1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Magyar Balletek

Szerkesztő
Grafikus

Kiadó: M. Kir. Operaház
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 60 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar   Angol   Német   Francia   Olasz  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal és színes illusztrációkkal díszített könyv. A címlapot Fülöp Zoltán és Márk Tivadar rajzolták. A fényképek Vajda M. Pál felvételei. Nyomtatta az Officina Nyomda és Kiadóvállalat, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A MAGYAR BALLET Irta: Márkus László igazgató

A tánc és a zene nem két különfajta művészet. A tánc a zenéből következik, s nem más, mint a hangzás ritmusainak, színeinek és harmóniáinak... Tovább

Előszó

A MAGYAR BALLET Irta: Márkus László igazgató

A tánc és a zene nem két különfajta művészet. A tánc a zenéből következik, s nem más, mint a hangzás ritmusainak, színeinek és harmóniáinak továbbfokozódása testi reflexekben. A ballet önállósult zenei műfaj, amely nem úgy vegyíti a táncot a zenével, hogy a mozgás valami zenében is kifejezett cselekményt ábrázol párhuzamosan, hanem úgy, hogy a tánc egyik és pedig legextatikusabb szólama a zenének. A tánc drámai történéseket, pantomimikus elemeket is kifejezhet talán egész a párbeszédig tagolt formában, de csak teljes tánccal és nemcsak gesztussal, vagy mimikával.
Amit itt elmondtam, az az orosz ballet elve. Van ezzel szemben olyan mozdulatművészet, amely irodalmi témákat, okoskodásokat, megfogalmazott drámai folyamatokat és lírai képeket tesz át mozgásszimbólumokba, amelynek mozgáskészsége tehát nem elsősorban a zene továbbfokozásából, hanem a beszédet kísérő gesztus és mimika elstilizálásából származik. Ebben a pantomim magához formálja a táncot. Míg az orosz ballet kifejezésében a tánc a pantomimet is koreográfiába oldja fel.
Az orosz ballet szükségképpen lett ilyen szigorúan és logikusan tánckultúra, két okból. Azért, mert kezdetben operai ballet volt, tehát nem elbeszéléseket és értekezéseket és nem irodalmi szatírákat és nem szociális töprengéseket kellett ábrázolnia mozgásban, hanem tánczenét kellett felfokoznia mozgássá. Aztán az orosz tánczene erősen népi jellegű és mikor a cári opera balletje kivált az együttesből és önálló színházzá különült, megint csak a népi adatokból dolgozott tovább és a klasszikus hagyományok tökéletesen birtokolt stílusát formálta át a népi táncok mozgáskészségéből elvont elvek szerint egyénivé. A népi tánc pantomimikus, mert mint minden ősi művészet, kivételes alkalmak lelki megrendüléséből ered, de mondanivalóját a tiszta tánc formáiban fejezi ki, ugrások, lépések, forgások és dobbantások, s mellékesen a mimika és a gesztus elemeivel. Minden ősi művészet egységes, tiszta, logikus és anyagszerű. A népi tánc ilyen és ilyen az orosz ballet stílusa.
És ilyen stílust keres a magyar ballet is, mely az oroszok útmutatása szerint indult el. Operai ballet, tehát eleve nem lehet mozdulatművészet, csak a zenét fokozó koreográfia. És kifejezőkészségét a magyar népi tánc készletéből szerzi be és azt dolgozza fel a klasszikus hagyományokhoz igazodva. A klasszikus ballet, mely áthasonul egy népi szellemiség egyéni átélésében: ez az, amit a magvar királyi Operaház tánccsoport!a a maga önálló hatáskörében elérni akar. Exakt technika, mely a népi lelket a legmagasabb kultúrában fejezi ki. Folklore, amely azonban a legelőkelőbb hagyományok formáiban jelenik meg. A nemzeti kultúra egyik reprezentáns megnyilatkozása: ez akar lenni a magyar ballet és mert a magvar népitánc minden másnál gazdagabb pantomimikus elemekben, tehát drámai táncformákban, hisszük, a magyar ballet helyes úton indul, mikor a klasszikus készséghez a népi kincset gyűjtve, szereli fel magát, hogy öntudatos önképző munkával kiépítse a maga egyéni stílusát. Adva van egy sereg fiatal, rugalmas tehetség, egy fiatal mester. Harangozó Gyula csupa fantázia és csupa kultúra és csupa fegyelem... Vissza

Fülszöveg

A tánc és a zene nem két különfajta művészet. A tánc a zenéből következik, s nem más, mint a hangzás ritmusainak, színeinek és harmóniáinak továbbfokozódása testi reflexekben. A ballet önállósult zenei műfaj, amely nem úgy vegyíti a táncot a zenével, hogy a mozgás valami zenében is kifejezett cselekményt ábrázol párhuzamosan, hanem úgy, hogy a tánc egyik és pedig a legextatikusabb szólama a zenének. A tánc drámai történéseket, pantomimikus elemeket is kifejezhet talán egész a párbeszédig tagolt formában, de csak teljes tánccal és nemcsak gesztussal, vagy mimikával.
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Magyar Balletek Magyar Balletek Magyar Balletek Magyar Balletek Magyar Balletek Magyar Balletek Magyar Balletek Magyar Balletek Magyar Balletek Magyar Balletek

A borító és néhány lap kissé foltos.

Állapot:
4.600 ,-Ft
37 pont kapható
Kosárba
konyv