1.035.089

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Orpheus 6.

Vallomás és bábjáték - (Brunelleschi körül)/Részletek Szentkuthy Miklós Szent Orpheus breviáriuma cimű készülő művéből

Szerző
,
Kiadó:
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői papírkötés
Oldalszám: 185 oldal
Sorozatcím: Orpheus
Kötetszám: 6
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomtatta a Hungária Nyomda Rt., Budapest. Melléklettel.
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:
De mindez filozófia, csak filozófia és nincs az az otrombán körtealakba faragott fadarab, mely ne jelentene többet és ne lenne értékesebb, mint a gondolatok céltalan és meddő... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:
De mindez filozófia, csak filozófia és nincs az az otrombán körtealakba faragott fadarab, mely ne jelentene többet és ne lenne értékesebb, mint a gondolatok céltalan és meddő játéka, ez az átkok átka. mosolyok mosolya: a fikciók, a metafizikák. A legfőbb karszék mitológiai domborműve legyen a következő tehát: az asszony, aki «a Napban van felöltözve,» vajudik, szül, a sárkány üldözi, az angyalok harcolnak a sárkánnyal, a sárkány (vagy kígyó: egyre megy) vizet okád magából, a föld is megnyílik s még az idő nagy titkát is felidézik: «ideig, időkig és az időnek feléig.» Ehhez a tárgykörhöz még hozzáfaragnám a domborművön a 2- rész 7-ik verséből az élet fáját, az égi paradicsom közepéből. Ime, a mitológia, ime a színes metafizika: aki akar, lelkesedésre gyúlhat tőle, aki blazírt, mosolyoghat a szegényességén. Ott az asszony, vagyis a vegetáció, a szerelem, a szülés, a szent ringyóktól a misztikus anyákig: ha elmész a legsötétebb Afrikába, bizonyára fogsz ott találni egy otromba fétist, mely anyát ábrázol, ha Kínában jársz, megint megtalálod, ha háromezeréves hellászi sírokba fúrsz le, ott mosolyog vagy kesereg valami chtónikus szűz vagy olympusi fényhetéra, ha modem költőket olvasol vagy az elemzés zsákutcájába fulladt lélek? búvárokat: mindig ezt találod - egy asszonyt, a szerelmet, szűzen vagy perverzen, orángután stílusban vagy ezer árnyalat naiv papagály-ünneplőjében. Az örök ember? Az örök természeti? Az örök isteni?
És mellette a Nap: Echnatón-fáraók kívánták, tűzimádók keresték, költők alatta aszalódtak - elégünk tőle, oka ismeretlen, célja valószínűtlen, van, van, szenvedélyes makacssággal és némasággal, ez az mindössze, amiről a Nap?mitológiák beszélnek. «Fenséges» és «bohózati» régóta szinonimák vagy inkább egyformán haszontalanok, ha a világ minden mitológiáját végig ízleljük: fenséges, mert hiszen mindegyik a valóságról és a valóság titokzatosságáról szól, - nevetséges, mert minden mítoszteremtő kedély mégis csak a Holdra ugató buta kutyára hasonlít: a Holdak, Napok, ős-szűzek és ős-hetérák nem hallgatnak ránk, közönyösek, némák és oly valószínű, hogy - sohasem is éltek- Csődre ítélt, halálra rendelt reménytelen szerelem minden mitológia, minden istenteremtő képzelet: az egyetlen szép és megható benne, ami még a «fides» érzését is majdnem képes felkelteni az emberben, hogy az emberi természet lényegéhez, úgylátszik, minden időben és helyen mégis csak hozzátartozik, hiába látom agyammal színes meddőségét, - s a mitológikum, a vallási élmény nem is abban áll, hogy hiszek az istenekben, Kína vagy Hellász, Júdea vagy Hispánia metafizikai állatseregleteiben, nem: hanem igenis hiszek az emberi lélek azon végzetes és egyetemes vonásában, hogy mindig alkotott magának ilyen égi babonákat, kellett alkotnia, mint ahogy a gyereknek szopnia kellett. Ebben az általános kényszerültségben van valami gyermekded és fenséges, naiv és ijesztő. Vissza

Tartalom

II. Az Orpheus 6. füzetében («Vallomás és bábjáték»)
Miután eleget bölcselkedett a Jelenések fölött, megírja, hogy milyen dombormű született belőle 1-2
amint a «roitológiai» domborműhöz a Jelenéseket bújta, úgy a «természeti»-hez a Natura Naturans című természettudományos könyvet, és ezt is kommentálja 2-13
a hegyek évmilljós csigaházak romjai 2- 3
a természet örök átmenetei és szerepcseréi 3
a természet alapjelensége, hiába, a rablás és gyilkolás 3- 4
természeti törvények és erkölcsi törvények: azonosak? ellentétesek? 4
a tetemek sorsa és a halál tudata 4
az igazi bölcselet meghatározására a giliszták szerelmének tanulmányozása ihleti 6
minden lehetséges a természetben: a változatok végtelenek; a tudás teljes viszonylagossága 5- 6
ösztön és lélek, reflex és nagy-gondolat: nem viszonylagosak-e szintén? 6
a halál elmosódó körvonalai: világító hal-tetem 6-7
a természet nem az emberért van 7
lehelletszerű növények szívósabbak, mint a mamutok 7
«bonyolultság» és «egyszerűség» kérdései 7-8
mi marad a természet régi, mitologikus, és modern, tudományos értelmezése után? 8
egy vergődő madár a radványi Parkban 8-9
mi a szeretet? vegytan? eszményiség? 9
az átmenetek kérdése a természetben 9
nevetséges a gyakorlati észt és a bölcselkedést egymás ellen uszítani 9
az ember a teremtés koronája vagy sajtóhibája? és ami ebből következik 9-10
ismét a haldokló madár a radványi Parkban 10-11
alkotni vagy pusztítani tud jobban a természet? az élet ereje fontosabb, mint a táplálék 11
egy tengeri állat furcsa palotája, - talán a viszonylagosság Pagodája lehetne 11
víz 11
«szak»-tudás és «műkedvelés» különbségei jelentéktelenek, ha nagy kedélyről és nagy agyvelőről van szó 11-12
a növény vagy az állat hord-e többet a természet titkaiból? 12
a «fölösleges» bonyolultság, a kerülő utak és tétovázások a természetben 12-13
az «én» fogalma is mily nevetségesen viszonylagos: egy groteszk példa 13
ami az emberben «idegbaj», az egy ősállatban éppen az ős-egészség 13
az ösztönök vagy mind egybefolynak, vagy véglegesen elszigetelődnek 13
ahogy a Jelenések-et kísérő bölcseleti széljegyzetek után eljutott a célhoz, a «mitológiai» dombormű tervéhez, úgy a Natura Naturans kommentárjai után is vázolja a «természeti» dombormű tervét 13-14
a szerző elmondja, mi vezeti a történelmi álarcok felé: miért él «Orpheus» Brunelleschi, Borgia Ferenc, Tudor Erzsébet és más efféle szerepekben? 14-20
Habsburg-emlékek 14
művészet? nem művészet? halkuló kérdések 14-15
az örökké egyforma ember a változó századokban: csak alkatok vannak, eszmék nincsenek 15
félénkség, bujkálás 15-16
gyermekes grimaszozás 16
ideges mimikri, teljesség, színészkedési kényszer 16
az értelem természetes fölényeskedése, «frivolsága» 16
az értelem gúnyolódik a fettek fölött, de a szív mégis vágyódik utánuk 16
inkább történelmet, mint irodalmat 16
halálfélelem 16-17
hervadó család utolsó sarja 17
az Egyház kizárólagossága 17
Velence minden 17
a próféták történelmi szemlélete 17-18
a történelem egészségesen kompromittálja a leegyszerűsítő bölcseleti rendszereket 18
se történelem, se filozófia - legjobb az: ábrázolás 18
a természet évmilljóinak távlatából értelmetlen dolog a pár évezredes történelemmel kapcsolatban anakronizmusokról beszélni.. 18-19
szerény humanizmus 19
a bölcseség egyszerű körvonalai 19-20
«mindenki csináljon mítoszt a maga életéből», - az Orpheus alakjai is ilyen «szubjektív istenek» 20
ezen tervnek megfelelően a szerző elvezet a radványi Parkba, ahol jelenlegi filozófiája (egyszerűbb név kellene) megérett és kialakult 20-33
a lankák és lejtők válfajai 20
dzsungel és kifinomultság 20-21
a föld puhasága 21
a kakuk 21-23
zárt vagy nyílt? sziget vagy tenger? 21-22
bolyongás az esőben 23
szabadság, nagy térségek; semmi művészet nem kell a fűben, a tücsök mellett 23-24
magántulajdon és evangélium: a tó, a békák, a szomorúfűzek; távol, távol az irodalom világától 24-26
a kis ágak a kazlak tetején 26
kerti Miatyánk töredékei 26-27
az óriás fenyők 28
egy séta térképe 28
kék szitakötő és fekete pillangó 28-29
egy lovagló pár reggel 29-30
az ember sokféle ellentmondó vágya 31
lelkünk élete a növények formáit folytatja: ugyanaz a vegytan, ugyanaz a mozgás 31
erdei-fenyő és luc-fenyő 31
nyitott ajtók éjjel 32-33
talán minden érzés alján csak egy alap-érzés van, valami előjeltelen «egyetemes intenzitás » 33
a Park szépségének mitológiai játékokkal hódol a szerző: az elemzés, az idegek jólismert törvénye szerint, átcsap kép-orgiába. 33-38
a Nap kelepcébe csalja a Holdat; a bosszú 33-38
a kissé ditirambikus mitológiai közjáték után a szerzőnek kedve kerekedik néhány azték hitrege alapján a mitológiák egyetemes kellékeit leltározni és tőlük elbúcsúzni 38-47
öngyilkos istenek 39
az örök kígyótól búcsúzunk 39
vannak mítosz-termő és mítosz-ellenséges hangulataink, de mindkettő valószínűleg egyformán megbízhatatlan 39-40
modern lélektan és őskori hitregék találkozása: ez jó keverék 40
szépség és rútság, közönségesség és különösség: egyenlő értékűek a hitregékben 40-41
istenek, állatok, emberek közös karneválja a hitregékben, különös tekintettel az állatoktól való örök búcsúra 41
a tánc 41
a halottak 41-42
Jézus metafizikai szerénysége 42
halál, szerelem és harc egybefolynak a mítoszokban 42-43
a civilizált átlag többet ért a világhoz, mint a hitrege-teremtő költő 43
a szerző gúnyolja a mitológiákat, de azért némi következetlenséggel leír egy festői Nap-temetést 43
költők élvezik, józanok elítélik a túlontúl sokféle istent a hitregékben 43
«modern» hang régi regékben 43-44
a színek 44
úr és szolga 44
a születés 44
a szerző elküldi magától a pillangókat és a tövises növényeket 44
eszkimónak hó, négernek víziló, indiánnak kukorica az istene, - nem mulatságos ez a «helyi metafizika»? De a «Reine Vernunft» még mulatságosabb 44-45
milyen végtelen távol vagyunk a «lélektani» szerelemtől 45
isten, király, főpap egyszemélyben 45
szép, szép a sok mítosz-bírálat, de mikor a radványi Parktól búcsúzunk, mégis csak legendával lehet méltón ünnepelni. Bacchánsok házasítják a Földet 45-47
a tükör 47
Brunelleschi szolgája elindul Gioviót megkeresni; Almendralejo bíbornok az erkélyen 47-52
Brunelleschi segédjével beszélget a művészet és a történelem csődjéről 52-53
Giovio találkozik a Jean de Vertdragon bíboros várába utazó színészekkel 53-56
Giovio és a francia bíboros beszélgetése 56-57
Giovio és a színésznő beszélgetése 57-60
IV. Jenő pápa szomorú tapasztalatai egy esős reggelen 60-66
Giovio szerelmet vall Fay-le-Froid hercegnőnek 66-72
Brunelleschi önarcképe 72-78
az Orpheus-színjáték a francia bíboros várának udvarán 78-91
tanácskozás a francia királynál 91-94
Nosbinals elképzelt beszéde 94-96
eretnek vagy ortodox? lázadó vagy mindent elfogadó? néha milyen közel van e kettő 96-98
Zsigmond király levele 98-101
beszélgetés Fay-le-Froid hercegnő lilaruhás arcképe alatt 101-104
Laichingen gróf édesapjának élete 104-110
Laichingen szökése a sznob nő elől 110-112
Laichingen szökése Sixta von Bibermühle elől 112-115
Laichingen Velencében elmélkedik 115-117
megismerkedik Fay-le-Froid hercegnővel 117-119
megismerkedik Klarinéttal 119-120
együtt a Coeur Dámá-ban 120-126
Klarinéttal a női szabónál 126-128
a velencei Szent Zakariás templom előtt 128-129
három velencei politikus arcképe 129-132
Fay-le-Froid hercegnő rövid jellemrajza 132-133
Klarinéttal a gondolában 133-134
Klarinéttal valami éppen nagyviláginak is nevezhető helyen 134-135
Laichingen elképzeli Klarinétot a német-római császárság erkélyén 135-136
Laichingen éjjel elmegy Fay-le-Froid ablaka alá 136-138
egy szerelmi vallomás; hasonlít is meg nem is ahhoz, melyet Gioviótól kapott 138-140
a hercegnő avagy a gyáva próza (a költészet még nagyobb gyávasága után 140-141
vallási elmélkedések az éjféli Szent Márkus templomban 141-142
a rosszkedvű dózsét öltöztetik 142-143
Laichingen az erkélyre megy 143
a nuncius kijön a Bazilikából 144
hangolás az operához. 144
gyerek-kórus is van 144-145
a római szoborra emlékeztető sovány püspök arcképe 145
a kétféle kövérség, Emiliano és Florio 145-146
egy nagyvilági francia hölgy a gondolában 146-147
egy másik nagyvilági francia hölgy egy másik gondolában 146-147
Laichingen gróf nagy magánbeszéde a velencei erkélyen 147-154
a jelképek és valóságok kiáltó ellentéte 147-148
az önkínzóké vagy a dőzsölőké-e az igazság? 148
természetfölötti vagy természetes? 148
jelképek, mítoszok, állatok, hazugságok 148-149
valami a hatalomvágyról 149
a gépesített szólamokról 149-150
«kiskertünket művelgetni» - ez az egyetlen őszi bölcseség 150
az erkölcs egyetlen diadala, hogy álarcnak néha mégis kell 150
a törökverő cyprusiak török stílusú villái 150
Frankhon és Velence: testvérek? ellenségek? 150-151
az «igazság» leghívebb ábrázolása egy velencei festményen 151
a halál pillanatában minden mindegy és semmi sem vigasztaló 151
az átlagember nem gondolkozik és nem érez mélyen: sem a halál, sem a jóság, sem az értelem nem érdekli 151-152
csak az egyéniség jelent valamit s azzal törődik legkevésbbé a természet 152
a Laichirigen-féle jellemek, boldogság-vágya sohasem bűnös 152-153
mért a boldogság-ösztön a legerősebb bennünk, ha oly könnyen visz pusztulásba? 153
egy Laichingen gróf nem érzi jól magát az aggályos bölcselkedés világában 153
szűnjön meg minden érzelem 153-154
a díszelőadás elkezdődik; a török követség hajója 154
a bizánci követség hajója 154 -155
a jelképesen megkeresztelt arab ifjú arcképe 155
a halkereskedők felvonulása 155-156
San Marco alszik a hajón 156
Egyiptom ördöngősei 156-157
a szaracénok megölik San Marcót 157
rémhírek Tres Marias füle körül 157
a dózse a vízbe ejti az ereklyés dobozt 157-158
először a színészek ugranak utána 158
aztán a papok 158-159
egy arab hercegnő a kavarodásban 159-160
tolvajok idénye 160-161
szegények lakomája 151
az őrült spanyol 161-153
ugyanaz illusztrálva 163
műkedvelő forradalom 163
szigorú határozat egy frivol freskó alatt 163-164
a Bazilika belülről, aztán körmenet 164
pletykák előírás-szerű erjedése 164-165
egy érzelgős és naiv sikkasztó 165-166
alkalmi úszóverseny 166-167
egy alkémista a velencei bolondság fejére rakja a koronát 167-169
de van még ennél is nagyobb bolondság: a nápolyi király leányának története 169-171
a romantika mind romantikusabb, a giccs mind giccsesebb lesz - de Laichingen, mint a «kétségbeesett ráció» egyik próbababája, személyesen is résztvesz benne: Cedeira temetése 171-175
Laichingen gyilkos lesz, de megtalálja az elsüllyedt ereklyés-dobozt 175
el kellene vennie Fay-le-Froid hercegnőt 175
Klarinét elszökteti, Klarinéttól elszökik 175-178
Dschilo-Tschana arcképe: egy arcképpel több vagy kevesebb már úgysem számít a bábjátékban 177
a loyalitás lelki összetevői 178-179
Laichingen inkább akar misztérium-játszó parasztok között élni, mint a Parkban 180
megint az örök kastély- és park-ábrándok 180
lehet-e püspök Laichingenből? 179-180
Laichingen elméje elborul 180
utolsó levele egy fehér pongyoláról, a sakkról és a patienceról, az apró dolgok istenségéről 181-182
Giovio hazaérkezik, csábítja Brunelleschit Bázelbe, - átadja a perzsa képeket Io Atlanticáról 182-186

Szentkuthy Miklós

Szentkuthy Miklós műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szentkuthy Miklós könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv