1.034.668

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fotóművészet 1996/3-4.

Fotókritikai elméleti és fotótörténeti folyóirat/XXXIX. évfolyam 3-4. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet az újságból:

Ellenpróbaként utánagondoltam a korábbi magyarországi nagy fotós mustráknak, vajon azokban ott található-e az akkori idők lenyomata. Albumok és katalógusok, no meg a saját... Tovább

Előszó

Részlet az újságból:

Ellenpróbaként utánagondoltam a korábbi magyarországi nagy fotós mustráknak, vajon azokban ott található-e az akkori idők lenyomata. Albumok és katalógusok, no meg a saját szelektív emlékezetem kijátszására felcsaptam például Szilágyi Gábor Fotóművészeti kiállítások szakrepertóriuma című alapművét, hogy lássam, tükröződik-e az idő a képcímekben, hellyel-közzel tehát magában a témaválasztásban. Persze találtam az ötvenes évekből elég "Acél-csapolás"-t, "Család" címet a hatvanas évekből és "Extázis"-okat a hetvenesekből, de éppen ezekben még több volt például a "Csapolás". Feltehetően egyre nyitottabbá lett a fotó. Szabad lett fotografálni - nagyjából ugyanazt. intézményeken kívüli civil kezdeményezés is lett a fotó. Valamiért a fényképészek mégis úgy viselkedtek, mintha meg lennének szabva a témák. A fotografálás kezdeteit körülölelő pozitivista feltételezés szerint minden, az idő is analizálható. Ha tehát léteznek a fotón a kozmikus időből kiragadott 1/15-öd vagy 1/1000-ed másodpercnyi időzárványok, akkor ezeknek minőségei is lehetnek. Például az amatőrfotósok képein amatőr-idő jelenik meg. ironikus is ez a lehetőség meg fennkölt is, mert a kísérleti fotó például a legrosszabb időkben is terepe volt az individuum szabadságával kacérkodó művészetszemléletnek, amivel az egész modernista képzőművészetet jellemezni lehetne. Persze csak, ha az ún. experimentális fotós tényleg kísérletezne és - tisztelet a kivételnek - nem fényképezné gyakran ugyanazt, mint két éve, négy éve, stb. Vagy nem csinálna hasonlót mint más, aki már innovatív kísérlete által sikeresnek bizonyult.
Azután arra gondoltam, talán Einstennek van igaza, és mind az idő, mind az anyag csak az energia speciális létformái. Tehát ugyanúgy lehet a hely szellemét látva az időre is következtetni. mondjuk, ha egy idegen égitest, idegen űrutasa éppen most és csak az Ernst Múzeumot meglátogatva távozik a Földről, mi lehet a fontos neki: a látható jelen, vagy micsoda? Egyáltalán alkalmas-e még a kommunikációra a lassan fénysebességre felgyorsuló és egyre inkább sebességmániás világban az állókép, a fotográfia? Az 1993-as utolsó Fotóbiennálé katalógusában Markovics Ferenc a bevezetőben mindenesetre úgy összegez, hogy a tárlat minden kétely ellenére f"pontos képet ad a magyar fotográfia jelenlegi állapotáról." Itt azonban szélesebb a tematika, az egész "jelen" van megidézve. A szerénytelen pozitivista fotó-eredet máig kísért. Vissza

Tartalom

Götz Eszter: Fotó és emlékezet 3
Szegő György: Eldobható kamera, avagy a kamerák eldobhatóak. Fotográfia a fotográfia után 18
Szabolcs Katalin: Már megint Amerika! 24
P. Szabó Ernő: Úttalan utakon. Találkozás Sylvia Plachyval 30
POLAROID GALÉRIA 37
P. Szabó Ernő: Felnőtt néhány tehetség. Beszélgetés Balla Andrással 53
Bacskai Sándor: Interjú Szűcs Tiborral, a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója titkárával 54
Szűcs Károly: Telosz. Kerekes Gábor fényképei 65
Markovics Ferenc: Márai Sándor gondolatai fényképekről, a fényképezésről és a fényekről 72
Márai Sándor: Napló (részletek) 74
Bacskai Sándor: Jóformán az egész XX. századra emlékszem. Sevcsik Jenő életéről 80
L. Baji Etelka: Egy fényképész-dinasztia: a Strelisky-műterem közel százesztendős tevékenysége 86
Albertini Béla: Tábori Kornél és a szociális fényképezés 92
Pfisztner Gábor: Fényképészek Háza 100
Fejér Zoltán: Tizennyolc évtizedes a fény-képezés 100
photokina '96 102
Schwanner Endre: F5, a Nikon új csúcskamerája 104
Szimán Oszkár: Az Ilford újdonsága, az SFX 200 effekt film 110
Summary 111
Emlékező naptár 112
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv