863.905

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
4000 Ft
a kedvezményes
házhoz szállításig

Az óvodai ének-zene foglalkozások módszertana

Óvóképző intézetek/Kézirat

Szerző
Grafikus
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 137 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. 34 fekete-fehér ábrával illusztrálva. Tankönyvi száma: J 11-862.

Előszó

Az ének-zene foglalkozások módszertana az óvodában folyó zenei nevelési kérdéseivel foglalkozik. Tárgya három téma köré csoportosítható: mit tanítsunk, vagyis milyen énekes, hangszeres anyag... Tovább

Tartalom

Bevezetés 5
Az ének-zene módszertan tárgya és feladata 5
I. ALAPISMERETEK
1. A zene kifejezőeszközei 6
2. Zenei tevékenységek 8
3. Zenei hajlam, képesség, tehetség 9
4. A kisgyermek zenei fejlődése 14
II. AZ ÓVODA ÉNEK-ZENEI NEVELÉSÉNEK CÉLJA ÉS FELADATAI 18
1. Az ének-zenei nevelés célja és feladatai 18
2. Az ének-zenei nevelés helye nevelésünk rendszerében 19
III. AZ ÓVODA ÉNEK-ZENEI NEVELÉSÉNEK ANYAGA ÉS KÖVETELMÉNYEI 23
1. Az anyag kiválogatásának szempontjai 23
2. A tanítás anyagának részletes jellemzése 30
a) A népi mondóka 30
b) Népi játékdalok és alkalmakhoz fűződő gyermekdalok 32
c) Gyermekjátéktípusok 45
d) Alkalmakhoz fűződő népszokások 51
e) Kiegészítő anyag 53
f) Más népek gyermekdalai 54
3. A zenehallgatás anyaga 54
4. Az anyag elosztása korcsoportok szerint 56
5. Az egyes korcsoportok követelményei 60
IV. AZ ÉNEK-ZENE-OKTATÁS FOLYAMATA, MÓDSZEREI ÉS ESZKÖZEI 61
1. Az énekes-mondókás anyag tanítása 61
2. Az oktatási folyamat érvényesülése egy játékdal tanításában 67
3. A ritmusjátékok és vezetésük 68
a) A zene lüktetését követő ritmikus mozgások, tánclépések; a metrumérzék fejlesztése 68
b) Az ütem hangsúly kiemelése játékos mozgással és tánclépésekkel; az ütem érzék fejlesztése 73
c) A dalritmus és a mondókaritmus kifejezése 74
d) A tempóérzék fejlesztése 76
e) A ritmusjátékok vezetése 80
f) Ritmushangszerek és kezelésük 85
g) Óvodai ritmus zenekar 86
4. A hallásfejlesztő játékok és vezetésük 88
a) A hangmagasság iránti érzék fejlesztése: a gyermekek éneklő készségének alakítása; a hangmagasság-különbségek érzékeltetése 88
b) Hangszínfelismerés; a hangszínérzék fejlesztése 96
c) Dinamikai különbségek érzékeltetése és alkalmazása; a dinamikai érzék fejlesztése 98
5. A komplex zenei képességeket fejlesztő játékok és vezetésük 100
a) A zenei emlékezőképesség fejlesztése: tanulás, ráismerés, visszhangjáték 100
b) A belső hallás fejlesztése: párbeszédes, illetve váltakozó éneklés; dallam bújtatás 103
c) A zenei formaérzék fejlesztése 106
6. A zenehallgatás vezetése 107
V. AZ ÉNEK-ZENE-OKTATÁS SZERVEZETI FORMAI 111
1. A kötelező és a tervszerű kötetlen foglalkozások száma és időtartama 111
2. A foglalkozások felépítése 111
3. A foglalkozások vezetése a három korcsoportban 113
4. Foglalkozási típusok 115
5. Kötetlen éneklés, játék, zenehallgatás teremben és szabadban. A nyári hónapok ének-zene foglalkozásai 116
6. A részben osztott és az osztatlan csoportok foglalkozásai 118
VI. TERVEZÉS 120
1. Az évi terv készítésének alapelvei 120
2. Minta az évi terv készítéséhez 121
3. Vázlatírás, vázlatminták 123
4. Felkészülés a foglalkozásokra 130
VII. ÜNNEPEK, ÜNNEPÉLYEK AZ ÓVODÁBAN 133
VIII. A FOGLALKOZÁSOK ELEMZÉSÉNFK SZEMPONTJAI 136
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem