1.034.178

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Környezeti nevelés a szakkörön

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A szakkörnek a környezeti nevelésben és az ismeretszerzésben betöltött szerepe azon alapul, hogy mind szervezeti formájában mind a szabad, az érdeklődéshez alkalmazkodó témaválasztásában... Tovább

Előszó

A szakkörnek a környezeti nevelésben és az ismeretszerzésben betöltött szerepe azon alapul, hogy mind szervezeti formájában mind a szabad, az érdeklődéshez alkalmazkodó témaválasztásában rugalmasabb, kevésbé kötött, mint egy tanítási óra. A jelentkezők önkéntessége alapján szerveződik, különböző korú diákok dolgoznak együtt és ez nevelési szempontból hasznos.
A szakkörnek kapcsolata lehet minden tantárgyi keretben folyó környezeti nevelési tevékenységgel. Segítheti, kiegészítheti azok munkáját, rendszerbe foglalhatja a különböző forrásokból származó ismereteket, ami a környezeti nevelés sajátos vonásai folytán különösen fontos.
Egy-egy szakkör programjában mindenekelőtt a közvetlen környezetből, a helyi adottságokból következő környezet- és természetvédelmi problémákból, s azok megoldására irányuló tevékenységből kell kiindulni. Nevelési szempontból előnyös, ha a tanulók lakóhelyük, tehát személyüket közvetlenül is érintő tapasztalatok alapján jutnak arra a következtetésre, hogy a környezet védelme elengedhetetlenül szükséges, hogy elhanyagolásának következményei súlyos, olykor akár jóvátehetetlen problémákat okoznak. A helyi viszonyokból kiindulva, azok megismerése után juthatunk el országos szintű, illetve világméretű problémákhoz. Attól függően, hogy milyen korcsoporttal dolgozunk más és más megközelítési módokat, módszereket kell választanunk, más lesz a problémakör megközelítésének tudományos mélysége, a végső következtetések levonásában azonban már nem lesznek lényeges különbségek. A szakköri munka hatékonyságát növelheti, ha közvetlen társadalmi hasznosságát is sikerül bizonyítanunk. A szakkörök szorosan együttműködhetnek olyan intézményekkel és szervezetekkel, amelyek a szakköri munka konkrét eredményeit felhasználhatják vagy jelzéseknek tekinthetik. Eredményes együttműködés jöhet létre múzeumokkal, de helyi önkormányzatok környezetvédelmi bizottságaival is. Természetesen a tevékenységi formákat az életkori sajátosságoknak megfelelően kell megválasztani és eszerint kell a feladatokat elvállalni és az eredményességet elvárni. Vissza

Tartalom

Bevezetés (Szerényi Gábor) 5
I. SZAKKÖRI TEMATIKÁK
1. Általános iskola alsó tagozatos környezetvédelmi szakkör tematikája (Molnár Júlia) 7
2. Természetbarát szakkör az általános iskola 5-8. osztályában (Deák József) 14
3. Egy komplex jelenségkör többszempontú megközelítésére épülő környezetvédelmi szakköri tematika az általános iskolák 5-8. osztályai számára (Orosz Andrásné) 16
4. Komplex környezeti nevelés a víz témakörében szakköri keretben a 7. osztály számára (Nagy Czirók Emőke) 19
5. Kis Környezetvédők Baráti Köre (Krizsán Józsefné) 21
6. Környezetbiológiai stúdium (Szentendrey Géza) 23
7. Munkaterv középiskolai szakkörök számára (Horváth Kinga) 25
II. SZAKKÖRREL A TEREPEN (Szerényi Gábor) 27
A) Növényismereti gyakorlatok 27
1. Algák vizsgálata 27
2. Mohák vizsgálata 28
3. Harasztok vizsgálata 28
4. Virágos növények vizsgálata 28
5. Gombák vizsgálata 29
6. Zuzmók vizsgálata 29
B) Állatismereti gyakorlatok 29
7. Állati egysejtűek vizsgálata 29
8. Férgek és puhatestűek vizsgálata 30
9. ízeltlábúak vizsgálata 30
10. Kétéltűek vizsgálata 32
11. Hüllők megfigyelése 32
12. Madarak megfigyelése 32
13. Adatgyűjtés nagyvadakról 33
C) Növénypopulációk és növénytársulások vizsgálata 34
14. Növényi állományfelvételek készítése 34
15. Növényzetprofil felvétele 34
16. A populációk egyedszámának megállapítása 34
17. A populációk egyedsűrűségének megállapítása 35
18. A populációk térbeli eloszlásának megállapítása 35
19. A populációk borítási értékeinek megállapítása 35
20. A populációk vitalitásértékének megállapítása 35
21. A társulások fajösszetételének megállapítása 35
22. A társulások összetevőinek egyedbőség-vizsgálata 35
23. A társulások összetevőinek dominanciavizsgálata 35
24. A társulások összetevőinek szociabilitás-vizsgálata 36
25. A társulások fajainak állandósági-érték megállapítása 36
26. A társulások karakterfajainak megállapítása 36
27. A társulások mintázatának vizsgálata 36
28. Aspektusok vizsgálata 36
29. Szukcesszió-vizsgálat 36
30. A társulások szintezettségének vizsgálata 37
31. A társulások összetételének vizsgálata valamilyen szempont szerint 37
32. A bolygatás mértékének vizsgálata 37
D) Állatpopulációk és állattársulások vizsgálata 37
33. A talajszint ízeltlábú populációinak vizsgálata 38
34. Az avarszint ízeltlábú populációinak vizsgálata 38
35. A gyepszint ízeltlábú populációinak vizsgálata 38
36. A lombkoronaszint ízeltlábú populációinak vizsgálata 38
37. Gerinctelen populációk vizsgálata időgyűjtéssel 38
38. Gerinctelen populációk egyedszámának megállapítása Lincoln-index segítségével 38
E) Populációs kapcsolatok vizsgálata 39
39. Szimbiózisok vizsgálata 39
40. Kommenzalizmus vizsgálata 39
41. Az élősködés vizsgálata 39
F) Az élettelen környezeti tényezők vizsgálata 39
42. A fény intenzitásának mérése 40
43. A sugárzás időtartamának mérése 40
44. A léghőmérséklet mérése 40
45. A légnyomás mérése 40
46. A levegő mozgásának mérése 40
47. A levegő relatív vízgőztartalmának mérése 40
48. A csapadék mérése 41
G) A levegő szennyezettségének vizsgálata 41
49. A levegő kén-dioxid-tartalmának kimutatása 41
50. Nitrózus gázok kimutatása 41
51. Ülepedő por meghatározása 42
52. Ülepedő por meghatározása „cellux"-módszerrel 42
H) Vízvizsgálatok 42
53. Vízmintavétel 42
54. A víz hőmérsékletének mérése 42
55. A víz színének vizsgálata 43
56. A víz szagának vizsgálata 43
57. A víz zavarosságának minőségi vizsgálata 43
58. Ammóniatartalom kimutatása cseppreakcióval 43
59. Nitrittartalom kimutatása cseppreakcióval 43
60. Nitráttartalom kimutatása cseppreakcióval 43
61. Kloridtartalom kimutatása cseppreakcióval 43
62. Kálciumtartalom kimutatása cseppreakcióval 43
63. Szulfidion-tartalom kimutatása cseppreakcióval 44
64. Vastartalom kimutatása cseppreakcióval 44
65. Vizek pH-jának megállapítása 44
I) Talajvizsgálatok 44
66. Talajmintavétel 44
67. A talaj nedvességállapotának jellemzése 44
68. A talaj színének megállapítása 44
69. A talaj szerkezetének vizsgálata 44
70. A talajféleség megállapítása 45
71. A talajféleség megállapítása gyúrási próbával 45
72. A talajszintek vizsgálata 45
73. A talajok humuszanyagainak minőségi vizsgálata 45
74. Mésztartalom vizsgálata 45
75. A szódatartalom meghatározása 45
76. Talajok pH-értékének meghatározása univerzál indikátorral 46
77. A talaj pH-mérése komplex-G indikátorral 46
78. A talajhőmérséklet mérése 46
I. SZAKKÖRREL A LABORATÓRIUMBAN (Szerényi Gábor) 47
A) Levegővizsgálatok a laboratóriumban 47
79. Nitrogén-oxidok hatása a növényekre 47
80. Klórgáz hatása az élő szervezetekre 47
81. Kén-dioxid hatása a növényekre 47
82. Kén-dioxid hatása a csírázó magvakra 48
83. Kipufogógázok növényélettani hatásának vizsgálata 48
84. A hó pH-jának meghatározása 48
85. A levegőszennyezettség vizsgálata tömegméréssel 48
B) Vízvizsgálatok a laboratóriumban 48
86. Vizek ammóniatartalmának meghatározása 48
87. Vizek nitrittartalmának meghatározása 48
88. Vizek nitráttartalmának meghatározása brucinnal 48
89. Vizek nitráttartalmának meghatározása indigókarmin segítségével 49
90. Vizek klorid-ion-tartalmának meghatározása titrálással 49
91. Vizek vas-ion-tartalmának meghatározása 49
92. Vizek hidrogén-karbonát-iontartalmának meghatározása 49
93. Vizek kálcium-ion-tartalmának meghatározása titrálással 50
94. Vizek kálcium-ion-tartalmának meghatározása tömegméréssel 50
95. Vizek keménységének meghatározása 50
96. A vízben oldott szénsav meghatározása 50
97. Vizek oxigénfogyasztásának meghatározása 51
98. A vízben oldott oxigén meghatározása 51
99. Vizek fenoltartalmának meghatározása 51
100. Vízinövény fotoszintézisintenzitásának vizsgálata tiszta és szennyezett vízben 51
101. Vizek olaj szennyezettségének élővilágot károsító hatása 51
102. Vizek olaj szennyezettségének hatása a madarakra 52
103. Különböző szennyvizek hatása az élő szervezetekre 52
104. Vizek szennyezettségének vizsgálata biológiai teszttel 52
105. Vizek szennyezettségének vizsgálata algatenyészet segítségével 52
106. Az eutrofizáció modellkísérlete 52
C) Talajvizsgálatok a laboratóriumban 53
107. Talajok nedvességtartalmának meghatározása 53
108. Talajféleség megállapítása vízüveges módszerrel 53
109. A talaj sűrűségének meghatározása 53
110. A talajok vízmegkötő képességének vizsgálata 53
111. A talaj víznyelő- és áteresztőképességének vizsgálata 53
112. Talaj kivonat készítése nátrium-acetátos pufferrel 53
113. Talajkivonat készítése bóraxos pufferrel 54
114. Talajok humusztartalmának mennyiségi meghatározása 54
115. Talaj ok ammóniatartalmának meghatározása cseppreakcióval 54
116. Talajok ammóniatartalmának pontos meghatározása 54
117. Talajok nitrittartalmának gyors meghatározása 54
118. Talajok nitrittartalmának pontos meghatározása 55
119. Talajok nitráttartalmának kimutatása 55
120. Talajok nitráttartalmának gyors meghatározása 55
121. Talajok nitráttartalmának pontos meghatározása 55
122. Talajok mésztartalmának meghatározása 55
123. Talajok szódatartalmának meghatározása 55
124. Talajok gipsztartalmának kimutatása .. 56
125. Talajok káliumtartalmának meghatározása 56
126. Talajok kálciumtartalmának meghatározása 56
127. Talajok vastartalmának meghatározása 56
128. Talajok kloridtartalmának meghatározása 56
129. Talajok szulfáttartalmának meghatározása 56
130. Talajok foszfáttartalmának meghatározása 57
131. Talajok pH-jának egyszerű meghatározása 57
132. Talajok pH-jának pontos meghatározása 57
133. Talajok lúgosságának meghatározása titrálással 57
D) A talaj szennyeződésével kapcsolatos vizsgálatok 57
134. Gombaölő szerek talaj károsító hatása 57
135. A sószórás hatása a növények anyagcseréjére 58
136. Az ólom talajszennyező hatása 58
137. Olajszennyezés hatása a talajokra 58
138. Talajszennyezés hatása a talajok élővilágára 58
139. A növényzet eróziót akadályozó hatása 58
140. A növényzet deflációt akadályozó hatása 58
141. A talajok termőképességének vizsgálata 59
142. A talajok szűrőhatása 59
143. Lebomlás a talajban 59
E) A fény hatásának vizsgálata a laboratóriumban 59
144. A fény hatásának vizsgálata növények csírázására 59
145. A fény hatása növények virágzására 59
146. A fény hatása az állatok egyedfejlődésére 60
147. A fény hatása a fotoszintézisre 60
148. A fényerősség és a fotoszintézis intenzitása 60
F) A hő hatásának vizsgálata a laboratóriumban 60
149. Növények nyugalmi állapotának megszakítása 60
150. A hőmérséklet hatása rovarok petéire 60
151. A hőmérséklet hatása rovarok lárváira 61
G) Populációk vizsgálata a laboratóriumban 61
152. Környezeti tényezők hatása baktériumok szaporodására 61
153. Antibiózis-vizsgálat 61
154. Allelopátia-vizsgálat 61
155. Talajlakó egysejtűek minőségi vizsgálata 61
IV. A VIZSGÁLATOKHOZ SZÜKSÉGES ANYAGOK ÉS ESZKÖZÖK 63
V. SEGÉDLET A NÖVÉNYTÁRSULÁSOK TERMÉSZETVÉDELMI ÉS ÖKOLÓGIAI ÁLLAPOTÁNAK FELMÉRÉSÉHEZ (Fűzné Kószó Mária) 69
AJÁNLOTT IRODALOM (Deák József) 88
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Környezeti nevelés a szakkörön

Könyvtári könyv volt.

Állapot: Közepes
1.940 Ft
1.550 ,-Ft 20
8 pont kapható
Kosárba
konyv