A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
A háziorvos munkaköre a gyakorlatban most alakul ki. Ebben a sokrétű és sok tekintetben újszerű tevékenységben kiemelt jelentőségű a megelőzés: a család egészséges életmódra nevelése, ezzel az...
Tovább
Előszó
A háziorvos munkaköre a gyakorlatban most alakul ki. Ebben a sokrétű és sok tekintetben újszerű tevékenységben kiemelt jelentőségű a megelőzés: a család egészséges életmódra nevelése, ezzel az egészség megóvása, az alkalmazkodó képesség fokozása. Hosszú időn keresztül egészségnevelésen csak „egészségügyi felvilágosítást", „egészségügyi propagandát" értettek, holott ennél sokkal többet jelentett régebben is, most is. Fodor József- a magyar közegészségügy megteremtője - nem hiába mondta: „ha nevelünk, kevesebbet kell gyógyítanunk". Az egészségnevelés diszciplínája és gyakorlata az elmúlt évtizedekben jelentősen változott. Különösen az emberről alkotott szemléletünk változása, pszichohigiénés kultúránk elterjedése hozott új elemeket a háziorvos egészségnevelő munkájába. A társadalmi, gazdasági változásokkal párhuzamosan változott a családok belső összetartó ereje, a családtagokat összekötő „szeretetháló" szálai sok esetben sorvadásnak indultak. A társadalmi-gazdasági átalakulás a családokra is több terhet ró, sok családot érint a munkanélküliség, az elszegényedés. E jelenségek kísérőjeként a családorvos a társadalmi beilleszkedési zavarok különféle fajtáival, így az alkoholizmus, a dohányzás, a kábítószerélvezet, az öngyilkosság eseteivel szembesül. A család mai szerkezete, funkciója és védő-óvó szerepe megváltozott. Ehhez kell igazodnia a háziorvos felvilágosító-nevelő tennivalóinak is. A megváltozott viszonyok között például más javaslatokat kell tenni az egészséges táplálkozásra, mint ahogyan azt terveztük, hiszen az élelmiszerárak és a jövedelmi viszonyok ellentmondása irreálissá tenné a „fehérjedús" táplálkozásra vonatkozó egészségvédelmi tanácsokat. Azt is figyelembe kell venni, hogy megváltozott az emberek szemlélete, világnézete, erkölcsi állásfoglalása is.
Vissza
Tartalom
BEVEZETŐ
1. ÚJ SZEMLÉLETMÓD A HÁZIORVOSI MUNKÁBAN 9
1.1. Szemléletváltás 10
1.2. Humán tényezők a háziorvosi munkában 11
1.3. A háziorvos szociális magatartása 13
1.4. Az egészségnevelés az egészségvédelemben 14
1.5. Az egészségnevelés modern értelmezése 19
Ajánlott irodalom 25
2. A CSALÁD 27
2.1. A háziorvos betekintése a család életébe 28
2.2. A különböző „családalakzatok" élete 30
2.3. A család harmóniája és konfliktusai 33
2.4. Egészségesek és betegek együtt 34
2.5. Öngyilkossági kísérletezők a családban 36
Ajánlott irodalom 37
3. A HÁZIORVOS MINT EGÉSZSÉGNEVELŐ 39
3.1. Az orvosi tekintély 39
3.2. A kapcsolatteremtés művészete 40
3.3. Az első benyomás jelentősége 43
3.4. Az orvos és kliensének együttműködése 44
3.5. Az empátia szerepe az egészségnevelésben 46
3.6. A kommunikáció 47
3.7. Az orvosi szó ereje 48
3.8. Az orvosnak küldött jelek 49
3.9. Az szimptómák közlése és értelmezése 50
Ajánlott irodalom 52
4. AZ EGÉSZSÉGNEVELÉS FŐ TÉMAKÖREI A HÁZIORVOSI MUNKÁBAN 53
Az egészségnevelés a háziorvos munkájának szerves része
4.1. A személyi- és környezet-higiénére nevelés 56
4.1.1. Személyi higiéné a családban 56
4.1.2. A lakás higiéniája 61
4.2. Balesetmegelőzés otthon 64
4.3. A szív- és érrendszeri megbetegedések megelőzése 70
4.3.1. Egészségi kockázati tényezők
4.3.2. Aktivitás, testedzés, pihenés 80
4.3.3. Egészséges táplálkozás 85
4.3.4. Az alkoholfogyasztás mérséklése 89
4.3.5. A dohányzás megelőzése, visszaszorítása 94
4.4. Szexuális felvilágosítás, tanácsadás 97
4.5. A házi patika és a drogmegelőzés 103
4.6. Szociális gondoskodás 108
4.7. Nevelési, egészségpedagógiai tanácsadás 113
Ajánlott irodalom 121
5. AZ EGÉSZSÉGNEVELÉS MÓDSZEREI ÉS ESZKÖZEI 123
5.1. A feltárás módszerei és lehetőségei 125
5.2. A beszélgetés módszere 133
5.3. Az ismeretközlés, felvilágosítás módszerei 136
5.4. Bánásmód gyerekektől idősekig 140
5.5. Tanácsadás és mozgósítás (humánszolgáltatás) 147
5.6. Az egészségnevelés eszköztára 152
Ajánlott irodalom 156
6. A HÁZIORVOS EGYÉB EGÉSZSÉGNEVELŐ LEHETŐSÉGEI 159
6.1. Orvos az iskolában, az óvodában 160
6.2. Egészségnevelés a közművelődési intézményekben 162
6.3. A szociális intézmények igénye 164
6.4. Kapcsolat a civil szerveződésekkel 166
6.5. Egészségi önvizsgálatokra oktatás 173
ZÁRSZÓ 195
HIVATKOZOTT IRODALOM 196
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
1
2
3
Regisztráció
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.