Előszó
Képzeljék magukat 1880-ba, amint ülnek a kávéház meghitt melegében, kinn hull a hó, s tekintetük a szembenálló hirdetőoszlopra téved. Pesten ugyanis ezidőtájt állították fel az első ilyen oszlopot,...
Tovább
Előszó
Képzeljék magukat 1880-ba, amint ülnek a kávéház meghitt melegében, kinn hull a hó, s tekintetük a szembenálló hirdetőoszlopra téved. Pesten ugyanis ezidőtájt állították fel az első ilyen oszlopot, útjára indítva hazánkban is a reklámot, mint olyat. A magyarországi reklámnak története során voltak kifejezett aranykorszakai, például az ötvenes években. Mert a reklám - ahogy azt ebből a kötetből is látni fogják -, szándékaiban, hangulatában, stílusában, általában egész megjelenésében, korának pontos lenyomata. Szívszorító élmény, amikor egymás mellé tesszük mondjuk a hosszas évek reklámjait és a harmincas évek végi, negyvenes évek eleji reklámokat. Míg az előbbiek őszintén és meggyőződéssel teszik a dolgukat: el akarnak adni és semmi több, az utóbbiak már mindenfele prekoncepció és ideológia tolakodó jelenlétét mutatják.
A Reklámvonal '98 a magyar reklám történetét és sajátos jegyeit szeretné megfogalmazni egy olyan korban, amikor a nemzetközi nagy ügynökségek jelenléte komolyan próbára teszi a magyar reklámszakmát. Ahogy azt látni fogják, még a legjobb kreatív szakemberek között sincs egyetértés arról, van-e egyáltalán olyan, hogy magyar reklám? Mert ha van a kultúrának olyan területe, amelyik internacionális, akkor ez az. Miközben mélyen meghatározott a magyar történelem, a magyar gondolkodás, a közösen megélt élmények által. Ezért van az, hogy kedves ismerősként fogadjuk a csak nekünk és a mi nyelvünkön fogalmazott reklámüzeneteket, miközben kicsit szégyeljük sutaságukat, esetleges pongyolaságaikat. De a multik profi fogpaszta-mosolyától, a kétgyermekes családmodellt szférikus magasságokba emelő leveskocka-reklámjaitól sem vagyunk boldogok. Nekünk valószínűleg semmi sem jó, de ennek okát ne a reklámokban keressék. A reklámok szeretnék elhitetni, hogy minden nagyon szép, minden nagyon jó, tessék vásárolni.
A reklámok tehát teszik a dolgukat. A humorosok is, az agresszívek is, az erotikusak is. Meg a politikai, az etikátlan és a buta is. (Ezekről mind szó lesz a kötetben). Mi pedig megpróbálhatjuk magunkat kivonni a hatásuk alul. Nem fog sikerülni.
Vissza