1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Magyar Műhely 2006/1

Művészeti folyóirat - XLV. évfolyam 138. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Veres Bálint
Meddig maradjunk Senkiföldjén? - megjegyzések a hangköltészet recepciójához
Ama művészeti zóna tekintetében, amelyre most futó pillantást fogunk vetni, a komparatisztika eljárásmódja... Tovább

Előszó

Veres Bálint
Meddig maradjunk Senkiföldjén? - megjegyzések a hangköltészet recepciójához
Ama művészeti zóna tekintetében, amelyre most futó pillantást fogunk vetni, a komparatisztika eljárásmódja egyszerre bizonyul szükséges és kivitelezhetetlen eljárásmódnak. Szükségesnek: amennyiben egymásba-játszásról és mutációról lesz szó; és ugyanakkor kivitelezhetetlennek is: amennyiben témánk a megkülönböztethetetlenség kísértésével terhelt, mintha éppen arra tökélte volna el magát, hogy mindenféle művészetelméleti komparatisztikának ellene álljon. Mindezt szem előtt tartva tehát nem csak e nehezen artikulálható tárgyat érintő beszéd erősen korlátozott eredményességét jósolhatjuk meg már a kezdet kezdetén, hanem egyúttal tapasztalhatóvá válhat magának a komparatisztikai eljárásnak is valamiféle korlátozottsága.
A komparatisztika korlátjainak kérdése persze egyes kulturális zónákban és korszakokban önmagától többnyire föl sem merül. Hadd emlékeztessek a 19. századra, amely Beethoven, Schumann, Berlioz, Liszt és Wagner művészi munkássága révén egyfelől, E. T. A. Hoffmann, A. W. Schlegel és Nietzsche elméleti munkássága révén másfelől, kifejezetten inspirálja azt az interdiszciplináris megközelítést, amely hol a zenében jelenlévő „tulajdonképpeni" költőiről, 1 hol a különböző művészeti ágak lényegi zeneiségéről beszél. 2 Ha figyelembe vesszük azt is, hogy a szóban forgó korszak egyik jellegzetes gyümölcse: az eszmetörténet a különféle interdiszciplináris stúdiumok univerzális alapjává válik, akkor nem csodálkozhatunk azon, hogy a különböző művészeti ágak között közvetítő komparatisztika hatókörét is ki fogják terjeszteni a művészet és a művészetek legszélesebb távlatai irányába, mindenhová, ahol csak felmerülhet a bárhogyan is értett eszmeiség jelenlétének lehetősége. Vissza

Tartalom


Veres Bálint
Meddig maradjunk Senkiföldjén?
- megjegyzések a hangköltészet recepciójához / 2
Meszlényi Dénes
műve / 9
Novotny Tihamér
UNIÓL kétszer! /14
Jozef Cseres
Hová vezetnek az extrémitás határai? / 28
Erőss István
művei / 31
Sütő Csaba András
szalag a kertből / 36
széles e matériát / 38
invokáció, vakáció idején, tizenegy sorban / 38
Papp Tibor
A hetvenéves Bujdosó Alpár köszöntése / 40
Székely Júlia
„Most, mikor ugyanúgy, mint
mindig, legfőbb ideje, hogy."
Művészet és hatalom.
A Kádár-korszak művészete / 44
Sándor Katalin
Beszédes némaságok?
Né/ma? Tanulmányok a magyar
neoavantgárd köréből / 47
Dékei Krisztina
Életműküldemény.
Szombathy Bálint:
Art Tot(h)al / 51
Seregi Tamás
Komparatisztika és médiaelmélet találkozása.
Kép - írás - művészet. Tanulmányok a 19-20. századi
magyar képzőművészet és irodalom kapcsolatáról / 54
Máté Zsuzsanna
Az esztéta jelen(tő)sége
és értelme/zhetősége / 57
Sőrés Zsolt
A szakrális fény festészete
Babinszky Csilla Medence című kiállításáról / 60
Merhán Orsolya
Babinszky Csilla: Medence / 62
Erdély Dániel
Párhuzamos kiállítás.
Dárdai Zsuzsa: Finisterre
Zsubori Ervin: Nevezetlen dátumok fala / 63
Hudra Klára
Mikor látszik egy kép?
Sebestyén Zoltán Részletek című kiállítása elé / 65
Gaál József
Homo faber. Erőss István kiállítása / 67
Baglyas Erika
Animál rationale. Erőss István
Homo faber című kiállítása / 68
L. Simon László
Elhunyt Bohár András / 71
Szügyi Zoltán
Pillangóhaiku / 73
Papp Tibor
Bűvös négyzetek n 7 / 74
Híreink / 75
Munkatársaink / 77
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Magyar Műhely 2006/1 Magyar Műhely 2006/1
Állapot:
840 Ft
420 ,-Ft 50
2 pont kapható
Kosárba
konyv