1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Székesfehérvár útjai és hídjai

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Fotózta

Kiadó: Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság-Fejér Megyei Állami Közútkezelő Kht.
Kiadás helye: Budapest-Székesfehérvár
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 66 oldal
Sorozatcím: Utak, hidak és a történelem
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN: 963-04-8879-5
Megjegyzés: Fekete-fehér és színes ábrákkal. Kihajtható melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Bakony és Vértes hegységeinek valamint a Mezőföld lefolyástalan síkságának találkozásánál a természet szélesen elterülő mocsárvilágot alakított ki. Székesfehérvárt e mocsárvilágból kiemelkedő... Tovább

Előszó

A Bakony és Vértes hegységeinek valamint a Mezőföld lefolyástalan síkságának találkozásánál a természet szélesen elterülő mocsárvilágot alakított ki. Székesfehérvárt e mocsárvilágból kiemelkedő földnyelveken építették ki, a történelmi Magyarország szívében. A mocsarakat főként a Bakony hegységből, Veszprém felől folyó akkori Sár (ma Nádor és Sárvíz-malomcsatorna) és a Vértes hegységből, a Móri árok felől érkező akkori Celény- (ma Gaja-)patak táplálták.
A szigetvilág védelmében őseink egy olyan királyi székvárost építettek ki, mely úthálózata (és hidjai) révén az európai vérkeringésbe is bekapcsolódott. Az Árpád-korban a város az európai (világ)kereskedelem egyik állomása, ahol a korabeli Európa egyik leghatalmasabb épületét építették fel, a királyi bazilikát.
Az itt dúló háborúk és a rohamosan növekvő város igényei a régi műszaki emlékeket nagyrészt elpusztították. A vízfolyások rendezése, a mocsarak lecsapolása, a régi építmények, várfalak, kapuk lebontása, a forgalom igényeit szolgáló széles utak építése - helyenként a régi árkok, csatornák beboltozása felett - a város képét egészen megváltoztatták. így még a várost jól ismerő műszakiak előtt sem közismert Székesfehérvár egykori szigetvilága, a város korai európai (világ)kereskedelemben betöltött úthálózati szerepe, a vár kapuinak, 100 m-nél hosszabb fahídjainak léte, helye és a vízszabályozások utáni, jelenleg már beboltozott, láthatatlan csatornák vonalai, melyek felett a múlt században még több tucat híd ívelt át.
E rövid, nem teljes körű összeállítás Székesfehérvár és környékén lezajlott folyamatos változást próbálja bemutatni az ókortól kezdve a XX. századig az úthálózat és az ahhoz tartozó hidakon keresztül, a vízviszonyok figyelembevételével. Vissza

Tartalom

Előszó 5
Római kori utak és hidak Székesfehérváron és környékén 6
A királyi székváros útjai és hídjai (972-1301) 8
Székesfehérvár késő középkorának útjai és hídjai (1301-1543) 13
Utak és hidak a török korban (1543-1688) 16
A török kor utáni évtizedek útjai és hídjai (1688-1711) 19
A barokk Székesfehérvár útjai és hídjai (1711-1810) 22
Székesfehérvár útjai és hídjai a reformkortól a kiegyezésig (1810-1867) 30
Utak és hidak Székesfehérváron a kapitalista fejlődés időszakában (1867-1914) 37
A két háború közti Székesfehérvár útjai és hídjai (1914-1945) 44
A „modern" Székesfehérvár útjai és hídjai (1945-1997) 52
Összefoglaló 59
Források és megjegyzések 61

Juhászné Viniczai Ágnes

Juhászné Viniczai Ágnes műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Juhászné Viniczai Ágnes könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv