1.041.234

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az Árpádtól a Hargitáig

A Ganz gyorssínautóbusz, motorkocsi és motorvonat gyártásának aranykora (1934-1959)

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Magyar Államvasutak Zrt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 332 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN: 978-963-7085-92-5
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársaság (MÁV ZRt.) elődje, a Magyar királyi Államvasutak (MÁV) 1934. december 15-én Budapest és Bécs között két, a Ganz és Társa, Villamossági, Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt.-nél készült meggyvörös-krém színű, Árpád és Előd nevű áramvonalas gyorssínautóbuszt állított forgalomba, miután azok több hazai és külföldi próbautat sikeresen teljesítettek. 1935-ben hasonló járművek már külföldi vevő részére is készültek. Megkezdődött a Ganz-gyártmányú, gépészeti berendezésű és Ganz-licensz alapján gyártott Arpád-típusú gyorssínautóbuszok, szóló és iker motorkocsik, motorvonatok hazai és külföldi sikersorozata. A gyár termékei itthon és külföldön a hazai szellemi és fizikai munkának elismerést szereztek, miközben a nemzetgazdaság devizához, nyersanyagokhoz és más termékekhez jutott.
A műszaki fejlődés nem állt meg. A MÁV a negyvenes évek elején már négyrészes, nagyobb teljesítményű szerelvényeket igényelt. Bár a Hargita motorvonatok 1944.... Tovább

Fülszöveg

A Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársaság (MÁV ZRt.) elődje, a Magyar királyi Államvasutak (MÁV) 1934. december 15-én Budapest és Bécs között két, a Ganz és Társa, Villamossági, Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt.-nél készült meggyvörös-krém színű, Árpád és Előd nevű áramvonalas gyorssínautóbuszt állított forgalomba, miután azok több hazai és külföldi próbautat sikeresen teljesítettek. 1935-ben hasonló járművek már külföldi vevő részére is készültek. Megkezdődött a Ganz-gyártmányú, gépészeti berendezésű és Ganz-licensz alapján gyártott Arpád-típusú gyorssínautóbuszok, szóló és iker motorkocsik, motorvonatok hazai és külföldi sikersorozata. A gyár termékei itthon és külföldön a hazai szellemi és fizikai munkának elismerést szereztek, miközben a nemzetgazdaság devizához, nyersanyagokhoz és más termékekhez jutott.
A műszaki fejlődés nem állt meg. A MÁV a negyvenes évek elején már négyrészes, nagyobb teljesítményű szerelvényeket igényelt. Bár a Hargita motorvonatok 1944. őszére nem készültek el teljesen, csak később állhattak forgalomba, jó alapul szolgáltak a Ganz-gyárnak a háború utáni, Argentína, Csehszlovákia, Egyiptom, Jugoszlávia, Lengyelország, Német Demokratikus Köztársaság és a Szovjetunió vasútjainak szánt motorvonatokhoz.
A szerző a könyvben előbb a hazai és külföldi vasutak Árpád típusú gyorssínautóbuszait ismerteti. Ezeket a MÁV és az export Hargita típusú három-, négy-, öt- és hatrészes motorvonatok követik. Az ötvenes évek végéig tartó időszak a Ganz motorkocsi- és vonatgyártás aranykora volt. A járművek bel- és külföldön egyaránt dicsőséget szereztek a magyar iparnak. Ajánlom a könyvet minden vasúti járművet szerető, illetve a vasút iránt érdeklődő olvasónak.

Budapest, 2006. november
Heinczinger István
a MÁV ZRt. vezérigazgatója Vissza

Tartalom

Ajánlás és köszönetnyilvánítás 5
Bevezetés 6
Árpád típusú gyorssínautóbuszok, motorkocsik (1934 - 1946) 11
A MÁV 7 és 8 pályaszámú gyorssínautóbuszai (1934) 11
A MÁV Árpád típusú gyorssínautóbuszai (1934 - 1940) 19
A MÁV Camot 315-317 pályaszámú vontató motorkocsijai (1934, 1947) 44
A GySEV Ma4 és Ma5 pályaszámú vontató motorkocsijai (1935, 1937) 63
Az ESR, Egyiptom szóló és iker gyorssínautóbuszai (1935 - 1938) 69
A PKP, Lengyelország gyorsmotorkocsijai (1934 - 1936) 80
Az Estado, Argentína gyorsmotorkocsijai (1935 - 1936) 84
A Léi szalonmotorkocsi (1936) 94
Az osztrák Maschinen- und Waggonbaufabriks AG járműszerkezetei (1936) 100
A Norte, Spanyolország gyorsmotorkocsijai (1936) 102
Az RR, Rhodesia motorkocsija (1936) 108
A CFR, Románia szóló és iker gyorsmotorkocsijai (1936 - 1950) 111
Az angliai bemutató gyorsmotorkocsi (1937) 118
A Ganz-gyár sikere a Közép-európai Vasútegylet pályázatán (1937) 121
Az argentin Buenos Aires & Pacific Railway motorkocsijai (1937, 1939) 121
Az argentin Central Argentino vasút csuklós iker motorkocsijai (1937 - 1938) 129
Az Estado, Argentína gyorsmotorkocsijai (1938) 134
Az Uruguayi Államvasutak szóló és iker motorkocsijai (1938) 141
Az N.W.R., India motorkocsijai (1939) 149
Az RR, Rhodesia szóló és iker motorkocsijai (1939 - 1940) 153
A SAR, Dél-afrikai Köztársaság gyorsmotorkocsijai (1939 - 1940) 154
A Szlovák Államvasutak gyorssínautóbuszai (1942, 1944) 156
Javaslat a MÁV 242 sorozatú, CSD-től származó motorkocsik remotorizációjára
(1943) 158
További Ganz gépészeti berendezésű motorkocsik és motorvonatok 159
Hollandia 159
Belgium 161
Az első motorvonatok Argentína részére (1938 - 1940) 163
A „Bariloche" motorvonatok (1938) 163
A „Catamarca" motorvonatok (1938 - 1939) 167
A „Suburbano" motorvonatok (1939) 170
A „Rosario" motorvonatok (1940) 173
A Hargita típuscsaládba tartozó motorkocsik és motorvonatok (1940 - 1959) 174
A MÁV átalakított Tatra vontató motorkocsijai (1940) 174
A MÁV BCamot-sorozatú öttengelyes mellékvonali vontató motorkocsijai (1942)... 178
A MÁV négyrészes Hargita motorvonatai (1944) 180
A Szovjet Vasutak háromrészes „Rosario" motorvonatai (1945 - 1946) 186
A Ganz-gyár saját használatra szóló Gm.V tolatómozdonya (1946) 191
A Szovjet Vasutak hatrészes motorvonatai (1950 - 1953) 193
Az FCNGSM, Argentína négy- és ötrészes motorvonatai (1950 - 1955) 199
Az FCNGU, Argentína négyrészes motorvonatai (1953 - 1954) 210
A MÁV kormányzati Hargita motorvonat (1951) 213
A MÁV c4-típusú motorkocsijai (1952) 219
A CSD, Csehszlovákia három- és négyrészes Hargita motorvonatai (1953 - 1959) 221
A DR, NDK négyrészes Hargita motorvonatai (1954) 229
A PKP, Lengyelország motor- és pótkocsijai (1954 - 1956) 233
A MÁV újjáépített négyrészes Hargita motorvonatai (1954, 1960) 239
A CSD, Csehszlovákia vontató motorkocsijai (1955 - 1956) 243
A MÁV mechanikus, majd hidraulikus erőátvitelű kísérleti Hargita motorvonata
(1955 - 1956) 247
A MÁV ABbmot sorozatú öttengelyes vontató motorkocsijai (1956, 1958) 252
Az ERR, Egyiptom háromrészes motorvonata (1957 - 1958) 256
A JZ, Jugoszlávia ötrészes motorvonatai (1958 - 1959) 261
A MÁV Bbmot sorozatú öttengelyes vontató motorkocsijai (1959) 265
Szakszolgálati, illetve megőrzött Árpád és Hargita típusú járművek hazánkban és
külföldön 271
Befejezés és összefoglalás 281
Irodalomjegyzék 281
A szövegközi ábrák jegyzéke 286
Képes melléklet 293

Szécsey István

Szécsey István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szécsey István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem