tudása a folyamatos át- és továbbképzési lehetőségek révén legyen összhangban a piac mindenkori elvárásaival, biztosítva a gazdaság által igényelt képzett munkaerőt, amely a piacképes szakismeret révén az egyén érvényesülési képességét is segíti.
Célunk volt a hazai fejlesztés számára az irányt kijelölni, illetve az, hogy a dokumentum a fejlesztési források gyújtópontjává váljon: a hazai szakképzés fejlesztésére felhasználható nemzetközi, elsősorban európai uniós források megszerzését és felhasználását segítve. Magyarországnak mint uniós országnak szem előtt kell tartania azokat a célokat, amelyek a kibővült Európai Unió számára a fejlesztési irányokat jelölik meg, egyebek mellett a foglalkoztatáspolitika és az oktatás terén. Ebben a vonatkozásban a szakképzés-fejlesztési stratégia tükrözi a magyar helyzetet, a prioritásokat, amelyek egyúttal az uniós célok megvalósulásához való magyar hozzájárulást is jelentik.
A dokumentum két minisztérium közös előterjesztésében került a Kormány elé. Köszönet minden munkatársunknak, akik munkájukkal, tapasztalataikkal, kritikai észrevételeikkel, ötleteikkel hozzájárultak elkészítéséhez. /Magyar Bálint - Csizmár Gábor/ Vissza

Tartalom

Miniszteri előszó7
Küldetés9
A stratégia előzménye10
Lisszaboni célok10
Oktatási és képzési dokumentumok az ír elnökség alatt12
A stratégia perspektívái12
A siker kulcstényezői13
SWOT-analízis14
Környezeti változások16
Társadalmi és gazdasági környezet16
A népesség iskolai végzettsége17
A foglalkoztatottak iskolai végzettsége17
A munkanélküliek iskolai végzettsége18
A magyar szakképzés19
Az iskolai rendszerű szakképzés19
A szakiskolai és szakközépiskolai képzés21
Felsőfokú szakképzés26
Az iskolai rendszerű szakképzés tendenciái27
Az iskolarendszeren kívüli képzés28
Jogszabályok, irányítás29
A szakképesítések struktúrája, Országos képzési jegyzék (OKJ)29
Vizsgarendszer31
Intézményhálózat31
Az Oktatási Minisztérium szakképzési háttérintézménye: Nemzeti szakképzési Intézet (NSZI)34
Tanárképzés35
Esélyegyenlőség37
A szakképzés finanszírozása37
A Humánforrás-fejlesztés Operatív Program I. (2004-2006)40
Fejlesztési elvek42
Az egész életen át tartó tanulás politikájának széles körű érvényesítése42
Transzparencia42
Az oktatási rendszer egységes szemléletű rendszerfejlesztése43
Minőségfejlesztés - minőségirányítás43
Operatív célok - fejlesztési feladatok45
A gazdaság versenyképességének növelése45
A mobilitás növelés46
A hatékonyság javítása49
A regionalitás erősításe51
Az információellátottság és -áramlás javítása52
Függelék53
Kormányhatározat
A Kormány.../2005. (..............) Korm. határozata a szakképzés-fejlesztési stratégia végrehajtásához szükséges intézkedésekről (Tervezet)79
Minőségi szakképzést mindenkinek!79
Hatélkonyabb szakképzés-irányítási és finanszírozási rendszert!85
Fejlettebb információs rendszert!90
A stratégia nyilvánosságra hozatala92
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv