1.034.197

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyar nyelvtan tanítása

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 190 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 41026.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A magyar nyelvtan tanításának teljes problémakörét dolgozza fel ez az egyetemi tankönyv. A szerző ismeri és összefoglalja mindazt, amit az anyanyelv oktatását tanuló és tanító tanárjelöltek, nyelv- és irodalomtanárnak tudnia kell a korszerű anyagkiválasztástól a legújabb módszerteni kísérletekig.
A szakmódszertan általános kérdései után vázlatosan ismerteti a nyelvtantanítás történetét, a tanárgypedagógiai elveket, a tanterveket és tankönyveket, majd a részletes didaktikai és módszertani kérdéseket. Szemléletes példákkal mutatja be egy-egy bonyolultabb nyelvtani fogalom megtanítását, a tanítási óra tervezését és szervezését. Megfelelő súly kap a könyvben a helysírás tanítása, a tanulókkifejezőképességének fejlesztése. A beszédkultúra fejlesztésének s az iskolán kívüli nyelvoktatás feladatainak külön fejezeteket szentel a szerző, tekintettel mindkét feladat fontosságára és aktualitására.
A gyakorlati élet követelményeit elégíti ki a televíziós óra leírása, valamint a magnetofon, a... Tovább

Fülszöveg

A magyar nyelvtan tanításának teljes problémakörét dolgozza fel ez az egyetemi tankönyv. A szerző ismeri és összefoglalja mindazt, amit az anyanyelv oktatását tanuló és tanító tanárjelöltek, nyelv- és irodalomtanárnak tudnia kell a korszerű anyagkiválasztástól a legújabb módszerteni kísérletekig.
A szakmódszertan általános kérdései után vázlatosan ismerteti a nyelvtantanítás történetét, a tanárgypedagógiai elveket, a tanterveket és tankönyveket, majd a részletes didaktikai és módszertani kérdéseket. Szemléletes példákkal mutatja be egy-egy bonyolultabb nyelvtani fogalom megtanítását, a tanítási óra tervezését és szervezését. Megfelelő súly kap a könyvben a helysírás tanítása, a tanulókkifejezőképességének fejlesztése. A beszédkultúra fejlesztésének s az iskolán kívüli nyelvoktatás feladatainak külön fejezeteket szentel a szerző, tekintettel mindkét feladat fontosságára és aktualitására.
A gyakorlati élet követelményeit elégíti ki a televíziós óra leírása, valamint a magnetofon, a hanglemez, a programozás felhasználásának módszereit ismertető részek. Nem a mindenáron erőltetett változtatást, hanem a nagyon alapos szakmai, módszertani fölkészültséget, gondosságot, fegyelmezettséget sugalmazza. Az elméleti megállapításokat mindig a gyakorlati tapasztalatokra építi, s ezt a módszert követelményként állítja minden pedagógus elé. Vissza

Tartalom

Előszó5
Bevezetés9
A szakmódszertan általános kérdései9
A nyelvtantanítás történetének vázlata13
A nyeltantanítás feladatai19
A nyelvtantanítás közvetlen feladatai20
A nyelvtantanítás közvetett feladatai25
A nyelvtantanítás tantárgypedagógiai elvei29
A tananyag tartalmának elvi kérdései29
A tananyag feldolgozásának elvi kérdései32
Az anyanyelvi oktatás és képzés tartalma37
A nyelvtantanítás tantervei37
A nyelvtantanítás pedagógiai egysége37
A nyelvtani tantervek szerkezete38
Az általános iskola nyelvtani tanterve38
A középiskolai nyelvi tantervek39
A tantervek követelményrendszere41
A nyelvtantanítás tankönyvei43
Az általános iskola nyelvtankönyvei43
A középiskolai nyelvi tankönyvek44
A tankönyvek szerepe az oktatásban46
A nyelvtantanítás didaktikai feladatai és módszerei49
Általános kérdések49
Az új ismeretek feldolgozásának módszerei51
A bemutatás vagy szemléltetés51
A beszélgetés56
A tanári közlés61
Az ismeretek megszilárdításának módszerei63
A tankönyv anyagának megtanulása63
Az ismétlés64
A jártasság és községek kialakításának módszere: a gyakorlás66
A nyelvtani elemzés68
Szintetikus gyakorlatok78
Az ismeretek, a jártasságok és a készségek ellenőrzésének módszerei83
A feleltetés83
Az írásbeli munkákkal való ellenőrzés84
A nyelvtani tudás osztályozása86
Újabb metodikai törekvések a nyelvtantanításban88
A programozott nyelvtanításban88
Csoportmunka a nyelvtantanításban95
Az újabb eljárások helyzete és szerepe az oktatásban98
A nyelvtantanítás tervezése és szervezése101
A nyelvtani tanmenet101
A tematikus tervezés101
A tanmenet elkészítése103
A nyelvtanóra felépítése105
A nyelvtanóra típusai105
A vegyes típusú (vagy kombinált) óra106
Az új ismeret feldolgozására szánt óra114
Az ismétlő-rendszerező óra114
Az ismeretek gyakorlati alkalmazására szánt óra116
Az ellenőrző óra117
A televíziós óra118
Előkészülés a tanítási órára120
Hogyan készüljünk a nyelvtanórára?121
Az óravázlat124
A nyelvtanóra elemzése126
A helyesírás tanítása131
Alapkövetelmények131
A tudatosítás132
A gyakorlás133
Az ellenőrzés136
A tanulók kifejezőképességének fejlesztése141
A kifejezőképesség fejlesztésének tantervi kérdései141
A kifejezőképesség fejlesztésének eljárásai143
A szókincs fejlesztése144
A szerkesztő- és formáló képesség fejlesztése148
A nyelvtan- és az irodalomtanítás kapcsolata152
A tanulók beszédkultúrájának fejlesztése157
A helyes magyar kiejtés tanítása158
A helyes magyar kiejtés alapkövetelményei159
A kiejtés tanításának módszertani vonatkozásai165
A beszédhibák és javításuk170
A beszédhibák fajtái170
A beszédhibák javítása171
Az anyanyelvi oktatás különleges feladatai175
Nyelvtantanítás a felnőttoktatásban175
Az oktatás szervezése és tartalma176
Módszertani kérdések176
Anyanyelvi oktatás az órán és az iskolán kívül179
Az órán kívüli oktató-nevelő munka179
Az iskolán kívüli oktató-nevelő munka182
Irodalom184
Végszó186

Szemere Gyula

Szemere Gyula műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szemere Gyula könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A magyar nyelvtan tanítása

A borító foltos.

Állapot:
1.580 ,-Ft
8 pont kapható
Kosárba
konyv