| A szemléltető rajz elmélete | |
| A szemléltető táblai rajz fogalma és gyermeklélektani alapjai | 3 |
| A szemléltető rajz célja | |
| A rajz jelentősége a gyermek szempontjából | |
| A gyermekrajz és fejlődése | |
| A gyermekrajz és a táblai rajz kapcsolata | |
| A szemléltető táblai rajz feladata | 5 |
| A rajz és a korszerű oktatás | |
| A kép és a rajz kifejező ereje | |
| A szó, az írás és a rajz kiegészítik egymást. | |
| Az írás múltja. | |
| A szemléltető rajzolás mellőzésének okai | |
| Kell-e tehetség a szemléltető rajzoláshoz? | |
| A rajzzal való szemléltetés fajai | 8 |
| A nyomtatott szemléltető falitáblák. | |
| A tanító által készített szemléltető képek. | |
| Az iskolatábla és a kréta. | |
| Az előre készített táblai rajz. | |
| A rögtönző szemléltető, illetőleg magyarázó rajz. | |
| A szemléltető táblai rajz elemei. | |
| A formák egyszerűsítésének módjai. | |
| A szemléltető rajzolás magyar irodalma | |
| A táblai rajz különleges célkitűzései | 13 |
| Meserajzolás. | |
| Oktató jellegű eseménysor. | |
| Jelenet rajza. | |
| Az ábra. | |
| A szemléltető rajzolás hasznosítása | 14 |
| Beszéd- és értelemgyakorlataok. | |
| Írás, fogalmazás. | |
| Számolás és mérés. | |
| Földrajz. | |
| Történelem. | |
| Állampolgári kötességek és jogok. | |
| Természeti, gazdasági és egészségi ismeretek. | |
| Rajz, kézimunka. | |
| A szemléltető táblai rajzolás módja. | 17 |
| Milyen a jó táblai rajz? | |
| Az alakok mozgása. | |
| A síkszerűség és a távlat. | |
| A vonalrajz. | |
| A szemléltető rajz elemeinek szerkezete. | |
| A foltrajz. | |
| A táblarajz elemei. | |
| Állatalakok. | |
| Az ember mozdulatai. | |
| Az arány. | |
| Az élettelen tárgyak rajzai. | |
| A rajzok felépítése. | |
| A környezet rajza, a háttér. | |
| Tudatos elrajzolás. | |
| A nézőpont. | |
| A táblafelület helyes kihasználása. | |
| A rajzok nagysága. | |
| A fény érzékeltetése. | |
| A színes kréta. | |
| A táblai rajzkézség elsajátítása és gyakorlása.... | |
| A távlatról | 24 |
| A rajz célja. | |
| A távlati rajzolás nehézségei. | |
| Tudatrajzolás, látszatrajzolás. | |
| A távlati benyomások és a szem. | |
| A látóhatárvonal, az alapsík. | |
| Miért látjuk a távoli dolgokat kisebbeknek? | |
| A látószög. | |
| Rálátás, alálátás és oldallátás. | |
| Párhuzamos egyenesek távlata. | |
| Hasábalakú test rajza. | |
| Távlati ábrázolás egy irányponttal. | |
| A merőleges vetítés. | |
| A szemléltető vetület. | |
| A kör távlata. | |
| A kúp távlati rajza. | |
| A henger távlata. | |
| A gömb. | |
| Az árnyék. | |
| Önárnyék és vetettárnyék. | |
| A visszaverődő fény. | |
| Egyenes vonal árnyéka. | |
| A síkok árnyéka. | |
| A szemléltető rajz módszere | |
| A szemléltető rajz elemei. Jellegzetességek. | 45 |
| Kerülékből alakíthat madáralakok. | |
| Négyszögből alakítható állatalakok. | |
| Az emberalak és mozdulatai. | |
| A ruházat jellegzetességei. | |
| Élettelen tárgyak rajzai. | |
| Foglalkozások jellegzetességei. | |
| A hó, a szél és az eső ábrázolása. | |
| A táj jellegzetességei. | |
| A színes kréta. | |
| Szemelvények a népiskolai tantárgyak keretében alkalmazott szemléltető rajzolás lehetőségeiből | |
| Beszéd- és értelemgyakorlatok: | |
| I. o. Piroska és a farkas | 138 |
| II. o. Téli világ, örömök, gondok | 140 |
| III. o.Tűzoltók, mentők | 145 |
| IV. o. Üveggyártás | 160 |
| Falu és város egymásra utaltsága | 150 |
| Az alkohol | 152 |
| A fűzfa | 158 |
| Fogalmazás. III. o. Az ügyes kis egér | 148 |
| Számolás és mérés. I. o. Halászok. Vadászok. | 162 |
| Földrajz. IV. o. Dunántúl | 166 |
| Történelem. V. o. Honfoglaló magyarok műveltsége | 171 |
| Természeti ismeretek. VI. o. Kőolaj, földgáz | 174 |
| Áll. polg. kötelessgek és jogok. VI. o. Kis- és nagykereskedelem; belső és külső kereskedelem. Hiteles mértékek. | 178 |
| Egészségi ismeretek. V. o. Tüdő és lélekzés. Vérkeringés, erek. | 190 |
| Természeti ismeretek. VII. o. A hang keletkezése, terjedése és visszaverődése. | 198 |
| Testnevéls I-II. o. Játékos óraterv a Vargánál című mesére | 202 |
| Tanulmányozásra ajánlható irodalom - | 207 |
| Tárgymutató a második részhez | 210 |