1.034.204

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az ember teste

Filozófiai írások

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Kalligram Kft.
Kiadás helye: Pozsony
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 477 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 13 cm
ISBN: 978-80-8101-118-4
Megjegyzés: Színes illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A testnek a szellemmel, az értéktelennek az örökkévalóval való szembeállítása a görög-keresztény filozófiai tradíció régóta ható, közismert koncepciója. Ez a szembeállítás része annak a metafizikai hagyománynak, amely az emberre olyan szellemi lényként tekint, akit a racionalitásra való képesség kiemel a létezők sorából. A metafizikai kitüntetettség eszméjéből azonban egy veszélyes ideológiai felfogás következik, mely az embert a többi (nem emberi) létező fölé emeli, s mely óhatatlanul egy áldozati struktúrát alapoz meg - ez az áldozati struktúra a nemek közötti hierarchia problémáját is érinti. A gondolkodásunkat egészen a 20. századig uraló patriarchális filozófiai tradíció ugyanis a nőiség eszméjéhez a testnek való kiszolgáltatottságot, az állatiasság és az alantasság attribútumait társította. E könyv egyik kiinduló kérdése, hogy mindezek okán vajon valóban „alacsonyabb rendűnek" kell-e tekintenünk a nőiséget. A férfi vajon nincs-e ugyanolyan mértékben kiszolgáltatva a saját... Tovább

Fülszöveg

A testnek a szellemmel, az értéktelennek az örökkévalóval való szembeállítása a görög-keresztény filozófiai tradíció régóta ható, közismert koncepciója. Ez a szembeállítás része annak a metafizikai hagyománynak, amely az emberre olyan szellemi lényként tekint, akit a racionalitásra való képesség kiemel a létezők sorából. A metafizikai kitüntetettség eszméjéből azonban egy veszélyes ideológiai felfogás következik, mely az embert a többi (nem emberi) létező fölé emeli, s mely óhatatlanul egy áldozati struktúrát alapoz meg - ez az áldozati struktúra a nemek közötti hierarchia problémáját is érinti. A gondolkodásunkat egészen a 20. századig uraló patriarchális filozófiai tradíció ugyanis a nőiség eszméjéhez a testnek való kiszolgáltatottságot, az állatiasság és az alantasság attribútumait társította. E könyv egyik kiinduló kérdése, hogy mindezek okán vajon valóban „alacsonyabb rendűnek" kell-e tekintenünk a nőiséget. A férfi vajon nincs-e ugyanolyan mértékben kiszolgáltatva a saját testének?
Test és lélek - a görög filozófiai tradícióból átemelt - kibékíthetetlen szembeállítása a vallásos-aszketikus hagyományban már egyenest úgy jelent meg, mint szüntelen elfojtási gyakorlat. Az ember a dogmatikus keresztény filozófiában mint önmaga testiességével való örökös meghasonlás tételeződik, s ezáltal menthetetlenül neurotikussá válik - ahogyan arra Freud rámutatott. Ez a tradíció egy olyan erkölcsi rendet konstruál az ember számára, amelyben a test - bűnös késztetései és vágyai okán - megvetendő. Széplaky Gerda a kötet magával ragadó, esszéisztikus nyelven megírt tanulmányaiban arra mutat rá, hogy hiába vált uralkodó gondolattá ebben a paradigmában az elfojtás eszméje, a test - mint legyűrhetetlen és vad erő - mégis, minduntalan tanúságot tesz önmagáról: érzéki voltáról, esendőségéről, a betegségnek és a pusztulásnak való kitettségéről. Sőt az embert a „romlandó" test tapasztalatai éppen hogy nem elutasításra, hanem az élet „megbecsülésére" (féltésre, gondoskodásra, felelősségvállalásra) késztetik. A könyvben körvonalazódó felelősségetikai kontextus megteremti annak a lehetőségét, hogy a testiség megváljon a ráragasztott bélyegektől.
A szerző a testről való gondolkodás során egyfelől a művészeti hagyományban feltáruló testreprezentációkat elemzi; másfelől a különböző bölcseleti tradíciók testértelmezéseit vizsgálva egy olyan testfogalom megalkotására tesz kísérletet, amely az ember önmegértését és világhoz való viszonyát a testként való megvalósulás gondolatából vezeti le. Vissza

Tartalom

I. ELSŐ LEVÉL
Levél a bölcsesség szeretetéről
II. A FILOZÓFUS TESTE
A cigánykereket hányó filozófus
Platón és a repedés 31
Egy filozófus stílusai
Jogosult kivételnek tekinthető-e Vajda Mihály? 53
A filozófus, a szerelmes és a csaló
Autoerotizmus a kartéziánus gondolkodásban 77
Kísértet a filozófiában
A test helye a kartéziánus világképben 99
III. A NŐ TESTE
Az önmaga-felejtés erotizált technikái
Az anyaság-paradigma 117
Fátyolos nők, traktoros anyák
A feminizmus és a totális gondolat 159
A parasztgiccs mint a hétköznapiság felmutatása
Anna Margit művészetéről 177
A hiány redőzete
Testek erotikus diskurzusa az Édes Annában 197
IV. AZ INGERELHETŐ TEST
Enni és szeretni
Az abjekció kérdése A lakoma című műben 213
Behatolás a testbe
A hús erotikája és etikája a Szodoma százhúsz
napjában 249
Ne ölj!
Egy húsevő kultúra következményei 265
V. AZ ELEVEN TEST
Ki a Másik?
A viszony ban-létfenomenológiai és felelősségetikai
dilemmái 275
Nyitottság és felejtés
A szubjektivitás problémája 301
A másvilág hasadékában
A húsként megvalósuló énről 361
VI. MÁSODIK LEVÉL
Levél a szeretetről 423
HIVATKOZOTT IRODALOM 445
KÉPMELLÉKLET 457

Széplaky Gerda

Széplaky Gerda műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Széplaky Gerda könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv