| A nevelés fogalma | 3 |
| A nevelés mint a társadalom funkciója | 3 |
| A nevelés eredete és átalános társadalmi funkciója | 3 |
| A nevelés kettős arculata | 4 |
| A nevelés történeti és osztályjellege | 4 |
| A nevelés mint a felépítmény része | 5 |
| A nevelés mint emberek hatása emberekre | 7 |
| A nevelés célirányos, tervszerű és szervezett folyamat | 8 |
| A közvetlen és közvetett pedagógiai hatás | 8 |
| A nevelő hatások és a spontán hatások viszonya | 9 |
| A gyermek a nevelési folyamat aktiv tényezője | 9 |
| Kikre irányul a nevelés? A permanens nevelés | 10 |
| A kommunista nevelés célja és feladatai | 11 |
| A nevelési cél értelmezése, társadalmi meghatározottsága | 11 |
| Eszmény, cél, feladat a szocialista nevelésben | 12 |
| A nevelés feladatrendszere | 14 |
| Az általános iskolát végzett tanulók iránt támasztott társadalmi következmények (Olvasmány) | 16 |
| A nevelés lehetősége és szükségessége | 20 |
| Átöröklés, környezet, nevelés | 20 |
| A nevelhetőség problémája | 21 |
| A pedagógus szerepe korunkban és társadalmunkban | 25 |
| A pedagógus hivatás mai tartalma | 25 |
| A pályaválasztás előkészítő munka (Olvasmány) | 26 |
| A pályaválasztási előkészítés folyamata | 28 |
| A pedagógia mint tudomány | 28 |
| A pedagógia tárgya | 28 |
| A pedagógia feladatai | 29 |
| A pedagógia szaktudományai | 29 |
| A pedagógia életkorok szerinti felosztása | 30 |
| A pedagógia interdiszciplináris kapcsolatai | 31 |
| A pedagógiai jelenségek vizsgálata | 32 |
| A vizsgálódás stratégiája: a metódikai alapok | 32 |
| A vizsgálódás menete | 33 |
| A pedagógiai kutatás módszerei | 34 |
| Főbb nevelési alapelvek | 35 |
| A szocialista eszmeiség és a szocialista össztársadalmi gyakorlatban való tevékenység elve | 36 |
| A közösségi nevelés és az egyéni sajátosságok együttes figyelembevételének elve | 37 |
| A követelés és a tisztelet egységének elve | 37 |
| A pozitivumokra támaszkodás elve | 38 |
| A pedagógus vezető szerepe és a tanulók önállósága egységének elve | 39 |
| A pedagógusok és a tanulók tudatosságának elve | 39 |
| A pedagógusok és a tanulók tevékenysége tervszerűségének elve | 40 |
| A nevelési hatások egységének biztosításának elve | 40 |
| A nevelés általános kérdései | |
| A pedagógusok vállat vonnak (Olvasmány) | 41 |
| A kommunista nevelés folyamata | 44 |
| A nevelés mint társadalmi folyamat | 44 |
| A nevelés mint a személyiségformálás folyamata | 47 |
| A nevelési folyamat belső szerkezete | 48 |
| A világnézet alakítás: a nevelés átfogó funkciója | 55 |
| A világnézet és a világkép fogalma | 55 |
| A világnézet alakítás mint nevelési funkció | 56 |
| A világnézeti nevelés helyes értelmezés (Olvasmány) | 58 |
| A közösség átfogó pedagógiai hatásrendszere | 60 |
| A közösségi nevelés fogalma, jelentősége, ismérvei | 60 |
| A közösség a szocialista társadalom része | 61 |
| A közösség együttműködése, a folyamatos tevékenység szintere | 62 |
| A hagyományformálódás, hagyományépítés | 62 |
| A közös jövő távlatai | 62 |
| A közösség szervezettsége | 63 |
| A közösség fejlődéstörvényei | 64 |
| Önkormányzat és pedagógiai irányítás | 65 |
| A nevelőközösség | 65 |
| A nevelés fő feladatai | 66 |
| Az erkölcsi nevelés | 66 |
| Az erkölcsről általában | 66 |
| Az erkölcsi nevelésről általában | 67 |
| A kollektivizmusra nevelés | 69 |
| A szocialista hazafiságra nevelés | 70 |
| A szocialista hazafiság lényege és tartalma | 70 |
| A szocialista hazafiságra nevelés feladatai | 71 |
| Honvédelmi nevelés | 72 |
| Munkára nevelés | 73 |
| A munkához és a társadalmi tulajdonhoz való szocialista viszony | 73 |
| A munkára nevelés lényege | 74 |
| A munkára nevelés feltételei | 74 |
| Munkára nevelés a családban | 75 |
| Munkára nevelés az iskolában | 75 |
| A szocialista köztulajdon megbecsülése | 76 |
| A szocialista fegyelemre nevelés | 76 |
| Alapfogalmai: fegyelem, fegyelmezettség, fegyelemre nevelés | |
| A fegyelem (Olvasmány) | 78 |
| Szocialista humanizmusra nevelés | 80 |
| A szocialista humanizmus lényege és tartalma | 80 |
| A szocialista humanizmusra nevelés tartalma és feladatai | 81 |
| A családi életre nevelés | 82 |
| Az értelmi nevelés | 82 |
| Az értelmi nevelés fogalma | 82 |
| Az "anyagi" és az "alaki" képzés elmélete | 83 |
| Az értelmi nevelés feladatai | 85 |
| A testi nevelés | 86 |
| A test nevelés célja, feladatai és helye a nevelési folyamatban | 86 |
| A tanulók szervezetének edzése | 88 |
| A mozgás kulturáltságának fejlesztése | 89 |
| Az egészséges életmódra nevelés | 89 |
| A tanulók felkészítése egészségük, munka és védelmi képességük megőrzésére | 90 |
| Természetvédelmi feladatok | 91 |
| A politechnikai nevelés | 92 |
| A politechnikai nevelés mint fő feladat | 92 |
| A politechnikai nevelés feladatrendszere | 93 |
| Az esztétikai nevelés | 95 |
| Az esztétikai nevelés célja, feladatai | 95 |
| Az esztétikai nevelés helye a nevelés folyamatában | 98 |
| Az esztétikai és a művészi nevelés viszonya | 98 |
| Az esztétikai nevelés szerepe a tanulók világnézetének és erkölcsének formálásában | 99 |
| Az esztétikai nevelés megvalósításának területei | 99 |
| Szépirodalom | 99 |
| Zenei nevelés | 100 |
| A munka és munkatermék | 101 |
| A természeti szép | 103 |
| A nevelés módszerei és eszközei | 104 |
| A módszerek dialektikája és megválasztása | 107 |
| A testi fenyítés alkalmazása pedagógia ellenes (Olvasmány) | 109 |
| A nevelés főbb szinterei | 114 |
| Az iskola és a környezet: A nevelési környezet | 114 |
| Az iskola harmónikus illeszkedése a környezethez | 115 |
| A környezet hatása a tanulókra, tanulóközösségekre | 116 |
| Az iskolakörnyezet kapcsolattípusai | 117 |
| A napközi otthon és az iskolaotthon | 117 |
| A napközi otthonok helye a nevelőmunka rendszerében | 118 |
| A feladatok rendszerezése | 118 |
| A bentlakásos intézmények: Az általános iskolai diákotthonok közoktatás-politikai jelentősége | 118 |
| A pedagógiai befolyásolás iránya, lehetőségei | 119 |
| A napközi otthon célja, feladatai (Olvasmány) | 120 |
| A nevelőotthoni pedagógia fő problémái | 122 |
| A család | 122 |
| Nevelésszociológiai szempontok | 123 |
| A családi nevelés | 125 |
| A család. A pedagógusok feladata a család sajátos szerepének kibontatkoztatásában (Olvasmány) | 126 |
| Szülők könyve (Olvasmány) | 128 |