1.035.133

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Oktatáspolitika - oktatástervezés

(Tanulmányok)

Szerző
Lektor

Kiadó: Tudományszervezési és Informatikai Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 175 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-451-138-4
Megjegyzés: Megjelent 250 példányban. Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A kötetben megjelenő tanulmányok készítését az indokolta, hogy a közoktatás fejlesztési terv elkészülte előtt - részben a múlt változásai, részben az oktatási funkciók alakulását bemutatva -... Tovább

Előszó

A kötetben megjelenő tanulmányok készítését az indokolta, hogy a közoktatás fejlesztési terv elkészülte előtt - részben a múlt változásai, részben az oktatási funkciók alakulását bemutatva - összegezze a materiális igényekre vonatkozó tanúlságokat.
Az egyes munkák - a szerző szemléletétől és a távlati tervkoncepciók készítési fázisaitól függően - különböző nézőpontot tükröznek. Az alsófokú nevelési rendszer fejlődése és fejlesztése c. tanulmány az elmúlt időszak változásainak szentel nagyobb figyelmet nyomon követve az oktatáspolitikai célkitűzések megvalósulását a tárgyi-személyi feltételek tervezésében és a terv végrehajtásával, a többi munka rövidebb történeti visszatekintés mellett a jövő szükségletek felvázolására súlyoz, ugyanakkor valamennyi tanulmány következtetéseket tartalmaz a fejlődés tendenciájára.
A kötet kétirányú szintetizálást kívánt elindítani. Együtt láttatni egyrészt az iskolafokozatok problémáit, másrészt a tartalmi célkitűzések materiális vonzatát; egyben adaptáló jelleggel törekedett az egyes tématerületek mélyreásott kutatási produktumainak összegező felhasználására. A munkálatok ráirányították a figyelmet az oktatás-tervezési-gazdaságtani kutatások számos hiányterületére is, amelyek művelésében magunk részt veszünk.
Megkezdtük az oktatási intézmények létesítmény-ellátottságának vizsgálatát s egyben a helyzet folyamatos követésére alkalmas szisztéma, valamint az ellátottságot jól mérő metodika kialakítását. Bekapcsolódtunk pedagógusszükséglet tervezési modell kimunkálásába csatlakozva a pedagóguspálya kutatásához - az egyszerű felmérés mellett folyamatos helyzetképet nyújtó - rendszer megteremtését is célozva a pedagógusok élet- és munkakörülményeinek vizsgálatát szintén tervbe vettük. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 7
JAKUS GYULA: AZ ÓVODAI NEVELÉS IRÁNTI IGÉNYEK,
A TÉNYLEGES IGÉNYBEVÉTEL HELYZETE ÉS JÖVŐJE 9
1. Az óvodai nevelés iránti igény és az óvodai
férőhelyállomány változása 1960 és 1980
között 12
2. Az elmúlt 10-15 év összefoglaló értékelése,
a továbbélő tendenciák meghatározása.
3. A VI.ötéves terv kidolgozása során figyelembe
vett tényezők 22
4. Az óvoda jövője 1985 után 27
5. Nemzetközi tapasztalatok 31
Az európai oktatási miniszterek állandó konferenciájának állásfoglalásai a 3-8 éves korú
gyermekek neveléséről 32
Óvodáztatás jelene és jövője egyes európai
országokban 33
Mellékletek 36
Felhasznált irodalom 4o
SZALAY LÁSZLÓNÉ: AZ ALSÓFOKÚ NEVELÉSI RENDSZER
FEJLŐDÉSE ÉS FEJLESZTÉSE 41
BEVEZETÉS 41
AZ ALSÓFOKÚ NEVELÉS I-OKTATÁS I RENDSZER FEJLESZTÉSÉNEK TERVE I ÉS EREDMÉNYEI 42
Az alapok megteremtésének időszaka /1945-1949/ 43
Fejlődés az 50-es években 44
Fejlődés a 60-as években 48
Fejlődés a 70-es évek elejétől napjainkig 52
Az eddigi fejlődés átfogó értékelése 58
A MŰKÖDÉSI FELTÉTELEK ÉS AZ INTÉZMÉNYHÁLÓZAT
FEJLESZTÉSÉNEK FELADATAI AZ ALSÓFOKÚ NEVELÉS OKTATÁSI RENDSZERBEN 63
A tanulólétszám és összetétel szerepe a fejlesztésben 63
Az általános iskolai szervezet és intézményhálózat fejlesztésének kérdései 65
Az általános iskolát kiegészítő szolgáltatások
fejlesztésének kérdései 68
Az alapvető személyi és tárgyi feltételek fejlesztésének kérdései 72
Kutatási feladatok a távlati fejlesztési terv
előkészítéséhez 81
Mellékletek
JAKUS GYULA: AZ ÁLTALÁNOS ISKOLAI HÁLÓZAT HELYZETÉNEK
ÉS TÁVLATI FEJLESZTÉSÉRE VONATKOZÓ KÖVETELMÉNYEK
ÉRTÉKELÉSE 107
I. BEVEZETŐ107
II. AZ I980-BAN RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ ÉPÜLETÁLLOMÁNY ÉRTÉKELÉSE 113
III. A JÖVŐ KÖVETELMÉNYEINEK MEGHATÁROZÁSA 116
IV. AZ ÁLTALÁNOS ISKOLAI LÉTESÍTMÉNY-ÁLLOMÁNY
TÁVLATI SZÜKSÉGLETÉNEK MEGÁLLAPÍTÁSA 120
V. A FEJLESZTÉS ÚTJAI, LEHETŐSÉGEI ÉS
KORLÁTAI 123
Mellékletek
JAKUS GYULA: A KÖZÉPFOKÚ OKTATÁS TÁVLATI STRUKTÚRÁJÁRA HATÓ TÉNYEZŐK ELEMZÉSE 131
I. BEVEZETŐ 131
II. A KÖZÉPFOKÚ OKTATÁS MENNYISÉGI ÉS MINŐSÉGI
FEJLESZTÉSÉT MEGHATÁROZÓ TÉNYEZŐK 137
I. A továbbtanulási igények változásé. 141
2. A távlati munkaerő-struktúra tervezése
és a középfokú oktatás 144
A demográfiai tényezők és a középfokú
oktatás beiskolázásai 147
III. A KÖZÉPFOKÚ OKTATÁS MINŐSÉGI FEJLESZTÉSÉNÉL
FIGYELEMBE VEENDŐ FELTÉTELEK 149
1. Objektív feltételek 149
2. Szubjektív feltételek 154
IV. AZ OKTATÁSI REFORMOK TAPASZTALATAI KÜLFÖLDÖN 161
V. A KÖZÉPFOKÚ OKTATÁS IRÁNTI ELVÁRÁSOK 167
VI. KÖVETKEZTETÉSEK ÉS JAVASLATOK 169
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Oktatáspolitika - oktatástervezés Oktatáspolitika - oktatástervezés Oktatáspolitika - oktatástervezés Oktatáspolitika - oktatástervezés Oktatáspolitika - oktatástervezés Oktatáspolitika - oktatástervezés

A borító kissé töredezett, a gerinc elszíneződött, kopottas. A lapélek és a borító belső oldala enyhén foltos.

Állapot:
1.880 Ft
940 ,-Ft 50
5 pont kapható
Kosárba
konyv