| Előszó | 7 |
| A pszichológiai gondolkodás tartalmi kérdései | 8 |
| A személyiség pszichikai sajátosságairól kialakult álláspontok | 10 |
| A személyiség fogalma | 12 |
| A személyiség meghatározása | 13 |
| A személyiség szerkezete | 15 |
| A kognitív folyamatok szerveződése | 17 |
| A kognitív folyamatok | 17 |
| Gondolkodás és beszéd | 19 |
| A személyiség kognitív konstruálása | 26 |
| A konstruálás célja | 26 |
| A konstrukció szerkezete | 27 |
| Valóságérték, érvényességi tartomány | 27 |
| Érvényességi centrum | 28 |
| Bővíthetőség - merevség | 28 |
| A kreatív életstílus | 29 |
| A személyiség aktivitása és alkalmazkodása | 30 |
| A dinamikus aktivitás alapjelenségei | 34 |
| A feszültségszabályozás | 36 |
| Szükségletkonfliktus | 40 |
| A frusztráció | 41 |
| A szorongás | 43 |
| A személyiség érzelmi, affektív szférája | 48 |
| A személyiség szociális dimenziója | 51 |
| A kommunikáció és interakció | 51 |
| A társas kapcsolatok alakulása | 53 |
| A kapcsolatteremtés | 56 |
| A személyes viszonyulás | 58 |
| Társas beilleszkedés | 59 |
| Kötődések | 60 |
| Kapcsolatkészség | 61 |
| Az azonosulás | 62 |
| A szocializált személyiség jellemzői | 63 |
| Szocializáció és személyiségfejlődés | 63 |
| Az érett személyiség általános jellemzői | 63 |
| A szocilaizáció alapmechanizmusai | 64 |
| Személyes diszpozíció és önmeghatározások | 69 |
| Az attitűd és a személyközi kapcsolatok | 73 |
| A szocializáló szerep | 74 |
| A szerep fogalmának értelmezése | 76 |
| A személyiség önszerveződése, célrairányultsága | 82 |
| A személyiség és az önfelfogás | 82 |
| Kiemelt alapfunkciók és a tudatos igény | 84 |
| Humanizált igények szerveződése | 86 |
| Értékelő orientációk szerveződése | 87 |
| Az attitűd | 87 |
| Az érdeklődés | 89 |
| Az érdeklődés, az attitűd és a szokás | 92 |
| Az érdeklődés tanulása | 93 |
| Érdeklődés, képesség, teljesítmény | 94 |
| Az érdeklődés strukturáltsága | 95 |
| Az értékfelfogások irányzatai | 96 |
| Tanulás és értékfelfogás | 96 |
| Az értékirányultság szerveződése | 97 |
| A vágy-ösztön-megvalósulás értékképzete | 98 |
| Az intellektus és az értéktudat | 98 |
| Az alapmotívumok értékformáló jelentősége | 99 |
| Azonosságok és különbözőségek az értékfelfogásban | 101 |
| A személyiség és összetevői | 103 |
| A viselkedés és a magatartás | 103 |
| Az intellektuális működés | 105 |
| Érzelmi tényezők szerepe a személyiség szerkezetében | 106 |
| Az érzelmek és a többi lelki jelenség kapcsolata | 106 |
| Az érzelmek és a személyiség kapcsolata | 107 |
| Az érzelmek fiziológiája | 107 |
| Az érzelmek fajtái | 108 |
| Akarati tényezők helye a személyiség szerkezetében | 109 |
| Az akarta sajátosságai | 110 |
| A személyiség megismerésének lehetősége | 112 |
| Személyiség típusok problémája | 112 |
| Irodalom | 117 |