| Szociális magatartásformák elsajátítása utánzás útján. Főbb utánzáselméletek elemzése | 5 |
| Az utánzás általános tendenciájáért értelmező elméletek | 5 |
| Az utánzás tendenciáját facilitáló és gátló motivációs tényezők elemzése | 7 |
| Miller és dollard utánzáselmélete. Az utánzás megerősítés elmélete | 7 |
| Mowrer utánzás-elmélete. Az utánzás másodlagos megerősítés-elmélete | 8 |
| Az utánzás vikariáló-megerősítés-elmélete | 11 |
| Az utánzás tárgyául választott modell karakterisztikumai | 12 |
| Az utánzó (obszervátor, imitátor) jellemző vonásai | 13 |
| Az empátia jelenségének kísérleti vizsgálata | 16 |
| Az empátia jelenségének értelmezése | 18 |
| Az empátia funkciója. Szerepe a személyiségalakulásában | 19 |
| Utánzás és empátia. Összefoglalás | 20 |
| Az identifikáció fogalma. Identifikáció-elméletek | 20 |
| Az utánzás-empátia (identifikáció) és az instrumentális tanulási formák kapcsolata | 22 |
| A dependencia kialakulása és jelentősége | 22 |
| A spontán tevékenység és instrumentális aktivitás szerepe a személyiségfejlődésben. A kompetencia motívum. "Külső-kontroll belső kontroll" személyiség-dimenzió | 24 |
| A külső feedback szerepe a spontán tevékenység alakulásában | 24 |
| A külső feedback motiváló hatékonysága. A kompetencia | 25 |
| Az "ego" funkciók problémája a személyiségelméletekben | 27 |
| A kompetencia motívum alakulásáért befolyásoló tényezők | 28 |
| Kompetencia és szociális hatékonyság | 28 |
| A "külső kontroll-belső kontroll" személyiségdimenzió | 29 |
| Különböző pszichikus funkciók alakulása "véletlen" és "ügyességi" helyzetekben, ill. a "külső kontroll-belső kontroll" személyiségdimenzió függvényében | 30 |
| "Külső-kontroll belső-kontroll" attitűd hatása a percepcióra | 30 |
| "Véletlen", ill. "ügyességi" helyzetek hatása a perzisztenciára (kitartásra) | 31 |
| A "külső kontroll-belső kontroll" attitűd összefüggései a frusztrációs helyzetekben adott reakciókkal és a szorongással | 32 |
| "Külső kontroll-belső kontroll" kapcsolata az igénynívóval és a teljesítménymotívációval | 33 |
| Összefoglalás | 35 |
| Teljesítménymotíváció | 35 |
| Összefoglalás | 41 |
| Észlelés egyedspecifikus, ill. típusos formái | 42 |
| Az észlelést befolyásoló szubjektív tényezők | 42 |
| A projektív tesztek alapelve | 43 |
| A veszélyhelyzetek percepciója | 44 |
| A "perceptuális elhárítás" értelmezése | 44 |
| Perceptív elhárítás és elfojtás | 45 |
| A represszió-szenzitizáció személyiségdimenzió | 45 |
| Az R-S (represszió-szenzitizáció) dimenzió mérése | 47 |
| Az R-S dimenzió és a szorongás viszonya | 47 |
| Az R-S dimenzió és az énkép összefüggései | 48 |
| Pepresszorok és szenzitizátorok főbb személyiségjellemzői | 48 |
| Represszió-szenzitizáció és a pozitív, ill. negatív emocionális-motivációs rendszerek dominanciája | 49 |
| Az R-S dimenzió alakulásában szerepet játszó nevelési feltételek | 50 |
| A represszív, ill. szenzitizációs típusú szorongáselhárítás | 51 |
| Szélsőséges represszió és szenzitizáció patológiás vonatkozásai | 51 |
| Az énkép (self) kialakulása és funkciója | 53 |
| A mozgásfejlődés szerepe az énkép kialakulásában | 53 |
| Az "ego-involvált" helyzet fogalma. A szociális visszajelentés hatása az énképre | 53 |
| Szubjektív és objektív self | 54 |
| Tárgyi és szociális feedback kölcsönhatása az énkép alalkulásának folyamatában | 55 |
| Az én-ideál (ideális self) kialakulása. Én-ideál és önkontroll | 55 |
| Az énképet alakító tényezők kísérleti vizsgálata | 56 |
| A szociális vonatkozási csoport hatása az énképre | 56 |
| Énkép és szerep. Erikson "én-identitás" elmélete | 56 |
| "Korai zárás" és "identitás diffúzió" | 57 |
| "Én-elhárító" mechanizmusok | 57 |
| Az elhárítómechanizmusok disszonancia-elméleti elemzése | 58 |
| Elhárító projekció és a mozgásindítás zavara | 59 |
| Az "externalizáció". Externalizátor személyiség | 60 |
| A disszonancia-csökkentés különböző formái | 61 |
| Pozitív és negatív énkép. Önértékelés és alkalmazkodóképesség | 61 |
| Alkalmazkodóképesség pozítív énképű személyeknél | 62 |
| Negatív énkép és alkalmazkodás | 62 |
| A negatív énkép fenntartása. Alacsony önértékelés és elhárítás | 63 |
| A "rigiditás-plaszticitás" személyiségdimenzió | 64 |
| "Bűnhődési szükséglet" | 65 |
| Összefoglalás | 65 |
| Az énkép vizsgálata | 66 |
| T. Leary interperszonális diagnosztikája | |
| A nyílt kommunikáció szintje. Az interperszonális reflex | 72 |
| A tudatos kommunikáció szintje. Az interperszonális vonás | 73 |
| A privát percepció szintje. Az interperszonális szimbólum | 74 |
| A ki nem fejezett szintje. Szignifikáns kihagyások | 74 |
| Az értékek szintje. Az én-ideál | 75 |
| Az interperszonalitás diagnosztikus rendszer | 75 |
| Az interperszonális diagnózis és a pszichiátriai diagnózis viszonya | 76 |
| A variabilitás dimenzió | 76 |
| Interperszonális tipológia | 77 |
| Lázadó, bizalmatlan személyiség | 77 |
| Önmagát háttérbe szorító, mazochisztikus személyiség | 77 |
| Docilis, dependens személyiség | 78 |
| Kooperatív, túl-konvencionális személyiség | 78 |
| Felelősségteljes, hipernormális személyiség | 78 |
| Vezető, autokratikus személyiség | 79 |
| Versengő, narcisztikus személyiség | 79 |
| Agresszív, szadisztikus személyiség | 79 |
| Interperszonális reflex, utánzás és empátia | 80 |
| Interperszonális típusok és a negatív, ill. pozitív önértékelés | 80 |
| Interperszonális tipológia és szorongáselhárítás | 81 |
| Az önkontroll alakulása | 83 |
| A pozitív önkontrollfunkciók alalkulása. A késleltetés képessége | 84 |
| A megerősítés késleltetésének hatása a válaszperzisztenciára | 84 |
| A késleltetési effektus másodlagos megerősítés elmélete | 85 |
| A késleltetési effektus frusztrációs-elmélete | 85 |
| A késleltetési effektus expaktancia-elméleti megközelítése | 85 |
| A frusztrációs tolerancia | 85 |
| Frusztrációs efektus a részleges megerősítés és a kioltás helyzetben | 86 |
| A frusztráció (mozgásgátlás) és a problémamegoldó aktivitás | 87 |
| A szükségletkielégítés korai formáinak tartós válaszmodell (karakter)-képző hatékonysága | 88 |
| A késleltetés képessége, mint személyiségvonás | 89 |
| A késleltetés preferenciája és a szociális felelősségtudat | 89 |
| A késleltetés preferenciájának összefüggés az intelligenciával | 90 |
| A késleltetés-preferencia és a teljesítménykésztetés kapcsolata | 90 |
| A késleltetéspreferencia alakulása csonka családban | 90 |
| A késleltetés preferenciája és az idői tájékozódás képessége | 91 |
| A jutalmazás ön-szabályozása | 91 |
| A perzisztencia problémája | 93 |
| A negatív önkontroll-funkciók kialakulása. A szociális tilalmak elsajátítása | 94 |
| A gátlófunkciók alakulásának első szakasza | 94 |
| A kontroll alakulása a büntetés idő és intenzitás paramétereinek függvényében | 95 |
| Kongnitív tényezők szerepe a kontrollfunkciók alakulásában | 96 |
| A magatartás kognitív kontrollja | 98 |
| Az önkontroll alakulásának kognitív-pszichológiai elemzése | 98 |
| Az önkontroll alakulásának tanulás-elméleti elemzése | 99 |
| Szociális tényezők szerepe a negatív önkontroll kialakulásában | 100 |
| A bűntudat tanulás-elméleti és kongnitív-pszichológiai elemzése | 100 |
| Az idegrendszeri konstitúció néhány problémája | 102 |
| A szorongásosság, mint személyiségvonás problémája. A stresszaktivitás típusai | 102 |
| A szorongásosság problámája az állatlélektanban | 102 |
| Az emocionális reaktivitás eredete | 103 |
| Pszichológiai stresszreaktivitás embernél. A stressz-válasz komponensek interkorrelációjának problémája | 103 |
| Interkorreláló stresszválaszok | 103 |
| A vegetatív reakciók "patternje" | 104 |
| A válasz komponensek interkorrelációjának hiánya | 104 |
| A primer szociopátia. Cleckley elemzése | 105 |
| Az elkerülőtanulás, ill. késztetés kísérleti vizsgálata. Elkerülőtanulás primer szociopata személyeknél | 106 |
| A Lykken skála | 107 |
| Elkerülőtanulás és vegetatív reaktibilitás | 107 |
| A stressz-válasz komponensek pozitív interkorrelációja, ill. vikariációja embernél. Szorongás, vagy specifikus stresszreaktivitás? | 109 |
| Az autonóm szabályozás zavara | 110 |
| Stresszreaktivitás típusos formái extraverált és introvertált személyeknél. Hipotézis. | 111 |
| Az extraverzió-introverzió személyiségdimenzió | 112 |
| A pavlovi-tyeplovi tipológia főbb elvei és vizsgáló módszerei | 113 |
| Introvertált és extravertált személyek viselkedéses jellemzői | 115 |
| Az introverzió-extraverzió és a "beállítódási" hatás | 115 |
| Extraverzió-introverzió és az explorációs késztetés | 116 |
| Az idegrendszeri konstitúció és a személyiségalakulás viszonya | 116 |
| A fokozott vegetatív reaktivitás hatása | 116 |
| Extraverzív, ill. introverzív prediszpozíció és a személyiség alakulása | 117 |
| Az E-I dimenzió, az utánzás és az empátia | 117 |
| Az E-I dimenzió, a "külső kontroll-belső kontroll" attitűd és az énkép | 117 |
| E-I dimenzió és a teljesítménymotiváció | 118 |
| Az introverzió-extraverzió és a represszió-szenzitizáció kapcsolata | 118 |
| E-I és az önkontrollfunkciók kapcsolata | 119 |
| Köszönetnyilvánítás | 120 |
| Irodalom | 121 |