1.035.488

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tehetségdiagnosztika

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Kocka Kör Tehetséggondozó Kulturális Egyesület-Faculty of Central European Studies
Kiadás helye: Debrecen-Nitra
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 203 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-87488-2-9
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Jelen kötet célja, hogy az Olvasó elméleti és gyakorlati betekintést nyerjen a tehetségdiagnosztika (elsősorban a méréses eljárásokat alkalmazó tehetségdiagnosztika) világába. A valódi gyakorlatot... Tovább

Előszó

Jelen kötet célja, hogy az Olvasó elméleti és gyakorlati betekintést nyerjen a tehetségdiagnosztika (elsősorban a méréses eljárásokat alkalmazó tehetségdiagnosztika) világába. A valódi gyakorlatot természetesen nem pótolhatja semmilyen könyv, ám úgy véljük, hogy mégis hasznos útravalóul szolgál majd művünk.
A könyvben négy tanulmány található. Az első tanulmány a tehetségdiagnosztika általános céljait, alapjait mutatja be. Külön fejezetekben szól e tanulmány a tehetségazonosítás, a tehetséggondozó programba történő beválogatás, illetve a hatásvizsgálatok diagnosztikai vonatkozásairól. Számos eset ismertetésével igyekeztünk az elméleti ismeretek gyakorlati vonatkozásaira felhívni a figyelmet. A függelékben közölt iratminták pedig praktikus sablonként alkalmazhatók tehetségdiagnosztikai feladatok tervezésekor, dokumentálásakor.
A második tanulmány a tehetségdiagnosztika módszereinek és eszközeinek világába kalauzolja a Tisztelt Olvasót. Egyrészt bemutatjuk a tehetségdiagnosztika általános módszereit, másrészt (a teljesség igénye nélkül) a tehetségdiagnosztika tervezését, szervezését segítő leírásokat közlünk néhány konkrét vizsgálati eszközről (kérdőívekről, becslőskálákról, tesztekről).
Az utolsó két tanulmány (tehát a harmadik és a negyedik tanulmány) a tehetségdiagnosztikával járó matematikai statisztikai eljárások (ún. statisztikai próbák) alapjait mutatja be. Tudományos igényességű publikációkban, doktori (PhD) disszertációkban, szakdolgozatokban, pályázati beszámolókban e statisztikai próbák támasztják alá például egy tehetséggondozó program hatásvizsgálati eredményeinek megbízhatóságát, általánosíthatóságát. A harmadik tanulmány abban ad segítséget, hogy az Olvasó minimális elméleti és gyakorlati alapokat szerezzen egy, az internetről ingyenesen letölthető, a tehetségdiagnosztikában is alkalmazható matematikai statisztikai teszteket is alkalmazó programcsomagról: az „R"-ről. E tanulmányt azért láttuk célszerűnek beszerkeszteni e kiadványba, mert a negyedik tanulmány példáiban is R-parancsokat közlünk. A negyedik tanulmányban konkrét példákon keresztül mutatjuk be, hogy a tehetségdiagnosztika során a (pl. vizsgálati és kontroll-)csoportok közötti és/vagy a vizsgálati alkalmak (pl. elő- és utóvizsgálat) közötti különbségek vizsgálatának speciális eseteiben... Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 9
Mező Ferenc:
A TEHETSÉGDIAGNOSZTIKA ALAPJAI 11
1. Tehetségazonosítás (talent identification) 13
2. Beválogatás egy tehetséggondozó programba (in-selection) 21
3. Hatásvizsgálat (effectiveness study) 28
4. Összefoglalás 42
Irodalom 43
FÜGGELÉK: Iratminták 45

Mező Ferenc és Mező Katalin:
A TEHETSÉGDIAGNOSZTIKA MÓDSZEREI, ESZKÖZEI 61
1. Tehetségdiagnosztikai módszerek 61
1.1. A tehetségdiagnosztika végeredménye a módszerválasztástól (is) függ 64
1.2. A vélemények gyűjtése mellett szóló érvek 65
1.3. A tesztek alkalmazása mellett szóló érvek 66
1.4. A véleménygyűjtés és a tesztelés párhuzamos alkalmazásának következményei... 67
1.5. Egymásnak ellentmondó, illetve egymást megerősítő eredmények 69
2. Tehetségdiagnosztikai eszközök 72
2.1. Képességvizsgálatok 74
2.1.1. „Budapest Binet" intelligenciateszt 74
2.1.2. Brunet-Lézine-féle vizsgálat 74
2.1.3. Goodenough-féle emberalak-ábrázolás vizsgálat (emberrajz-teszt) 76
2.1.4. Hiskey-Nebraska teszt 76
2.1.5. KFT 77
2.1.6. Miller műszaki teszt 77
2.1.7. OTIS-I. (Kis OTIS) 78
2.1.8. OTIS-IL (Nagy OTIS) 78
2.1.9. „Peabody" szókincs-teszt 78
2.1.10. Raven-tesztcsalád: Színes Raven 79
2.1.11. Raven-tesztcsalád: Sztenderd Raven 79
2.1.12. Raven-tesztcsalád: Nehezített Raven 80
2.1.13. SON-teszt 80
2.1.14. Szervezői képesség teszt 80
2.1.15. Wechsler-féle tesztek: OWI 81
2.1.16. Wechsler-féle tesztek: MAWGYI-R 81
2.1.17. Wechsler-féle tesztek: MAWI 81
2.1.18. Woodcock-Johnson Kognitív Képességek Tesztje Nemzetközi Kiadás 82
2.2. Kreativitásvizsgálatok 83
2.2.1. Klasszikus kreativitástesztek 84
2.2.2. Kreativitás szabadidő tevékenység kérdőív 85
2.2.3. Tóth-féle kreativitást becslő skála (TKBS) 85
2.3. A motiváció vizsgálata 86
2.3.1. Iskolai motiváció kérdőív 87
2.3.2. Pálya iránti érdeklődés kérdőív 88
2.3.3. Sikerkeresés-Kudarckerülés kérdőív 89
2.3.4. Skawran II. munkaigény kérdőív 89
2.3.5. Super-féle munkaérték kérdőív 90
2.4. Egyéb területek 92
2.4.1. Személyiségvizsgáló eljárások: 92
2.4.1.1. Bóta-féle énkép kérdőív 92
2.4.1.2. CMAS szorongásmérő kérdőív 94
2.4.1.3. EPQ-kérdőív 94
2.4.1.4. HJEPQ-kérdőív 95
2.4.1.5. Impulzivitás-Kockázatvállalás-Empátia (IKE-)kérdőív 95
2.4.1.6. Külső-, belsőkontroll vizsgálata 96
2.4.1.7. Tenessee énkép skála 96
2.4.1.8. TAI-H vizsgaszorongás kérdőív 97
2.4.2. Tanulásra vonatkozó vizsgálatok 98
2.4.2.1. Jupiterbolha-próba (tanulás módszertani teljesítmény teszt -2. verzió) 98
2.4.2.2. Tanulás iránti attitűd kérdőív 99
2.4.2.3. Tanulási orientáció kérdőív 100
2.4.2.4. Tanulási stílus kérdőív 101
3. Összefoglalás 102
Irodalom 102

Abari Kálmán:
A TEHETSÉGDIAGNOSZTIKA ADATKEZELÉSBELI ALAPJAI R-KÖRNYEZETBEN 105
1. Mi az 105
2. Az R nyelv alapjai 106
3. Az R nyelv: adatobjektumok, értékadás 108
4. Az R-környezet 108
5. Az R nyelv: egydimenziós adatszerkezetek 110
5.1. Vektorok 110
5.2. Listák 112
5.3. Faktorok 113
6. Az R nyelv: kétdimenziós adatszerkezetek 113
6.1. Mátrixok 113
6.2. Adattáblák (data frames) 115
7. Adatok beolvasása és kiírása 117
8. Adattípusok ellenőrzése 118
9. Adatkezelés R-ben 120
10. Az adattáblák szerkezetének átalakítása 123
10.1. Egy csoport egy vizsgálat vagy két összetartozó vizsgálat 124
10.2. Két vagy több csoport és csoportonként egy vizsgálat 124
10.3. Egy csoport több vizsgálat 125
10.4. Több csoport több vizsgálat 126
11. Összefoglalás 127
Irodalom 130

Mező Ferenc - Abari Kálmán - Máth János: A KÜLÖNBSÉGVIZSGÁLATOKON ALAPULÓ TEHETSÉGDIAGNOSZTIKA MATEMATIKAI STATISZTIKAI ALAPJAI (ADATELEMZÉSI ÚTMUTATÓ) 131
1. Egy csoport vizsgálata 133
1.1. Egy csoport egyetlen vizsgálati eredményét hasonlítjuk egy kritériumszinthez 133
1.2. Egy csoport két (pl. elő- és utóvizsgálati) eredményét hasonlítjuk össze 138
1.3. Egy csoport kettőnél több eredményét hasonlítjuk össze 145
2. Két csoport összehasonlítása 151
2.1. Két csoport összehasonlítása egy vizsgálat alapján 151
2.2. Két csoportot (vizsgálati és kontrollcsoportot) két alkalommal (elő-, utóvizsgálat során) vizsgálunk 157
2.3. Két csoportot (vizsgálati és kontrollcsoportot) több alkalommal vizsgálunk 166
3. Több csoport összehasonlítása 175
3.1. Több csoport összehasonlítása egyetlen vizsgálat alapján 175
3.2. Több csoport összehasonlítása két vizsgálat (elő-, utóvizsgálat) alapján 180
3.3. Több csoport több vizsgálati alkalom alapján történő összehasonlítása 189
4. Összefoglalás 197
Irodalom 198
Függelék: Statisztikai alapfogalmak 199
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv