1.031.431

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A közoktatás rendszere 1.

Változó iskolarendszerek/A tantervek szerepe

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: "MR Komplex" Nyomdaipari Bt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 197 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrált. Tankönyvi száma: M-2000/5.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tankönyvsorozatunk első darabját veszi kézbe az olvasó, mégpedig többszöri átdolgozott formájában. Azzal a reménnyel bocsátjuk útjára, hogy jól használható, tanulásra motiváló tankönyvet sikerül... Tovább

Előszó

Tankönyvsorozatunk első darabját veszi kézbe az olvasó, mégpedig többszöri átdolgozott formájában. Azzal a reménnyel bocsátjuk útjára, hogy jól használható, tanulásra motiváló tankönyvet sikerül közre adnunk. A tartalmi változás mellett módosult a könyv címe is. Az első két kiadásban Közoktatásrendszertan, a harmadikban A közoktatás rendszere (1.) Az első kiadás még 1993-ban jelent meg, és akkor valóban ez volt a legelső könyvünk, ezután készült el az Alkalmazott vezetéselmélet (2.), majd az Iskolaigazgatás és gazdálkodás. (3.) Ezeket akkor még össze lehetett hangolni, egymáshoz lehetett illeszteni, de azt az első perctől tudtuk, hogy nem az örökkévalóságnak készülnek. Képzésünk tartalma és jellege egyébként is azt kívánja, hogy együtt kell haladni a bekövetkezett változásokkal, amennyire csak lehetséges frissnek, aktuálisnak kell lennünk.
1994-ben készültek el a sorozat további könyvei: a Vezetéslélektan (4.), a Tanügyjog és igazgatási ismeretek (5.), a Gazdálkodás az oktatási intézményekben (6.), Az iskola szakmai fejlesztése (7.), 1995-ben készült el a befejezőkötetünk a Szakértők - tanácsadók módszertana (8). Ezután már újabb tényező is indokolta az átdolgozásokat, mégpedig a feldolgozás közben szerzett empirikus tapasztalatok, kiegészítve a kérdőíves felméréssel készült vizsgálat eredményeivel. A bekövetezett változások ugyancsak megmaradtak átdolgozási szempontnak.
Ez az első könyv azt is mutatja, hogy milyen jellegűek képzésünk tankönyvei. Első jellemzőjük, hogy figyelembe veszik a távoktatás követelményeit: a törzsanyagot tartalmazzák, az alapvető ismereteket foglalják össze. Ezt bizony meg kell tanulni, önállóan kell feldolgozni, mert a konzultációkon már ebből felkészülten dolgozik a csoport. Vissza

Tartalom

Bevezetés 7
I. Közoktatásrendszer, iskolarendszer 11
1. Bevezetésül: az alapfogalmak értelmezéséről 11
a) A közoktatás meghatározása 11
b) A közoktatás rendszere 15
c) Az iskola közoktatási intézmény 17
2. Az iskolarendszert meghatározó kapcsolatok 19
a) Az iskolaszervezet alapelvei 19
b) Az iskolarendszer szervezeti tagoltsága 21
c) Az iskolák megkülönböztetése fokok szerint 22
3. Iskolarendszeri típusok 24
a) A létraszerű felépítés 24
b) Az elágazásos „villaszerű" típus 25
c) A lépcsőzetes iskolarendszer felépítés 26
4. Az iskolarendszert alakító tényezők 27
a) A társadalmi rendszer hatása 27
b) A termelés műszaki, technikai színvonala 36
c) A gazdaság és az iskolarendszer 39
d) A kultúra és az iskolarendszer 44
e) Az iskoláztatási hagyományok szerepe 47
Szemelvények 50
Az iskolarendszer tagozódása (Zibolen Endre) 50
Tervezhető-e az iskolarendszer? (Torsten Husen) 51
A közoktatási problémák helye a különböző társadalmi problémák sorában (Szabó Ildikó) 53
Kérdések - feladatok 57
II. A magyar iskolarendszer kialakulása 59
1. Azok a századok, amikor még nincs egységes iskolaszervezet 59
a) A középkor iskolái 60
b) A reneszánsz hatása az iskolára 63
c) A reformáció és az ellenreformáció iskolái 65
2. Az iskolarendszer kialakulása 69
a) A felvilágosult abszolutizmus oktatáspolitikája 70
b) A Ratio Educationis egységes szervezeti rendet érvényesít 72
c) A Norma Regia, II. József rendeletei 73
d) A második Ratio visszalépést jelent 74
e) A reformkorban új intézménytípusokkal bővül az iskolarendszer 75
f) Eötvös József első minisztersége, népiskolai törvénytervezete 77
g) Az Entwurf az önkényuralom rendelkezése 78
h) A közoktatás polgári és nemzeti megújítása 79
3. Általánosan művelő iskolák a kiegyezéstől a köztársaságig (1867-1989) 80
a) Az iskola előtti nevelés 81
b) Az alsófok iskolái 82
c) Általánosan képző középfokú iskolák 84
4. A szakképzés hazai fejlődése 90
a) Az iparoktatás kezdetei 90
b) A tanonciskoláról 91
c) A középfokú szakképzés 92
Szemelvények 95
Apáczai köznevelési rendszere (Finác2y Ernő) 95
Hazai iskolázás a XVI. században (Fraknói Vilmos) 97
Állam, egyház, iskola Magyarországon - a kiegyezés előtt (Kelemen Elemér) 97
Közoktatáspolitika Trefort Ágoston minisztersége idején (Felkai László) 100
Dokumentumok 101
Az ideiglenes nemzeti kormány 6650/1945. ME. sz. rendelete az általános iskola megszervezéséről 101
Az általános iskola óraterve 101
Kérdések - feladatok 102
III. A magyar iskolarendszer átalakulásának folyamata 103
1. Az átalakulás folyamatának két szakasza 103
a) Az átalakulást jelző törvények 103
b) Az 1993. év az oktatási törvények éve 106
c) A közoktatási törvény módosításai 108
d) Az iskolarendszer folyamatos átalakítása, a törvény
1999.évi módosítása 109
e) A pedagógiai szakszolgálatok 115
2. A szakképesítési rendszer tartalma, szerkezete 116
a) Az alapfogalmak áttekintése, értelmezése 117
b) Az európai szakképesítési rendszerek 119
c) Az Országos Képzési Jegyzék (1996) tartalma
és szerkezete 124
d) A szakmai és vizsgáztatási követelmények 124
e) A szakmai tantárgyak központi programjai 126
Szemelvények 129
Az iskolarendszer változásai
(A magyar közoktatás távlati fejlesztésének stratégiájából) 129
Az állam, a tanügy és a paradoxon
(Székely Mária, Csepeli György, Örkény Antal) 133
Az alternativitás megjelenése (Vargáné Fónagy Erzsébet) 134
„A minőségelvű oktatáspolitika eszközeit kívánjuk megteremteni!"
(Beszélgetés Pokorni Zoltán oktatási miniszterrel) 137
A tartalmi szabályozás korrekciójának szakmai koncepciója 140
A tartalmi szabályozás korrekciójának célja 140
A NAT funkciói az új típusú szabályozásban 140
A kerettantervi szabályozás funkciói 141
A kerettantervek tartalma 142
A kerettantervek belső szerkezete 143
A rendelkezésre álló időkeretek felosztása és felhasználása 143
A helyi tantervkészítés funkciói és lehetőségei (Köznevelés, 2000. 13. szám, 6-8. oldal) 145
Az 1998 199. tanév főbb statisztikai adatai (Oktatási Évkönyv, 1998.) 146
Kérdések - feladatok 149
IV. Általános tantervi ismeretek 151
1. A tantervfajták kialakulása 151
a) A természetes tantervet a hagyományok éltették 151
b) A megtervezett tantervek 152
c) Az állami tantervek keletkezése 152
d) A tantervek differenciálódása 153
2. A különböző tantervfajták 155
a) A központi tanterv 155
b) A helyi tanterv fogalma 157
c) A tanítási-tanulási program egy tantárgyra vonatkozik 158
d) Az alaptanterv sajátossága 159
3. A tantervkészítés különböző szintjei 160
a) Az európai szint 160
b) Az országos szint 161
c) A helyi szint 164
4. A tantervkészítés alapkövetelményei 166
a) Az egyensúlykeresés követelménye 166
b) A tanterv egységességének követelménye 169
c) A tanterv megvalósításának feltételei 171
5. A helyi tervezés feladatai 174
a) A pedagógiai program 174
b) A helyi (intézményi) tanterv 176
c) A tantárgyi programok 180
Kérdések - feladatok 188
Bibliográfia 189
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv