| Előszó | 7 |
| A pedagógia és pszichológia kapcsolatának kérdései (Bagdy Emőke) | 11 |
| A pszichológia e nevelésben: segédeszköz vagy szövetséges társ? | 11 |
| Az iskolát szolgáló pszichológia | 13 |
| A nevelőmunka feladatainak kibővülése napjainkban | 15 |
| Az iskola mint mentálhigiénés intézmény (Telkes József) | 21 |
| A mentálhigiénés és a pedagógiai célok egysége | 21 |
| Az iskolai mentálhigiéné szemléleti alapjai | 23 |
| Az iskolai mentálhigiéné céljai | 27 |
| Az elsődleges megelőzés mai gyakorlata | 27 |
| A családra kiterjesztet primer prevenció | 29 |
| A pedagógus mentálhigiénés eszközei: ismeretek vagy készségek? | 31 |
| A lélektani csoportmunka alapjai (Bagdy Emőke) | 34 |
| A csoport szerepe az emberi életben és fejlődésben | 34 |
| A csoport specifikus hatóttényezői: a csoportdinamikai történések | 36 |
| A csoporttá alakulás folyamata | 37 |
| Csoportstrukturálódás | 38 |
| A csoport rendszerré szerveződésének folyamata | 41 |
| A csoport szakaszos fejlődésének folyamata | 43 |
| A csoport személyiségváltozást előidéző hatása | 44 |
| Az önismereti csoportmunka ismérvei | 47 |
| A lélektani csoportmunka: fikció, játék vagy realitás? | 41 |
| Tanulási szintek a csoportban | 53 |
| A csoportmunka szerződése | 56 |
| Csoportmunka az iskolában | 59 |
| Az iskolában alkalmazásra javasolható lélektani csoportmódszerek | 63 |
| A mentálhigiénés konzultáció (Telkes József) | 73 |
| A mentálhigiénés konzultáció: közvetlen párbeszéddel - közvetett segítség | 74 |
| A mentálhigiénés konzultáció formái | 77 |
| Az esetközpontú konzultáció | 78 |
| A pedagógusközpontú ("konzulenscentrikus") konzultáció | 86 |
| A programközpontú konzultáció | 92 |
| Pedagógusokmentálhigiénéje: az önsegítő-támogató csoport (Telkes József) | 95 |
| Az önsegítés kölcsönösségi rendszere | 95 |
| A pályakezdők nehézségei | 98 |
| A pedagógusok munkahelyi közérzetét meghatározó tényezők | 99 |
| A hivatásgyakorlatot fenyegető ártalom: a kiégési jelenség | 102 |
| A pedagógus mentálhigiénéjét szolgáló önsegítő csoport; a csoporthatások | 107 |
| A támogató csoportok szervezésének elvei. Célkitűzések, előkészítés | 108 |
| Csoporttagság | 108 |
| A csoport nagysága | 109 |
| Csoportvezetés | 110 |
| Ajánlások az önsegítő-támogató pedagóguscsoport résztvevőinek | 110 |
| A személyes fejlődést segítő beszélgetés ("A fejlesztő interjú") a pedagógus és a tanuló kapcsolatában (Telkes József) | 113 |
| Mit nevezünk fejlesztő interjúnak? | 113 |
| A fejlesztő beszélgetések céljai | 114 |
| Önvizsgálat | 114 |
| Önfeltárás | 115 |
| Önirányítás-önalakítás | 115 |
| Szempontok a fejlesztő beszélgetésekhez | 116 |
| A szükséglet kifejezése | 116 |
| Az érdeklődési irányok megbeszélése | 117 |
| Az erősségek felfedezése | 117 |
| Visszajelentés | 117 |
| A célok kiválasztása | 118 |
| Néhány technikai javaslat | 119 |
| Hogyan készüljünk fel a fejlesztő beszélgetésekre? | 120 |
| Empátia- és kommunikációfejlesztés pedagógusok számára (Bagdy Emőke) | 122 |
| A módszer elméleti alapjai, forrásai, előzményei | 122 |
| Az empátia, és kommunikációfejlesztő tréning gyakorlata | 125 |
| A csoportmunka | 127 |
| A csoportban való részvétel nyereségei | 135 |
| A képmagnó felhasználása a csoportmunkában | 136 |
| Relaxációs tréning az iskolában (Bagdy Emőke) | 141 |
| Az iskolai relaxáció lehetőségei | 141 |
| Mi a relaxáció? | 142 |
| A relaxáció hatásmechanizmusa | 142 |
| Az autogén tréning (koncentrált önlazítás) | 144 |
| Az autogén tréning tanítása | 150 |
| A gyakorlatok kivitelezésének technikája | 154 |
| Az izomzat elernyesztése, ellazulása "elnehezedéssel" | 154 |
| A "meleg-élmény": a vérkeringés befolyásolásával | 157 |
| A "szívszabályozás" gyakorlata | 158 |
| A légzés beállítása | 159 |
| A zsigeri szervek szabályozása, a plexus solaris (napfonat) gyakorlata | 160 |
| A "homlok hűvösének" hívása: a fejterület élménye | 161 |
| Az autogén tréning tanulásának néhány szempontja | 162 |
| A tanulók szociális készségeit fejlesztő csoportmódszerek és programok (Bagdy Emőke és Telkes József) | 168 |
| Az AWARE-projekt módszer | 166 |
| A "Bűvös kör" módszer és a DUSO-program | 167 |
| Szociális problémamegoldás - fejlesztő program, tanmenet (curciulum) | 168 |
| Mintanyújtás, a modellkövető viselkedés előhívása | 169 |
| Megerősítési és alakítási, viselkedésmódosítási (shaping) technikák felhasználása | 170 |
| Szerepjáték | 170 |
| Brainstroming technikák | 171 |
| A tanárok kiképzése: műhelymunkában | 171 |
| A gyakorlatok alkalmazásának osztálytermi változatai | 173 |
| Nagycsoportos alkalmazás | 173 |
| Kiscsoportos forma tanár vezetésével | 174 |
| Kiscsoportos forma tanár nélkül | 175 |
| A szociális problémamegoldási tanmenet (program) mintagyakorlatai | 175 |
| A divergens gondolkodás fejlesztésének feladategysége | 176 |
| A problémaidentifikáció gyakorlásának lényege | 178 |
| Alternatív megoldások föllelésének fejlesztési egysége | |
| A következmények figyelembevételének fejlesztési egysége | 180 |
| A megoldások kidolgozásának fejlesztési programegysége | 181 |
| A problémamegoldó viselkedés integrációjának fejlesztési egysége | 182 |
| A szociális problémamegoldás fejlesztését szolgáló program lehetőségei a hazai alkalmazásban | 183 |
| Készség-, képesség- és személyiségfejlesztő gyakorlatok (Bagdy Emőke) | 185 |
| Bevezető ajánlás | 185 |
| Gyakorlatgyűjtemény | 194 |
| Gyakorlatok a foglalkozások kezdéséhez, bevezetéséhez, a komplex gyakorlatok felkészítéséhez, átvezetéséhez és a feldolgozó befejezéshez | 194 |
| A kreativitást fejlesztését szolgáló gyakorlatok | 211 |
| A nonverbális készségek fejlesztése | 235 |
| Gyakorlatok az önkép, önismeret fejlesztésére | 244 |
| Társismereti és kapcsolatfejlesztő gyakorlatok | 2621 |
| Zárszó | 289 |
| Irodalom | 291 |