1.034.991

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az ipari "szakmai gyakorlatok" tanításának általános módszertana I.

Műszaki oktatók számára/Budapesti Műszaki Egyetem Gépészmérnöki Kar/Kézirat/Ideiglenes jegyzet

Szerző
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 170 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 205 példányban. 28 fekete-fehér ábrával illusztrált. Tankönyvi szám: J4-805.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a jegyzet levelező műszaki oktatók számára készült. Kísérletnek tekinthetjük az ipari alap és középfokú tanintézményeinkben fontos szerepet betöltő szakmai gyakorlat tantárgy általános oktatási... Tovább

Előszó

Ez a jegyzet levelező műszaki oktatók számára készült. Kísérletnek tekinthetjük az ipari alap és középfokú tanintézményeinkben fontos szerepet betöltő szakmai gyakorlat tantárgy általános oktatási módszertannak olyan kifejtésére, amely a tanitási-tanulási folyamatának "külső" és "belső" formáit, módszereit egyaránt vizsgálja. A teljesség és kiforrottság igénye nélkül vizsgáljuk a szakmai gyakorlatok tanitásához szükséges módszertani kérdéseket, amelyek az oktatási folyamat megtervezéséhez, irányításához és ellenőrzéséhez szükségesek. Megértéséhez szükség van a pedagógiai tantárgyakban tanultakra, és szakmai tudásra. A szövegben feltüntetett ábraszámoknak megfelelő ábrák a szöveg végén találhatók. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
I. A Szakmai gyakorlatok alap és középfokú oktatásának célja, feladata, tartalma 5
1. Szakosítási jegyzékek 5
2. A Szakmai gyakorlatok szerepe 6
3. A tantárgyi (speciális) célok szakiskoláinkban 7
4. A tantárgy tanításának feladatai 7
A/ A személyiségfejlesztés tartalmi és strukturális feladatai 8
B/ A tanulók személyiségfejlődésével, dinamikájával kapcsolatos feladatok 10
C/ A tanulók személyiségének irányultságát fejlesztő feladataink 11
5. A feladatok megoldásának feltételei 12
A tárgyi feltételek 12
A szakiskola mint üzem 13
Az iskolai üzem szervezeti felépítése 13
Az iskolai üzem müszaki ügyrendje 16
A tanitás-tanulás helye, tanműhelyek 19
A tanműhelyek követelményei 20
A modellizált tanműhely, laboratórium 22
A mérőlaboratóriumi gyakorlatok módszertani kérdései 22
Személyi feltételek 25
6. A Szakmai gyakorlatok tantárgyának általános tartalma 26
A tanulók munkatevékenységének tartalma 27
A tanulói tevékenység munkafunkcióinak tartalma 27
A tanulói végrehajtó munkacselekvés tartalma 29
A/ A tanuló munkacselekvésének műveleti tartalma 30
B/ A tanulói munkamozgások tartalma 31
C/ A tanulói munkacselekvés terhelésének tartalma 32
D/ A tanulói cselekvéstipusok a termelési folyamatban 33
7. A Szakmai gyakorlatok dokumentációi 35
A/ A központilag kiadott pedagógiai dokumentáció 36
A tantervek 36
A tankönyvek, oktatási segédletek 38
A szakmunkás időalap táblázat 38
B/ Az iskolában készült pedagógiai dokumentáció 40
Termelési-oktatási terv 40
Egyéb dokumentáció 41
II. A Szakmai gyakorlatok tantárgy tanitási-tanulási folyamatának sajátosságairól 42
1. A megismerési folyamat főbb sajátosságai a szakmai gyakorlatokban 44
2. A szakértelem alapvető változásai a tanitás-tanulás folyamatában 45
A/ Az általános munkafunkciók 45
A tanulási és munkatevékenység megtervezése 46
A munkacselekvések ellenőrzése 46
A munkacselekvések szabályozása 47
B/ A speciális munkafunkciók készségei 47
A szenzomotorikus tanulás 50
A tanulók mozgásváltozásai 50
Az érzékelés fejlődése 51
A munkatevékenység fiziológiai kisérői 51
Kapcsolatrendszer a munkacselekvések között 53
A munkakészség tanulási folyamatának utjai 54
A gyakorlási szakaszok 55
A betanítási folyamat 56
A betanítási folyamat menete 56
Tanulás a tanulók külső és belső tevékenység együttműködése alapján 56
3. A tanulók személyiségtulajdonságainak fejlődése a tanulási folyamatban 57
4. A tanulók fizikai terhelésével kapcsolatos módszertani kérdések 58
A tanuló szervezetének alkalmazkodása 59
A munka és terhelés módszertani kérdései 60
5. A szakmai gyakorlatok tantárgy főbb tanitási eljárásai 63
Tárgyi eljárás 64
Müveleti eljárás 65
6. A Szakmai gyakorlatok oktatásának szakaszai 66
Bevezető szakasz 67
Feladatok és módszerek 67
A termelési tevékenység megalapozása 68
Feladatok és módszerek 69
Az önállóság fejlesztésének szakasza 69
Feladatok és módszerek 70
7. A didaktikai feladataink sajátosságairól 70
III/ Az ipari szakmai gyakorlatok megszervezése és módszerei 72
1. A szakmai gyakorlatok oktatásának megszervezése 73
A/ A tanulás kezdeti szakaszának szervezeti formái 73
A tanulócsoport 73
A tanulócsoportos oktatásról 74
A gyakorlati foglalkozások felépítése, szerkezete 75
A brigád, vagy egyéni jellegü szervezeti forma 77
B/ A tanulás második szakaszának szervezeti formái 78
Az üzemi, egyéni és brigádoktatás módszertani kérdései 79
Az áthelyezési terv 80
A tanulás irányitása 80
2. A tanitás-tanulás megszervezése a gyakorlati foglalkozásokon 82
A tanulásirányitás szervezési formái 83
A gyakorlás szervezeti formái. Munkaformák 84
Kiinduló munkaformák 84
Továbbfejlesztő munkaformák 85
IV. A tanitás-tanulás módszerei 86
1. A munkamódszer és a tanitás-tanulás módszere 86
2. A tantárgy módszereinek megválasztása 90
Módszertani felfogás és módszereink 90
Célok és módszerek 91
A tartalom és módszereink 92
A didaktikai feladat és módszereink 94
Egyéni bánásmód és módszereink 95
A tanulók fejlettsége és módszereink 97
A munkatartalom bonyolultsági fokozatai 99
Az idő és módszereink 100
A pedagógus személyisége és módszerei 101
3. A gyakorlatok előkészítésének módszerei 101
A foglalkozás bevezető része 101
Feladataink a gyakorlatok előtt 102
A tanulásirányitás eszközei 103
A tanulásirányitás feladatsorozatokkal 104
A gyakorló berendezésekről 105
Az irásbeli tanulásirányitás eszközei 106
4. Felkészítés a tanulásra, az oktató instrukciója 107
A munka megszervezésére nevelés 112
A tanulók felkészítése a biztonságos munkavégzésre 114
5. A gyakorlatok módszertana 117
Munkafogás, munkamódszer, munkaeljárás gyakorlata 118
Munkaműveletek gyakorlatai 119
Komplex munkafeladatok 120
A gyakorlatok felépítése 120
A munkafeladat 123
A tanulók próbacselekvései 124
A tanulási technikák 126
A gyakorlatok bevezetésének módszertani kérdései 126
A biztonságos munkavégzés akadályainak felismerése a gyakorlatban 129
A tanulás és a munkatempó 130
6. Tanulásirányitás a foglalkozás befejező részében 131
Függelék
Ábrák 135
Irodalomjegyzék 165
Tartalomjegyzék 167

Szatmáry Béla

Szatmáry Béla műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szatmáry Béla könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv