1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Bianca Lanza di Casalanza

Naplóregény 1946-47

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Jelenkor Kiadó
Kiadás helye: Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 170 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-7770-75-5
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

I.5
Az induló mű és az élet utolsó szereplői
"Két múzsa: a céltalanság és a zsákutca"
Bianca is egy figura, aki a távozó élet utolsó integetését hozza
Halál és születés kóborló múzsája
A vörös ruha: csupa árnéyk, pipacsmély mákony
Az induló mű szerzője ingerült: ő csak egy zodiákus-állom, semmi személyes nincs Bianca látogatásában
Bianca zárt vegyi titkot kiszüretelni!
Üres emberek és Proust-fajta lélekmezők ha találkoznak
Az elkényeztett szépségek dacával...
Hosszú fehér ujjak rózsaszín aláfestéssel
Beszélgetés Biancáról szobrász bartájával a mű örök és halálos rabsága előtt
A tagolás művészi és arisztokratikus öröme
A szobrász ujjainak chaconne-játéka
Kínálkozó foggantyúk és csendéletek; a kifejezés felé
Betta a heverőn: beteg játékbaba
Gigi a heverőn: apró selyemgombóc
Bianca a heverőn: fuldokli hatalmas mellei alatt
Tárgyak szerepe a készülő műben: sakkbabák egy tojásdad tálban
A betegség; Bianca: szétmázolt tünetek, kalandok és lejárati tünetei; Gigi: felhígított hisztéria; Betta: pongyolás kiterítettség
Az utazás: protekciók, pénzek, ezüst depresszió és aranyüzletelés
Az utazás és a határidők; Montreux és Újpest
"Ő végtelen türelmes", komikus mellékízzel; a türelem az Ezeregyéj egy történetében
Betta-arckép körül: Ezeregyéj-emlékek
Biancával az Ezeregyéj gyerekkiadása
Dulac-illusztrációk
Művészi függetlenség
II.29
Betta: vadhívő és vad egyéniség; halál-azonosság
Dulac figurái és színei: megváltó szecesszió
Jelentéktelen kis rokonszenv-árnyalatok
Minden kósza és haláraítélt nüansz a természet örökkévalóságának szempontjából
Dulac modernsége; szürealizmus és szecesszió; álom és elegancia
Betta egyénisége: mint valami görcsös villám
Egy modern szobrász a patak esztergálta kövek nyomában; Dulac is a természet nyomában
Karikatúrák Dulac illusztrációin: mit ér Freud, ha nincs hozzá Pinocchio?
Leegyszerűsített bohócok, varázsló vicc-metternich
Egy operabál jelmezeinek emléke egy Váci utcai kapualj színes fotóin: művészet, elegancia, giccs, a Dulac-kert folytatása
Betta szerelme: márványos embertelenség és mélyen ülő emberiesség; szerelmes meseviláguk az Ezeregyéj átélésével
Egynemű tömőállatok a világtengerben, egy pesit taxiban és a moziban
Napok sokféle ágazódása és jelképes tövényekbe igazodása: a festő legszemélyesebb mítosza
Virággá nő egy Betta-emlék, mikor műbe ültet át - Sötét tengeri vihar a Bagdadi tolvajban
A világ legnagyobb érzései színes csendéleten
Vivian gyümölcsi és virágai felérnek egy spanyol színdarabbal
Szű Mária világa, Seherezáde világa; evangélium palesztin vályogszaga és arab luxus-éjszakák kölnivizes papagájai, lesz eből kompozíció?
A könyvtárból Betta francia Mardrus-köteteket csempész ki
Várakozás közben karikatúrafigurák: egy cvikkeres bankigazgató, egy rongyos kalauz és egy bandzsa irodalomtörténész
Viviannal közös nevezőjük: a morál
Betta Mardrus-kötetei
Betta eleganciája: őrültre festett szája és a könyvtár poros katalógusdobozai
A festő otthon elmerül az Ezeregyéj rosszhamisítványszerű képein, közben Mario telefonjai: száraz vagyonlista és házasság érvénytelenítése kánonjog segítségével
E fantasztikus különféleségek közös nevezőre hozhatók: a tömeg, az erő és a tér?
Tanácskozás Mario-ügyben a Halász és a Szellem fölött
Operett-színházi görlök mint az Ezeregyéjszak illusztrációi
Szösszli
Színház utáni kocsma; kocsma utáni didergés: cúg és érosz; taxi; a Lánchíd szelíden zizegő karos lámpái
Betta a tükörben visszatekint a napra
Spanyol elmélkedések Mária nevéről
Hogyan lett a festő "spanyol" gyermekkorából "angolos" felnőttkor?
"Beteges" Greco és mártír Betta
Tovább Mária neve: "spanyol" kamasz-szövődmények megvilágításában
Ebéd a zsoltárolvasás: amikor három világ találkozik
Zsúfoltság: képzelt alakokból, mint a palacka zárt óriás
Szerelmi játékok: mitológia és kiirthatatlan valóság keveredése
Ismét ábrándok az Ezeregyéjből "Rose-en-Calice"; festő ijedelme: túl közel a Betta-figurához? Alkotási ritmusa: babonás munkakényszer, végletes természettudomáyos megfigyelő furor, gyónás
III.
Menekülés a túl közel került Betta-arcképtől Biancához
Bianca kézrevalóbb tanulmányfej, mert futó ismerettség
Első benyomások egy kiállításon
Bianca a blazírt, durcás iskoláslány
Egy Vivian-portré, két csendélet
Bianca hanglejtése, ajkának cikázó vonaglása, apró szemeinek baba-tágítás, orrának saszerű vonala, hajának Izolda-pátosza és holywoodi strand-pompáj
Bianca a kocsmában gyermekes spleenel Rilkéről beszél
Commedia dell'arte: Bianca átváltozása, hisztérika! Mikor hazudott?
Fiatal lányok esti "kimaradási ideje"
Bianca és Betta különbsége; egy féltékenység indítékai
A festő vázlatai Biancáról: a rajzok sorsa
Második találkozásuk kiállításon
Két festő kommentálja egymás képeit; stílusuk különbözése
Bianca ismét morózus és távoli
Viszonya a műtörténésszel
Egy Vivian-arckép
A festő Biancán végzi a próbalélektant
A leány egy borús délután szürkeségében
Proust és Bianca "klikkje"
Egy balszerencsés vasárnap délelőtt
Gigi szerelme: önzés; csúnya levélrabló gesztusa
Az élet legnagyobb fájdalmai; együttérzések és vigasztalások
IV.
A festő siralmas kétbalkezessége, mikor tízórait készít
Két vad süldőlny; miért nem lehet őszinte az ember?
"Elsősegély"-alapon keresni a derűt fiatal lányok társaságában
Két másik lány: pompás fiatal vadászkutáyk
A "mintha": szomorúság és számító próza
Különbségek: a festőből rég kipusztult életábránok felkeltése
Egy ásvántyankönyv tanulságai
Az arany végletei: ősmes és modern bankélet; moha és arany; füstfinom lemez és nagy fajsúly-teher
A higany. A festő mint átmeneti foncsorképző, a nő mint higany
A termésezüst: mohát, hajat, drótot utánoz; száraz szakkönyvek pikáns hasonlatai
A platina mint "embertelen" érték sohasem fogja helyettesíteni az aranyat
A réz: közönséges és mérges!
A vas: lelkünk mélye és távoli meteorok szerkezete
A természet minden változatot kihasznál; mi a szabály és mi a kivétel?
Taracelsus-emlékek: összefüggésbe hozni egy bolygót, egy ásványt és egy lelki árnyalatot
A tudós és a művész látásmódja: távoli dolgok közt azonosságot látni, egyetlen egyöntetűnek látszó dologban ezer különféleséget felfedezni
A gyémánt: szén; ezeregyéji kincsek és őspálmák maradéka egyetlen vegytani családban
Egy kalap alatt: drágakövek, ugyanígy: egy nővel különböző találkák
A rubin az alaumínium rokona; rubin és smirglipapír ikertestvérek!
Egymástól különböző drágakövek és különböző Bianca- találkozások vegyi távolsága; kristályos és gyantás állapotok
Mértani kristály, máskor kásás massza: opál
Betegségek is az anyag különböző állapotainak pontos folytatásai
Smaragd a szilikátok között; egy derűsen szikrázó gyűrű a föld színes őskorában
Grafit: puhaság, érzékenység és aszketkus csökönyösség
A kristályban: görgy, a természet hisztériás összerándulása, kényszerképzet
"Bianca és a kén életraja": a készülő mű címe?
Nincs külön lélek és test, hit és hitetlenség, egy harmadik van: a természet egysége
V.105
Bazsó bácsi kocsmakertjében; Bazsó bácsi lánya: pöffeteg debella; ennek férje: vigyorgó derűs hülye, cirkuszi kikiáltó
A cirkusz mint az élet teljes szimbóluma
A lány fivére: a szomorú hülye
Ebben a kocsmakertben: együtt egy tanítványával, valamint Biancával és egy bőrkereskedővel
Színjátszás
Biaca egyetlen figurája a játékban a csalás, túlhangszerelés, szertelen mohóság
A festő szerepei megírva a kis ásványtanban; a barna vasérc: mimikri; a szerepjátszás lélektana
Bianca játéka most a csalás helyett: betegség
A festő szerepe: orvos, életében: saját betegségének kritikus leírása
A "beteg" Biancával: érzelgősség, könnyező idillkeresés őszinte trükkjei
Apja egy "köszönete" Bettának: apjának hatványozott gyáva degeneráltságát a festő magához hasonlítja
Szodomi árkádi a harmadik felvonásban
A negyedik felvonásban Bianca-halál: virágás és degeneráció
Szakadéknyi különbség a Bianca-bábszínház és Betta valóságos szenvedései között
Bianca egyhangú játékstílusa, a végén sikerül kidobni a lányt
IV.
A festő ínyenc irigységgel tanulmányozza Ghiberti önarcképét
Megjelenik Olga: álmos, lassú, kövér, szomorú, néma, végtelenül jó és gyermekes
A festő hűsége Olga lajhárjóságához
Mici hadaró tirádája Olga ellen, Mici hangszerelése
Álomkóros Olgával éjjel a csendes, meleg őszi teraszon
Közben a festő emléke egy Gellérhegyi Olga-idillről a s szoba homályában; a csöndsziget folytatása teraszon
Gigi sírógörcse a műterem mélyén, majd holdkórósok hisztériája; gyilkolni készül
Véres közelharc Vivian matracaival
A festő magános elmélkedése a teraszon: az ő műve ez a piszkos bohózat?
Átkozódó gyónás; az ördög válasza
VII.
Websterhez menekülve: The Duchess of Malfi
A féltékenység kezdete és Betta
A féltékenység végleges halála
Régi szavak: elvesztik hivatalos körvonalaikat, inkább élettani gócok; Idióták Éden-parkja"
Webster a művelt, Webster a grand guignol szakiparosa
Aktualitás: a latin nyelv divatja
Mintha a festőnek egyéni "betegtörténeté"-hez
Kezdet: kamaszos hév
Kezdetleges lélektan, de költői bonyolultság és a szentenciázás kedvtelése
Bosola és a kardinális fellépése: bábszínház a javából
Egy bölcsész naiv jegyzetei vagy egy pkoljárt költő démoni vallomsai?
Katolikus "memento mori" és ateizmus; Webster erős naturalista ösztöne
Webster számára a színház nem játék, de halálos morfin
A költői részek kivezetnek a zsibvásárvilágból: leheletszerű váratlan mimóza-szigetek
Nyomorék hadirokkantak "holmi geometriája"
A hercegi villa könnyed eleganciája és az egész emberiség mérhetetlen szenvedése
Melankólia-fogalom Webster idejénben
Mikor Ferdinánd herceg megőrül: farkas-emberség és átok-morál
Arcvonástan: jellembúvárkodás, kuruzslás, gyilkosan csökönyös babonák
A 17. század nagy orvosa: Sir Thomas Browne
Két teológiai kócábú: 1) a szent és egresszemű olvasója, 2) az ateista: a szabadgondolkozás ostromba karikatújára; kacér és önszédítő viszonylagosságérzés
Webster és a hercegnő: a haláltudók fekete heroizmusa
A Duchess-szerep megtestesítője: Betta
Párhuzamok
Arisztokratikum és öntudatos démónia
Végzetes egyéniségek fekete szivárványa
Dünögő szenvedélyek
Kozmikus csendélet és ... szívhalál
Vad érzések rejtvényekben és álmokban kifejezve
Szóismétlések vállveregető idillje, őrültek dadogása
"Szaporítani" a szerelmet, 17. századi szószerintiség
Antoni reszket
Betta kiszemelt férfija is reszket; ennek komikuma
A hercegnő költői-fatális szomorú érzékisége, Betta forró könnyei az ölelkezés után
Imádkozó szobor a kriptában. Antonio szíve ne gyávaság legyen!
A hercegnő él, mint a test és a vér; Betta élő tulipánjai
A félig piruló hercegnő: özvegy, járatos a szerelmdolgaiban; a Betta-figura kulcsa!
Webster kamaszos durvasága: "szajhák, ringyók"; neki realsitának lenni: szadista-teátrális öröm
Ringyófigurák: külvárosi garasos démonok és metafizikai istennők
"Mázolt bot", egy kozmikus dadaizmus nyomorék, álarcos szereplői vagyunk
Kocsmai nyereség: tragikus pusztulás jelzése, a test tragikomédiája, tele középkori bűntudattal
Ezek után: hattyú-ívelésű költészet!
Bujkálások, álarcok, titkos függönyök; életünk fő izgalma: titok és leskelődés; a festő Betta függönye mögött
A Betta-figura kosztümjei és kulisszái
A hercegnő mosolyogva ír végrendeletet
Betta mosolyában: hátborzongató boszorkánysosság; nagyravágyás: a nagyember megőrülése
Az érzelem mint delíriumváltozat; a hercegnő lelkét tudatosan tönkretenni
A "rokonszenves" hőst is megfürdetni a bolond természeti paradoxonok ördögi előhívójában
Két végső ábra
Utoszó

Szentkuthy Miklós

Szentkuthy Miklós műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szentkuthy Miklós könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv