| I. kötet | |
| Miért nem "Az éposz története"? | 1 |
| Az éposz helye a költészetben. Monda-alakulás és az éposz keletkezése | 2 |
| Az éposz anyag s főbb jellemvonásai. E munka terve és beosztása | 10 |
| Kelet s az Ó-kor époszai | |
| A hindu époszok | |
| A hindu irodalom régisége és korszakai | 17 |
| A Védák és alkatrészeik | 21 |
| A Védák viszonya a későbbi éposz-irodalomhoz | 30 |
| A szánszkrit korszak | |
| A szánszkrit nyelv és irodalom | 35 |
| Az isten-nézlet | 39 |
| A világ- és élet-nézlet s a nemzeti és társadalmi szervezet | 46 |
| A hindu ős-történelem | 52 |
| A hindu szellem fejlődése | 58 |
| A Maha-Bharata | |
| A Maha-Bharata keletkezete és szerkesztése | 64 |
| Bevezetés a Maha-Bharatába | 67 |
| A cselekmény csomója | 74 |
| A nagy harcz. A Maha-Bharata befejezése | 90 |
| Nál és Damajánti | 100 |
| Szavitri, vagy a hű nő | 109 |
| A Szakuntala története | 113 |
| A Ramajána | |
| A Ramajána keletkezése és átnézete | 120 |
| A hős eredete, ifjusága és száműzetése | 123 |
| Ráma bujdosása, déli hadjárata s diadala | 134 |
| Párhuzam a Maha-Bharata és Ramajána között | 143 |
| Az iráni éposz | |
| Irán és Turán | |
| Irán és néptörzsei | 153 |
| Az iráni népek szent iratai és őstörténelme | 156 |
| Az istennézet | 163 |
| Turán szerepe az iráni hősmondában | 165 |
| Firdúzi s a Sán-Néme | |
| Firdúzi | 169 |
| A Sáh-Náme talaja | 176 |
| A Sáh-Náme ehronologiája | 181 |
| A tragédia előjátéka | 186 |
| Visszapillantás | 193 |
| A Sáh-Náme tartalmának vázlata | 199 |
| Részletek a Sáh-Náméból | |
| Áttekintés | 214 |
| Zál és Rudabé | 216 |
| A mazenderáni kaland | 232 |
| Rusztem és Szóráb | 243 |
| Szijuvas | 254 |
| A tizenegy dalia harcza | 262 |
| Az Iszfendiár éposza | 270 |
| A Sáh-Náme széptani méltatása | |
| Az alapeszme és a költői alkötés | 283 |
| A jellemek | 290 |
| Az előadás | 303 |
| A héber éposz | |
| Volt-e hébereknek éposz-költészetök | 310 |
| A héber őstörténelem birálata | 316 |
| A héber (bibliai) éposz vázlata s főbb tagjai | 332 |
| A homéri époszok | |
| A homéri kérdés | |
| A monda-eredet a görögöknél | 349 |
| A szembe-tett nézetek és állítások | 355 |
| A homéri kérdés, magokból és homéri époszokból tekintve | 360 |
| Az Iliász | |
| Az Iliász cselekvényének átnézete | 364 |
| Az alapeszme s a cselekvény egysége | 370 |
| Az Iliász széptani méltatása. A nyelv és előadás | 376 |
| Az alkotás és szerkezet | 398 |
| A tragikum és a csodálatos az Iliászban | 412 |
| A jellemek | 416 |
| Az Odüsszéja | |
| A költemény általános jelleme | 428 |
| Odsszeüsz bujdosása | 433 |
| Odüsszeüsz hazatérte | 440 |
| A Homér utódai | |
| Homér az éposz atyja | 446 |
| A kuklikusok, vagy éposz-kör | 448 |
| Virgil és az Éneis | 452 |
| Az Éneis méltatása | 460 |
| II. kötet | |
| A középkor naiv epikái | |
| Áttekintés | |
| Visszapillantás | 3 |
| Az elágazás | 5 |
| A szláv népek epikája | |
| A szláv népek s mondáik költői jellege | 10 |
| Az északi szlávok epikája | 14 |
| A szerb epika | 17 |
| A kelta népek epikája | |
| A kelták eredete s elágazása | 31 |
| Epikájok első elemei | 33 |
| A Nagy Károly-mondakör | 39 |
| Az Arthur-monda | 54 |
| Az Arthur-mondakör fejlődése | 60 |
| A Grál- és Percival-monda | 64 |
| A Tristan-monda | 70 |
| A Lancelot-monda s az egész mondakör jelentősége | 80 |
| A Cid-költemények | 83 |
| A germán népek epikája | |
| A germán világnézlet | 86 |
| Az Eddák és a Völsunga-Saga | 89 |
| A német hősmonda | 101 |
| Az Etele-mondák | 109 |
| A hún-magyar monda | 121 |
| A Nibelungen-Lied | |
| A Nibelungen-Lied keletkezése s irodalomtörténeti jelentősége. A Nibelung-kérdés | 134 |
| A Nibelung-ének elemzése. Az Expositio | 146 |
| Folytatás. Az első rész katastrofája | 166 |
| Folytatás. A második rész első fele | 182 |
| Folytatás. A bosszú | 204 |
| A Nibelung-ének viszonya forrásaihoz | 227 |
| Toldalékok | |
| A finn-észt epika | 246 |
| A keresztyén mű-éposz | |
| Tájékozás | |
| Általános szempontok | 253 |
| A keresztyén mű-éposz történeti átnézete | 257 |
| Dante s a regényes époszok | |
| Bevezetés a Divina Commediába | |
| A Divina Commedia általános jellemzése | 263 |
| A költő ifjúsága s első művei | 269 |
| A Divina Comemdia fogamzása s alapeszméje | 279 |
| Dante tudományos álláspontja s mysticismusa | 284 |
| Dante életének végszaka s a Divina Commedia megírása | 289 |
| A Divina Commedia | |
| A Divina Commedia tartalma átnézete | 298 |
| A költemény nyitánya | 302 |
| A pokol tornácza | 313 |
| A pokol belseje | 325 |
| A pokol feneke | 342 |
| A Purgatorium | 351 |
| A Paradicsom küszöbén | 375 |
| A Paradicsom. A fény fokozatai és a fényrózsa | 382 |
| Tasso és Camoens | |
| Tasso és helye a világirodalomban | 400 |
| A Megszabadított Jeruzsálem | 409 |
| Camoens és a Luziáda | 417 |
| Milton s a vallásos éposz | |
| Milton | |
| Milton helye a világirodalomban | 427 |
| A Milton ifjúsága | 429 |
| Milton politikai szereplése s közélete | 434 |
| Milton magán-élete | 438 |
| Az Elveszett Paradicsom | |
| A költemény keletkezése s a vallási alapeszméje | 442 |
| Az Elvesztett Paradicsom tartalmának átnézete | 445 |
| A szerkezet és a mese bírálata | 460 |
| A jellemek. Ádám és Éva | 466 |
| A Milton ördögei | 474 |
| A Milton világnézlete | 484 |
| A Visszaszerzett Paradicsom | 489 |
| A Messiádák | |
| A Heliand és az Ottfried Krisztusa | 493 |
| A Klopstock Messiása | 496 |
| A magyar epika (vázlat) | |
| A magyar éposz-költészet története | 501 |
| Zrínyi és a Szigeti Veszedelem | 508 |
| A hún-magyar mondakör epikusai | 516 |