| Első rész: A személyiséglélektan általános kérdései | 5 |
| A személyiséglélektan tárgya | 7 |
| Személyiség és társadalom | 7 |
| A személyiség fogalma | 12 |
| Az "ember", "személyiség", "egyéniség" fogalmak összefüggése | 23 |
| A személyiséglélektan feladatai | 27 |
| A személyiség lelki folyamatainak, állapotainak és sajátosságainak kölcsönös viszonya | 30 |
| A személyiség lelki folyamatainak és sajátosságainak fogalma és kölcsönhatása | 30 |
| A lelki állapot fogalma. Az állapot, valamint a személyiség pszichikai folyamatainak és tulajdonságainak kölcsönhatása | 42 |
| A személyiség bonyolult pszichikai struktúráinak kialakulása | 54 |
| Személyiséglélektan és társadalomlélektan | 59 |
| A társadalomlélektan és a személyiséglélektan specifikuma és kölcsönhatása | 59 |
| A társadalom pszichikumának alapvető jelenségei és azok hatása a személyiség pszichikumára | 64 |
| Az érintkezés folyamata, mint a társadalmi csoport és az egyén pszichikuma kialakulásának tényezője | 74 |
| A személyiség kutatásának alapelvei és módszerei | 84 |
| A személyiség kutatásainak alapelvei | 84 |
| A megfigyelés és a beszélgetés módszere | 92 |
| A természetes kísérlet módszere | 93 |
| A pszichológiai-pedagógiai kísérlet módszere | 104 |
| Laboratóriumi kísérlet a személyiség kutatásában | 110 |
| Második rész: A személyiség bonyolult strukturális felépítése | 119 |
| A személyiség aktivitása és az aktivitás forrásai | 121 |
| Az aktivitás két koncepciója | 121 |
| A személyiség akarati aktivitása | 133 |
| Az aktivitás genezise | 151 |
| A szükségletek mint a személyiség aktivitásának belső forrásai | 154 |
| A szükségletek fogalma | 154 |
| A szükségletek fajtái és azok jellemzése | 169 |
| A szükségletek fejlődése | 176 |
| Az érdeklődés mint a személyiség aktivitásának ösztönzője | 181 |
| Az érdeklődés fogalma | 181 |
| Az érdeklődés fajtái | 185 |
| Az érdeklődés kialakulása és fejlődése | 187 |
| Az érzelmek és ösztönző szerepük a személyiség aktivitásában | 191 |
| Az érzelem fogalma | 191 |
| Az érzelmek fajtái | 203 |
| Az érzelmek fejlődése és nevelése | 209 |
| A személyiség világnézete és ideáljai | 224 |
| A világnézet és jelentősége az egyén életében | 224 |
| A világnézet alapvető sajátosságai | 229 |
| A személyiség ideáljai | 231 |
| A világnézet és az ideálok kialakulása és fejlődése | 234 |
| A magasabb idegtevékenység és a temperamentum típusai | 239 |
| Pavlov tanítása a magasabb idegtevékenység típusairól | 239 |
| A temperamentum típusa és az ember magatartásának általános vonásai | 244 |
| A temperamentum fejlődése és a személyiség egyéb sajátosságai | 254 |
| A jellem | 263 |
| A jellem fogalma | 263 |
| A jellem struktúrája | 273 |
| A jellem szintetikus vonásai | 282 |
| Individuális és tipikus az ember jellemében | 286 |
| A jellem kialakulása és fejlődése | 293 |
| A képességek | 297 |
| A képesség fogalma | 297 |
| Adottságok és képességek | 306 |
| A képességek és a személyiség egyéb sajátosságainak kölcsönhatása | 314 |
| A képességek fejlődése | 323 |
| Harmadik rész: A személyiség kialakulása és fejlődése | 331 |
| A személyiség kialakulásának és fejlődésének feltételei és rugói | 333 |
| A fejlődés metafizikus reakciós koncepcióinak bírálata | 333 |
| A társadalmi és a természeti, a történelmi és az ontogenetikai elem kölcsönös feltételezettsége az ember fejlődésében | 339 |
| A személyiség fejlődésének tényezői | 342 |
| A belső és külső ellentmondások legyőzése mint a fejlődés rugója | 346 |
| A személyiség életkori fejlődése | 350 |
| A tanuló személyiségének individuális sajátosságai és ezek forrásai | 356 |
| A személyiség kialakulásának útjai és eszközei | 362 |
| A nevelés - a személyiség kialakításának legfőbb eszköze | 362 |
| A családi nevelés és a gyermek személyiségének fejlődése | 365 |
| A személyiség formálásának eszközei az iskolában | 369 |
| A meggyőzés és a befolyásolás mint a személyiség nevelésének módszerei | 376 |
| Az egyéni bánásmód és a pedagógiai tapintat | 388 |
| A tanulók fizikai és szellemi munkára való erkölcsi-pszichikai és szakmai felkészítése | 393 |
| A munka mint társadalmi és történelmi jelenség | 393 |
| A fizikai munkára való erkölcsi-pszichikai és szakmai felkészültség kialakítása | 396 |
| A szellemi munkára való felkészítés | 411 |
| Az önnevelés és a személyiség fejlődése | 418 |
| Az önnevelés fogalma | 418 |
| A személyiség fejlődése és az önnevelés | 423 |
| Az önnevelés előfeltételei | 429 |
| Az önnevelés motívumai | 433 |
| Az önnevelés módjai | 436 |
| A tanulók önnevelésének megszervezése | 441 |
| A személyiség sajátosságai az ember fejlődésének különböző szakaszaiban | 446 |
| Az óvodás- és kisiskolás korú gyermek fejlődő személyiségének sajátosságai | 446 |
| A fejlődő személyiség sajátosságai a serdülőkorban | 449 |
| A fejlődő személyiség sajátosságai az ifjúkorban | 470 |
| A személyiség sajátosságai az érett, idős és öregkorban | 484 |
| Irodalom | 491 |