1.035.447

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Médiaetika

Funkciói, elmélete, gyakorlata

Szerző

Kiadó: EU-Synergon Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 243 oldal
Sorozatcím: Szakmai etikák
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN: 963-03-9946-6
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér fotóval, ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A könyv a mai piaci igényeknek megfelelően több tudományterülethez kíván használható tudásanyaggal szolgálni. Így megtalálható benne az értékszociológia vázlatos ismertetésén túl egy a szerző által kidolgozott erkölcsszociológiai keret is, amely a funkcionalizmusból és a rendszerelméletekből építkezik. Használható lehet azoknak a filozófusoknak és szociológusoknak a számára, akiket vagy a társadalom szakmai értékszerveződése, vagy épp a média professzió értéklogikája foglalkoztat. Megtalálható itt több szakma, melyek közül az orvosetika csupán betekintést ad a gazdag irodalommal rendelkező témába, míg az erőszakszervezetek etikája elhanyagolt terület lévén önmagában is érdekes. A jogi és a tanári-tudósi, a politikusi etikákon kívül a könyvben elszórtan a közigazgatásban dolgozók erkölcsi problémái is felszínre kerülnek. (Az eligazodást jól megkönnyíti a tárgymutató.) Más szakmák erkölcsének ismerete növeli a modern társadalom emberének toleranciáját. Az ilyen ismeretek a „közvetítő"... Tovább

Fülszöveg

A könyv a mai piaci igényeknek megfelelően több tudományterülethez kíván használható tudásanyaggal szolgálni. Így megtalálható benne az értékszociológia vázlatos ismertetésén túl egy a szerző által kidolgozott erkölcsszociológiai keret is, amely a funkcionalizmusból és a rendszerelméletekből építkezik. Használható lehet azoknak a filozófusoknak és szociológusoknak a számára, akiket vagy a társadalom szakmai értékszerveződése, vagy épp a média professzió értéklogikája foglalkoztat. Megtalálható itt több szakma, melyek közül az orvosetika csupán betekintést ad a gazdag irodalommal rendelkező témába, míg az erőszakszervezetek etikája elhanyagolt terület lévén önmagában is érdekes. A jogi és a tanári-tudósi, a politikusi etikákon kívül a könyvben elszórtan a közigazgatásban dolgozók erkölcsi problémái is felszínre kerülnek. (Az eligazodást jól megkönnyíti a tárgymutató.) Más szakmák erkölcsének ismerete növeli a modern társadalom emberének toleranciáját. Az ilyen ismeretek a „közvetítő" médiaemberek számára mára már nélkülözhetetlenek is. Az újságírók nézőpontjából kerül bemutatásra a média-politika viszonya, többek között egy ma divatos tudományos megközelítés, a játékelmélet segítségével. A könyv közepétől a médiaetika kérdéseit taglalja, és nem csupán elméleti szempontból. Az írás a médiaetikai ismeretekhez jó leltárként is - ha nem is teljessel - szolgál. S vannak benne ajánlások is, melyek közül néhány a szakmában egyáltalán nem letisztult, s talán vitára is ingerel. Zárásként egy mellékletet találhat az olvasó, mely gyorsfénykép a '90-es évek magyar médiaetikai eseményeiről. Vissza

Tartalom

Tartalom
Előszó 9
Első rész- A szakmai etikák rendszere
1. Bevezetés az erkölcsszociológiába 10
1. A szociológia kezdeteinek erkölcsszociológiai jellege 10
2. Attitűd, érték, erkölcs 12
2.1. Definíciós kísérletek
2.2. Az értékkutatások kritikai megközelítésben
3. Kitekintés: a pszichológia erkölcskutatása 20
II. A funkcionalizmus eredete 23
1. A kultúrantropológiai eredet 23
2. A funkcionalizmus a szociológiában 26
III. A médiáról alkotható elméleti kép 32
1. Rendszerelmélet és tömegkommunikáció 32
2. A funkcionalizmus és a konfliktuselmélet a tömegkommunikáció elemzésében 35
2.1. George Gerbner konfliktuselméletének kritikája
2.2. A tömegkommunikáció funkcionalizmus-elméletének kritikája
IV. Az elméleti keret továbbgondolása - korporációs etikák 47
1. Orvosetika 52
2. Jogi etika 60
3. Erőszak szervezetek 65
4. Politikus erkölcs 68
5. A tudomány és a tanári pálya etikája 72
6. A tömegkommunikáció etikája 78
6.1. A média „igazsága"
6.2. A médiaetika funkciói
V. A professzionális etikák expanziói és korlátai 86
1. Kulturális, történelmi, foglalkozási, és közvélemény korlátok 86
2. A média és más professziók nézőpontjának különbsége 88
3. A médiaetika, a közvélemény és más professziók etikai kölcsönhatása 90
3.1. A közvélemény és a média ütközése
3.2. Más professzió értékeinek behatolása a médiába
3.3. A médiaetika szándékos közvélemény befolyásolása
3.4. A média és a médiaetika befolyása más professzióra
VI. Normatív médiamodellek
1. A liberális médiamodell 97
2. Az autoriter és a totalitárius médiamodell 97
3. A társadalmi felelősség és a közszolgálati médiamodell 98
4. A demokratikus-részvételi médiamodell 100
5. A média szabályozás ezredvégi gyakorlata 101
VII. Funkciók és normák a médiában 104
1. Látens funkciók 104
2. Egyéni elvárások a médiával szemben 105
3. A média öndefiníciós funkcióiból származó normák 106
3.1. Üzleti életben való sikeres részvétel
3.2. Információ ellátás
3.3. Interpretáció
3.4. A kultúra kifejezése és folyamatosságának biztosítása
3.5. Szórakoztatás
3.6. Rábeszélés, mozgósítás
3.7. Összefoglalás: Az erkölcs és az érték a rendszerelméletben
Második rész: Az erkölcsi problémák jellemzői és megoldásai a médiában
I. Probléma, döntés, igazolás 120
1. Az erkölcsi „probléma" formulázása 120
1.1. A kettős hatás
1.2 Legkisebb rossz, legnagyobb jó
2. Mathews-Rivers-sablon 124
3. A sablon bemutatása néhány példán 125
3.1. Politikai lobbistákkal szembeni fellépés
3.2. Reklám-nyomás és média
3.3. A szexizmus hibájának elkerülése
3.4. Előítélet vagy információ?
3.5. Az agresszió, és más nem-kívánatos viselkedések népszerűsítésének kerülése
3.6. A bűnöző leleplezése - a valóságba való beavatkozás tilalma
4. A. vizualitás erkölcsi problémái a médiában 145
4.1. Sokkolás
4.2 Vizuális torzítás a reklámban
4.3 A vizuális manipuláció eszközei
4.4. A fotóriportertől a paparazziig
II. Játékelmélet a médiaetikában 156
1. Fogolydilemma (újságíró-újságíró) 156
2. Nemek harca (politikus-újságíró) 160
3. Gyáva nyúl (riporter-riportalany) 163
4. Vezérürü (szerkesztő-tudósító) 165
5. Erkölcs és játékelmélet 167
5.1. Fogolydilemma
5.2. Nemek harca
5.3. Gyáva nyúl
5.4. Vezérürü
6. Összefoglaló táblázat 174
III. A média-mező erkölcsi viszonyai a gyakorlatban 176
1. Viszony a közönséghez 176
1.1. Objektivitás, függetlenség
1.2. Kiegyensúlyozottság
1.3. Mentálhigiéné
1.4. Reklámetika
2. Viszony a forrásokhoz 189
2.1. Viszony a riportalanyokhoz
2.1.1. Az elkészült interjút ne írja át a riportalany!
2.1.2. Pártatlanság cinizmussal?
2.1.3. A pártatlan újságíró kommunikációs helye
2.1.4. A két fő újságírói szerep használhatósága a riportban
2.2. Szenzációhajhászás, zaklatás
2.3. Ártatlanság vélelme
2.4. Reklámetika
3. Viszony a szakmához 199
3.1 Újságírók közti kapcsolat
3.2 Reklámetika
IV. Az újságírói etikett 203
1. Köszönj és mutatkozz be! 203
2. Megszólítás 205
3. Viselkedés, kérdezés, öltözködés 206
4. Stílus. 209
Melléklet
Magyar médiaetikai esetek '90-es évekbeli vizsgálata tartalomelemzéssel 211
Irodalom 233
Tárgymutató 239

Zsolt Péter

Zsolt Péter műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Zsolt Péter könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv