A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Szemelvények a dyslexia köréből

Kézirat

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A napi életben és az egyes szaktudományok területén az információ áramlása olyan mértékű, hogy azt csak magas szintű olvasási készséggel lehet nyomon követni. Ugyanakkor a különböző országokban... Tovább

Előszó

A napi életben és az egyes szaktudományok területén az információ áramlása olyan mértékű, hogy azt csak magas szintű olvasási készséggel lehet nyomon követni. Ugyanakkor a különböző országokban 2-25% közötti azoknak a gyerekeknek az aránya, akik már az általános, illetve középfokú oktatásban is - éppen alacsony olvasási készségük miatt - kudarcot vallanak. Az intelligencia és olvasási szintjük közötti diszkrepancia személyiségük kibontakozását állandóan gátolja, s emiatt igen sok frusztrációs helyzetnek vannak kitéve.
A korszerű logopédiai, illetve nyelvészeti szemlélet szerint a nyelvi fejlődés a beszéd receptív, majd expresszív oldalának kialakulásával indul, és végül az olvasás-írás elsajátításával lesz teljessé. Ennek megfelelően a fejlődési folyamat korábbi fokainak károsodása a ráépülő készségek megszerzését is nehezíti.
Úgy érezzük tehát, hogy leendő logopédusainkat fel kell készítenünk arra, hogy ezt a szemléletet korrekciós munkájuk során érvényesítsék. A szemelvénygyűjtemény megjelenésének így elsődlegesen oktatási célja van. A válogatás is ezt tükrözi: igyekszik a témáról teljes áttekintést adni. A definíció és elméleti bevezető után a tágabban értelmezett dyslexia gyakoriságával ismertetett meg. A továbbiakban a szakirodalomban ma megtalálható etiológiai nézeteket, a kórkép tüneteit, s egy vizsgálati eljárást mutat be. A terápiai rész nemcsak elméleti megalapozást kíván nyújtani, hanem a már működő logopédusok figyelmét felkeltve, terápiás munkájukhoz is szeretne hasznos segítséget nyújtani. A prevencióról közölt rövid képpel reméljük, a közeljövő megoldását vázoltuk fel. Végül úgy gondoljuk, hogy az egész világban folyó munka összefoglalásával az olvasó látókörét bővítjük. A kötet anyaga egyúttal a hazai szakirodalomról is tájékoztatni kíván. Ranschburg Pál ez irányú munkásságát a logopédia történeti szemelvénygyűjtemény mutatja majd be. Vissza

Tartalom

Előszó3
A dyslexia meghatározása, gyakorisága. Az olvasás fogalma5
H. J. Kossow: Az olvasás- és helyesírás-gyengeség etiológiájához, különös tekintettel a károsodott funkciók lényegének meghatározására7
Szakkifejezések7
Előzetes meghatározása és elhatárolás9
Tünettan és etológia9
Megzavart funkciók15
Definíció18
R. Becker: Az olvasás-helyesírás-gyengeség (ohgy) előfordulása és gyakorisága19
Vizsgálat a beszédhibások iskoláiban21
Vizsgálat a gyengénlátók iskoláiban23
Vizsgálat a vakok iskoláiban27
Vak-kisegítő iskolai részleg29
Vizsgálat a nagyothallók iskoláiban32
Nagyothalló-kisegítő iskola35
Vizsgálatok a siketek iskoláiban40
Az érzékszervi fogyatékosok iskoláiban végzett vizsgálataink összefoglalása47
Értelmi fogyatékos gyerekek ohgy vizsgálata49
I. Meixner: Az olvasás fogalma. A sikeres olvasástanulás feltételei. Az olvasás tanításának főbb irányai59
Az olvasás fogalma59
A sikeres olvasástanulás feltételei60
Az olvasás tanításának főbb irányai61
H. Grissemann: A legaszténia mint jelentészavar64
E. Klasen: A legaszténia szindrómája. Befejezés73
Távlatok78
A. Leischner: Vélemények az agráfia és alexia mibenlétéről és ez zavarok lokalizációs lehetőségeiről80
A dyslexia okai91
M. D. Vernon: Speciális fejlődéses dyslexia93
Az olvasási elmaradás általában93
A speciális fejlődéses dyslexia természete97
A vizuális zavarok szerepe a dyslexiában99
Nyelvi zavarok a dyslexiában110
A dyslexia okai113
A reedukáció hatása a dyslexiára126
Borbély S.: A dyslexia nem részleges sérülés130
Dyslexia, mint az integrációs folyamatok zavara130
A dyslexia nem részleges sérülés130
Dyslexia, mint az integrációs folyamatok zavara132
Kovács E.:
Ligeti R.:
Palotás G.: Néhány újabb szempont a gyermekkori dyslexia osztályozásában137
A. Kossakowski: Az olvasás- és helyesírás-gyengeség okai és terápiája140
Az olvasás- és helyesírás-gyengeség meghatározása140
Az olvasás- és helyesírás-gyengeség okai141
Az olvasás- és helyesírás-gyengedés terápiája148
I. Meixner: A dyslexia és a pöszeség kapcsolatáról153
A dyslexia tünetei, vizsgálata157
R. Becker: Tünetek. A betűtévesztések körének és terjedelmének meghatározásai159
Az olvasás-, helyesírás-gyengeség tünetei160
Az ohgy tünetei az olvasás és helyesírás területén162
Az ohgy pszichikai és fizikai területen megnyilvánuló tünetei164
H. J. Kossow: Hibakategóriák172
Hibakategóriák172
Soós I.-né:
Török G.: A beszédhang-megkülönböztető képesség és készség kérdésköréhez177
Vekerdi Zs.: Fonémahallás, relatív időtartam-megkülönböztető képesség fejlesztése182
A tanárok véleménye184
Utalás a szakirodalomra185
Logopédmunka187
A helyesírás vizsgálata188
Fonémahallás-fejlesztési eljárásunk189
Az ékezethibák elemzése191
Összefoglalás197
R. E. Levina: A grafikai hibák természetéről199
A grafikai hibák természetéről199
Ligeti R.: A dyslexiás gyerekek vizsgálata204
Anamnézis-felvétel204
Vizsgálatok206
Az olvasás-tábla szerkesztésénél a következő szempontokat vettük figyelembe206
Az olvasás-tábla használatával kapcsolatban a következő általános szempontokat ajánljuk207
Az olvasási vizsgálat menete208
A hallási érzékelés és a térbeli orientáció vizsgálatai312
A lateralitás vizsgálatai214
A dyslexia kezelése, megelőzése221
E. E. Kobi: A gyermekkori olvasás-, helyesírás-gyengeség kezelése223
Megjegyzés223
Megelőzés223
Általános pedagógiai és gyógypedagógiai eljárások224
A dyslexiások gondozásának megszervezése224
Korrepetálás az osztálymunkán belül224
A speciális dyslexia-kezelés megszervezése225
Elvi megjegyzések a dyslexia kezeléséhez225
Prognosztikus kilátások227
Összefoglalás228
R. Hintermann: Adalékok az olvasás- és írászavarok kezeléséhez229
Általános előgyakorlatok229
Magánhangzóval kezdődő és végződő egy- és kéttagú kötődések230
Kapcsolások és szavak, mássalhangzóval kezdődően235
Szavak általában236
Szembeállítások236
Tágítások - élesítések237
Kovács T.: Játékok, feladatlapok, gyakorló szövegek238
Formák, irányok, információs jelek megkülönböztetése238
Betűk, hangok megkülönböztetése246
Analizáló, szintetizáló képesség és készség fejlesztése248
I. Meixner: Az olvasás előkészítése. A betűtanítás. Az összeolvasás258
Az olvasás előkészítése258
A betűtanítás259
Az összeolvasás265
I. Meixner: Útmutató a dyslexiás olvasó- és feladatlapokhoz272
Elnevezés272
A dyslexia tünetei272
A betűtanítás276
Az összeolvasás279
Szavak olvasása280
Mondatok olvasása281
Olvasmányok282
Feladatlapok282
Az olvasójátékok286
Az írás gyakorlása289
A diktálás289
A dyslexia korrekció kapcsolata más tárgyakkal291
A beszédkészség fejlesztése293
A korrekciós órák menete294
I. Meixner: Dyslexiás gyerekek kezeléséhez használható szemléltető eszközök és játékok298
Szemléltető eszközök298
Játékok305
Vekerdi Zs.: Feladattípusok felsőtagozatos dyslexiás gyerekek olvasás-, helyesíráskészségének fejlesztéséhez309
5. osztály309
6. osztály315
7. és 8. osztály317
Feladatlapok320
H. J. Kossow: A gyakorlati eredmények kiértékelésének leírása345
A gyakorlati eredmények kiértékelésének leírása345
H. Oswald: Preventív intézkedések a tanításban372
V. Kovács E.:
I. Meixner: Az olvasás érettség megállapítása óvodáskorban379
A mozgási patternek380
Beszédzavarok380
Téri orientáció zavarai380
Idői orientáció zavara380
Személyiség-jegyek380
Bogdán E.:
Szabon J.:
Stepper M.:
Vekerdi Zs.: A dyslexia súlyos formáinak megelőzéséről382
Összefoglalás385
Tarnopol L.:
Tarnopol M.: Olvasási és tanulási problémák világszerte386
Az olvasási zavarok vizsgálata387
Vizsgálatok és vizsgálati módszerek388
Az olvasási zavar okai389
Terminológia390
Szakkifejezések az egyes országokban390
Az olvasási problémákra vonatkozó néhány tényező392
Környezeti tényezők393
A nyelv szerkezete394
Olvasás és helyesírás395
IEA olvasás-vizsgálat 15 országban395
Kezelés397
A Bullock jelentés397
A módszerek áttekintése397
A képességszint felmérő tanítás398
Számítógépes oktatás398
Óvodai szűrés400
Gyakori kezelési módszerek402
Tanárképzés404
Gyógypedagógiai oktatás a Szovjetunióban406
A pedagógusképzést illető következtetések407
Összefoglalás410
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv