Előszó
E kiadvány az irodalom oktatásásval foglalkozó pedagógusok s az irodalomelmélet kérdései iránt fokozottabban érdeklődő diákok és felnőttek tájékozódását kívánja elősegíteni olyan módon, hogy e tudományág legfontosabb ismereteit enciklopédikus formában, ismeretterjesztő jelleggel összefoglalja. Fő célkitűzése tehát az iskolai oktató munka szolgálata; a benne tárgyalt ismeretek köre azonban nem korlátozódik a jelenlegi tananyagra, hanem olyan távolabbi összefüggéseket is felmutat, amelyek birtokában az irodalom jelenségeit sokoldalúbban, pontosabban lehet értelmezni, s figyelembe veszi a készülő új tanterv célkitűzéseit is.
Az enciklopédikus formát itt a szó eredeti értelmében fogtuk fel, azaz kézikönyvünk az irodalomelmélet fogalmait nem lexikonjellegű, az ábécé sorrendjét követő elrendezésében tárgyalja, hanem az átfogóbb fogalmaktól az alárendeltebb, szűkebb fogalmakig halad logikai sorrendben. Ez az elrendezés egyfelől sokkalta kedvezőbb feltételeket nyújt az összefüggések megvilágításához, a módszeres gondolkodás megalapozásához, másfelől a kötet végén található tárgymutató segítségével a lexikális jellegű tájékozódási igényeket is kielégítheti.
Vissza