1.034.962

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában

Szerző
Lektor

Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 306 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-19-0231-5
Megjegyzés: Ötödik kiadás. Tankönyvi szám: 52860/36.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A két neves pszichológus szerző a gyakorló pedagógusoknak ad segítséget ezzel a könyvvel. Törekvésük egyebek között az, hogy legyen az iskola mentálhigiénés központ. Lerakják a lélektani csoportmunka alapjait; az életből vett problémákat tárgyalják nagy segítőkészséggel és emberséggel. Az elméletet és a gyakorlatot kitűnő összhangba hozzák a relaxációs tréning tárgyalásában, és bőségesen szolgálnak igen jól kidolgozott készség-, képesség és személyiségfejlesztő gyakorlatokkal. A logikusan és világosan megírt könyvben a gyakorló pedagógusok betekintést kapnak a pszichológia világába.

Tartalom

Előszó7
A pedagógia és pszichológia kapcsolatának kérdései (Bagdy Emőke)11
A pszichológia e nevelésben: segédeszköz vagy szövetséges társ?11
Az iskolát szolgáló pszichológia13
A nevelőmunka feladatainak kibővülése napjainkban15
Az iskola mint mentálhigiénés intézmény (Telkes József)21
A mentálhigiénés és a pedagógiai célok egysége21
Az iskolai mentálhigiéné szemléleti alapjai23
Az iskolai mentálhigiéné céljai27
Az elsődleges megelőzés mai gyakorlata27
A családra kiterjesztet primer prevenció29
A pedagógus mentálhigiénés eszközei: ismeretek vagy készségek?31
A lélektani csoportmunka alapjai (Bagdy Emőke)34
A csoport szerepe az emberi életben és fejlődésben34
A csoport specifikus hatóttényezői: a csoportdinamikai történések36
A csoporttá alakulás folyamata37
Csoportstrukturálódás38
A csoport rendszerré szerveződésének folyamata41
A csoport szakaszos fejlődésének folyamata43
A csoport személyiségváltozást előidéző hatása44
Az önismereti csoportmunka ismérvei47
A lélektani csoportmunka: fikció, játék vagy realitás?41
Tanulási szintek a csoportban53
A csoportmunka szerződése56
Csoportmunka az iskolában59
Az iskolában alkalmazásra javasolható lélektani csoportmódszerek63
A mentálhigiénés konzultáció (Telkes József)73
A mentálhigiénés konzultáció: közvetlen párbeszéddel - közvetett segítség74
A mentálhigiénés konzultáció formái77
Az esetközpontú konzultáció78
A pedagógusközpontú ("konzulenscentrikus") konzultáció86
A programközpontú konzultáció92
Pedagógusokmentálhigiénéje: az önsegítő-támogató csoport (Telkes József)95
Az önsegítés kölcsönösségi rendszere95
A pályakezdők nehézségei98
A pedagógusok munkahelyi közérzetét meghatározó tényezők99
A hivatásgyakorlatot fenyegető ártalom: a kiégési jelenség102
A pedagógus mentálhigiénéjét szolgáló önsegítő csoport; a csoporthatások107
A támogató csoportok szervezésének elvei. Célkitűzések, előkészítés108
Csoporttagság108
A csoport nagysága109
Csoportvezetés110
Ajánlások az önsegítő-támogató pedagóguscsoport résztvevőinek110
A személyes fejlődést segítő beszélgetés ("A fejlesztő interjú") a pedagógus és a tanuló kapcsolatában (Telkes József)113
Mit nevezünk fejlesztő interjúnak?113
A fejlesztő beszélgetések céljai114
Önvizsgálat114
Önfeltárás115
Önirányítás-önalakítás115
Szempontok a fejlesztő beszélgetésekhez116
A szükséglet kifejezése116
Az érdeklődési irányok megbeszélése117
Az erősségek felfedezése117
Visszajelentés117
A célok kiválasztása118
Néhány technikai javaslat119
Hogyan készüljünk fel a fejlesztő beszélgetésekre?120
Empátia- és kommunikációfejlesztés pedagógusok számára (Bagdy Emőke)122
A módszer elméleti alapjai, forrásai, előzményei122
Az empátia, és kommunikációfejlesztő tréning gyakorlata125
A csoportmunka127
A csoportban való részvétel nyereségei135
A képmagnó felhasználása a csoportmunkában136
Relaxációs tréning az iskolában (Bagdy Emőke)141
Az iskolai relaxáció lehetőségei141
Mi a relaxáció?142
A relaxáció hatásmechanizmusa142
Az autogén tréning (koncentrált önlazítás)144
Az autogén tréning tanítása150
A gyakorlatok kivitelezésének technikája154
Az izomzat elernyesztése, ellazulása "elnehezedéssel"154
A "meleg-élmény": a vérkeringés befolyásolásával157
A "szívszabályozás" gyakorlata158
A légzés beállítása159
A zsigeri szervek szabályozása, a plexus solaris (napfonat) gyakorlata160
A "homlok hűvösének" hívása: a fejterület élménye161
Az autogén tréning tanulásának néhány szempontja162
A tanulók szociális készségeit fejlesztő csoportmódszerek és programok (Bagdy Emőke és Telkes József)168
Az AWARE-projekt módszer166
A "Bűvös kör" módszer és a DUSO-program167
Szociális problémamegoldás - fejlesztő program, tanmenet (curciulum)168
Mintanyújtás, a modellkövető viselkedés előhívása169
Megerősítési és alakítási, viselkedésmódosítási (shaping) technikák felhasználása170
Szerepjáték170
Brainstroming technikák171
A tanárok kiképzése: műhelymunkában171
A gyakorlatok alkalmazásának osztálytermi változatai173
Nagycsoportos alkalmazás173
Kiscsoportos forma tanár vezetésével174
Kiscsoportos forma tanár nélkül175
A szociális problémamegoldási tanmenet (program) mintagyakorlatai175
A divergens gondolkodás fejlesztésének feladategysége176
A problémaidentifikáció gyakorlásának lényege178
Alternatív megoldások föllelésének fejlesztési egysége
A következmények figyelembevételének fejlesztési egysége180
A megoldások kidolgozásának fejlesztési programegysége181
A problémamegoldó viselkedés integrációjának fejlesztési egysége182
A szociális problémamegoldás fejlesztését szolgáló program lehetőségei a hazai alkalmazásban183
Készség-, képesség- és személyiségfejlesztő gyakorlatok (Bagdy Emőke)185
Bevezető ajánlás185
Gyakorlatgyűjtemény194
Gyakorlatok a foglalkozások kezdéséhez, bevezetéséhez, a komplex gyakorlatok felkészítéséhez, átvezetéséhez és a feldolgozó befejezéshez194
A kreativitást fejlesztését szolgáló gyakorlatok211
A nonverbális készségek fejlesztése235
Gyakorlatok az önkép, önismeret fejlesztésére244
Társismereti és kapcsolatfejlesztő gyakorlatok2621
Zárszó289
Irodalom291
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában

Néhány oldalon jelölés, aláhúzás látható.

Állapot:
4.540 ,-Ft
23 pont kapható
Kosárba
konyv