1.034.708

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában

Szerző
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 306 oldal
Sorozatcím: A pedagógia időszerű kérdései
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-18-1262-6
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 52860/36.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a könyv a jelen pedagógusait és a jövő iskoláját kívánja szolgálni. Abban a hitben született, hogy az iskola életének "életiskolává" alakítását nem a fölülről jövő, központi reformoktól kell... Tovább

Előszó

Ez a könyv a jelen pedagógusait és a jövő iskoláját kívánja szolgálni. Abban a hitben született, hogy az iskola életének "életiskolává" alakítását nem a fölülről jövő, központi reformoktól kell várnunk, hanem magunk munkálhatjuk ki: a belső megújulás lehetőségeire, az emberi erőforrásokra érdemes támaszkodnunk. A pedagógiai szaknyelv kifejezésével élve: "a folyamatos innovációs stratégiától" remélhetjük azt a változást, amelyre a vágy, igény, törekvés mindannyiunkban él.
A személyes, alkotó kezdeményezéseknek, a pedagógiai lelkesedésnek, az egyéni és team- (csapat-) munka teremtő erőinek nagyszerű példái lebegnek a szemünk előtt, amikor ezekre az erőforrásokra hivatkozunk. elegendő e helyütt - a teljesség igénye nélkül - néhány alapvető jelentőségű hazai kezdeményezésre és kibontakoztatott iskolakísérletre utalnunk: a Zsolnai József és munkatársai által kimunkált differenciált anyanyelvi-irodalmi-kommunikációs oktatás: a szentlőrinci iskolakísérlet ennek bevált gyakorlata; a szolnoki gimnáziumban folyó komplex pedagógiai-pszichológiai oktatáshatékonysági kutatás; a Pécsi Nevelési Központ ökológiai mentálhigiénés modellen alapuló egészségnevelési és prevenciós szolgáltató rendszere, valamint a szomatikus nevelés ú útjait célzó kísérlete; vagy akár a Kapitány-féle, esztétikai megismerést és nevelést megújító, elmélyült elméleti és gyakorlati pedagógiai munka, - mindezek (sok más, itt nem említett, úttörő vállalkozással együtt) megannyi építőkövét alkotják annak a "megújulásra törekvő iskolának", amelyhez e munkával magunk is szeretnénk csatlakozni. A "megújuló iskola" mozgalom kibontakozása, ennek keretében a fiatal, újító pedagógusok közösségében fellendülő lelkes munka meggyőz bennünket arról, hogy egyre többen vagyunk - olyan iskolaépítők -, akik hiszünk az iskola életének belső erőinkből való kibontakoztatásában, hiszünk nevelői feladatainknak generációformáló jelentőségében és - mindenekelőtt - a növendékeinkben rejlő lehetőségekben! Vissza

Tartalom

Előszó7
A pedagógia és pszichológia kapcsolatának kérdései (Bagdy Emőke)11
A pszichológia e nevelésben: segédeszköz vagy szövetséges társ?11
Az iskolát szolgáló pszichológia13
A nevelőmunka feladatainak kibővülése napjainkban15
Az iskola mint mentálhigiénés intézmény (Telkes József)21
A mentálhigiénés és a pedagógiai célok egysége21
Az iskolai mentálhigiéné szemléleti alapjai23
Az iskolai mentálhigiéné céljai27
Az elsődleges megelőzés mai gyakorlata27
A családra kiterjesztet primer prevenció29
A pedagógus mentálhigiénés eszközei: ismeretek vagy készségek?31
A lélektani csoportmunka alapjai (Bagdy Emőke)34
A csoport szerepe az emberi életben és fejlődésben34
A csoport specifikus hatóttényezői: a csoportdinamikai történések36
A csoporttá alakulás folyamata37
Csoportstrukturálódás38
A csoport rendszerré szerveződésének folyamata41
A csoport szakaszos fejlődésének folyamata43
A csoport személyiségváltozást előidéző hatása44
Az önismereti csoportmunka ismérvei47
A lélektani csoportmunka: fikció, játék vagy realitás?41
Tanulási szintek a csoportban53
A csoportmunka szerződése56
Csoportmunka az iskolában59
Az iskolában alkalmazásra javasolható lélektani csoportmódszerek63
A mentálhigiénés konzultáció (Telkes József)73
A mentálhigiénés konzultáció: közvetlen párbeszéddel - közvetett segítség74
A mentálhigiénés konzultáció formái77
Az esetközpontú konzultáció78
A pedagógusközpontú ("konzulenscentrikus") konzultáció86
A programközpontú konzultáció92
Pedagógusokmentálhigiénéje: az önsegítő-támogató csoport (Telkes József)95
Az önsegítés kölcsönösségi rendszere95
A pályakezdők nehézségei98
A pedagógusok munkahelyi közérzetét meghatározó tényezők99
A hivatásgyakorlatot fenyegető ártalom: a kiégési jelenség102
A pedagógus mentálhigiénéjét szolgáló önsegítő csoport; a csoporthatások107
A támogató csoportok szervezésének elvei. Célkitűzések, előkészítés108
Csoporttagság108
A csoport nagysága109
Csoportvezetés110
Ajánlások az önsegítő-támogató pedagóguscsoport résztvevőinek110
A személyes fejlődést segítő beszélgetés ("A fejlesztő interjú") a pedagógus és a tanuló kapcsolatában (Telkes József)113
Mit nevezünk fejlesztő interjúnak?113
A fejlesztő beszélgetések céljai114
Önvizsgálat114
Önfeltárás115
Önirányítás-önalakítás115
Szempontok a fejlesztő beszélgetésekhez116
A szükséglet kifejezése116
Az érdeklődési irányok megbeszélése117
Az erősségek felfedezése117
Visszajelentés117
A célok kiválasztása118
Néhány technikai javaslat119
Hogyan készüljünk fel a fejlesztő beszélgetésekre?120
Empátia- és kommunikációfejlesztés pedagógusok számára (Bagdy Emőke)122
A módszer elméleti alapjai, forrásai, előzményei122
Az empátia, és kommunikációfejlesztő tréning gyakorlata125
A csoportmunka127
A csoportban való részvétel nyereségei135
A képmagnó felhasználása a csoportmunkában136
Relaxációs tréning az iskolában (Bagdy Emőke)141
Az iskolai relaxáció lehetőségei141
Mi a relaxáció?142
A relaxáció hatásmechanizmusa142
Az autogén tréning (koncentrált önlazítás)144
Az autogén tréning tanítása150
A gyakorlatok kivitelezésének technikája154
Az izomzat elernyesztése, ellazulása "elnehezedéssel"154
A "meleg-élmény": a vérkeringés befolyásolásával157
A "szívszabályozás" gyakorlata158
A légzés beállítása159
A zsigeri szervek szabályozása, a plexus solaris (napfonat) gyakorlata160
A "homlok hűvösének" hívása: a fejterület élménye161
Az autogén tréning tanulásának néhány szempontja162
A tanulók szociális készségeit fejlesztő csoportmódszerek és programok (Bagdy Emőke és Telkes József)168
Az AWARE-projekt módszer166
A "Bűvös kör" módszer és a DUSO-program167
Szociális problémamegoldás - fejlesztő program, tanmenet (curciulum)168
Mintanyújtás, a modellkövető viselkedés előhívása169
Megerősítési és alakítási, viselkedésmódosítási (shaping) technikák felhasználása170
Szerepjáték170
Brainstroming technikák171
A tanárok kiképzése: műhelymunkában171
A gyakorlatok alkalmazásának osztálytermi változatai173
Nagycsoportos alkalmazás173
Kiscsoportos forma tanár vezetésével174
Kiscsoportos forma tanár nélkül175
A szociális problémamegoldási tanmenet (program) mintagyakorlatai175
A divergens gondolkodás fejlesztésének feladategysége176
A problémaidentifikáció gyakorlásának lényege178
Alternatív megoldások föllelésének fejlesztési egysége
A következmények figyelembevételének fejlesztési egysége180
A megoldások kidolgozásának fejlesztési programegysége181
A problémamegoldó viselkedés integrációjának fejlesztési egysége182
A szociális problémamegoldás fejlesztését szolgáló program lehetőségei a hazai alkalmazásban183
Készség-, képesség- és személyiségfejlesztő gyakorlatok (Bagdy Emőke)185
Bevezető ajánlás185
Gyakorlatgyűjtemény194
Gyakorlatok a foglalkozások kezdéséhez, bevezetéséhez, a komplex gyakorlatok felkészítéséhez, átvezetéséhez és a feldolgozó befejezéshez194
A kreativitást fejlesztését szolgáló gyakorlatok211
A nonverbális készségek fejlesztése235
Gyakorlatok az önkép, önismeret fejlesztésére244
Társismereti és kapcsolatfejlesztő gyakorlatok2621
Zárszó289
Irodalom291
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában

A borító kissé kopott, enyhén töredezett. A lapélek elszíneződtek. A borító és a lapélek foltosak.

Állapot:
4.440 ,-Ft
40 pont kapható
Kosárba
konyv