1.035.425

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Programozzunk C++ Builder rendszerben!

A borland C++ Builder 5 alapján

Szerző

Kiadó: ComputerBooks Kiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 407 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-618-265-5
Megjegyzés: CD-melléklet nélkül. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Borland C++ Builder gyors alkalmazásfejlesztő környezet (RAD Rapid Application Development) a hazánkban rendkívüli népszerűségnek örvendő Delphi rendszer „ikertestvérének55 tekinthető. A C++... Tovább

Előszó

A Borland C++ Builder gyors alkalmazásfejlesztő környezet (RAD Rapid Application Development) a hazánkban rendkívüli népszerűségnek örvendő Delphi rendszer „ikertestvérének55 tekinthető. A C++ Builder szerencsésen egyesíti magában a Windows alkalmazások készítését segítő grafikus fejlesztői környezetet és a C++ nyelvre alapozott, teljesen objektum-orientált programnyelvi fordítót. A rendszer támogatja a legújabb Windows-technológiákat, az Internetes alkalmazások készítését, a multimédiás megjelenítést, az ügyfél-kiszolgáló adatbázis-kezelést stb. Jelen könyvünk elkészítésekor a C++ Builder 5 Enterprise verzióra támaszkodtunk, azonban a példaprogramok többsége a Professional és a Standard, illetve a régebbi verziók alatt is működőképes. A C++ Builder szerteágazó funkcióinak programban történő egyesítése nem túl bonyolult programozói feladat, nehézséget jelent azonban ezen elemek összefoglaló áttekintése. Az egyes területek dokumentációja külön-külön is kötetekre rúg, így azok teljes részletességgel történő ismertetésétől el kellett tekintenünk. Egy adott témáról - esetünkben a C-H- Builder rendszerről - szóló könyv készítése során fontos szem előtt tartani, hogy kihez, és milyen céllal szólnak a papírra vetett információk. A programozóknak készült könyvünk elsősorban középhaladó szintű ismereteket tartalmaz. Az egyes témakörök tárgyalásakor feltételeztük a C++ nyelvben való jártasságot. A megértést segítő példaprogramok és bizonyos speciális lehetőségeket tárgyaló, illetve a könyv használhatóságát segítő, de a C-H- Builder rendszerhez nem közvetlenül csatlakozó fejezetek a könyv CD-mellékletén kaptak helyet. Ennek következtében az Olvasó a nyomtatott terjedelmet messze meghaladó méretű tankönyvet tart a kézében. Külön köszönetet mondunk a Borland Magyarország Kft-nek, hogy a Borland C++ Builder 5 Enterprise próbaverziója a könyvünk CD-mellékletére kerülhetett. Ugyancsak köszönettel tartozunk Benkő Tibornénak, aki tapasztalatai átadásával hozzájárult könyvünk megszületéséhez. Vissza

Tartalom

Előszó 1
1. Bevezetés 3
2. Ismerkedés a C++ Builder rendszerrel 7
2.1. Konzolalkalmazások készítése 7
2.2. Vizuális alkalmazás-fejlesztés 11
2.2.1. A felhasználói felület kialakítása 12
2.2.2. Az eseményvezérelt kód megírása 13
3. A C++ Builder mint a Windows programozás eszköze 19
3.1. Eseményvezérelt programépítés 19
3.1.1. A Windows alkalmazások szerkezete 19
3.1.2. A projekt 22
3.1.3. A TApplication osztály 22
3.1.4. A TApplicationEvents osztály 26
3.1.5. Az üzenetek szerkezete 27
3.1.6. Az alkalmazások környezete 28
3.1.6.1. A TScreen osztály lehetőségei 28
3.1.6.2. A TMouse osztály használata 29
3.2. Az alkalmazások ablaka 31
3.2.1. Az ablakok eseményeinek kezelése 34
3.2.1.1. Az ablak létrehozása, zárása, lebontása 36
3.2.1.2. Az ablak megjelenése és aktiválása 38
3.2.1.3. Billentyű- és egérkezelés az ablakban 38
3.2.1.4. További ablakesemények 40
3.2.2. Ablakok tulajdonságai 40
3.2.2.1. Az ablakok elhelyezkedése 41
3.2.2.2. Az ablakok megjelenése 43
3.2.2.3. Az ablakok „működése" 45
3.2.3. Ablakkezelő metódusok 48
3.2.3.1. Metódusok az ablakok létrehozására és lebontására 48
3.2.3.2. Ablak-megjelenítő metódusok 50
3.2.3.3. Egyéb ablakkezelő metódusok 51
3.2.4. A keret, mint a vezérlők tárolója 51
3.3. A vezérlőkről röviden - alapvezérlők 54
3.3.1. Menük használata 65
3.3.1.1. Az ablakmenü és a felbukkanó menü 65
3.3.1.2. Menük létrehozása a menütervezővel 66
3.3.1.3. A menü és a C++ Builder program 68
A főmenük 69
A felbukkanó menü 70
A menüelemek 70
3.3.1.4. Menük kezelése a programból 71
3.3.2. Vezérlőgombok 73
3.3.2.1. A Button (nyomógomb) vezérlő 73
3.3.2.2. A CheckBox (jelölőnégyzet) vezérlő 74
3.3.2.3. A RadioButton (választógomb) vezérlő 75
3.3.3. A ScrollBar vezérlő 77
3.3.4. Szövegmegjelenítők 79
3.3.4.1. A Label (címke) vezérlő 79
3.3.4.2. Az Edit (szövegszerkesztő szövegmező) vezérlő 80
3.3.4.3. A Memo (többsoros szövegszerkesztő) 82
3.3.5. Listás vezérlők 84
3.3.5.1. A ListBox (lista) vezérlő 84
3.3.5.2. A ComboBox (kombinált lista) vezérlő 86
3.3.6. Csoportosító vezérlők 88
3.3.6.1. A GroupBox (csoportablak) vezérlő 88
3.3.6.2. Panel (tábla) vezérlő 89
3.3.7. Az időzítő 90
3.4. Speciális vezérlők 91
3.4.1. Grafikus vezérlőgombok, billentyűzetgyorsítók 91
3.4.2. Görgetősáv jellegű különleges vezérlők 92
3.4.3. Speciális szövegmegjelenítők és -szerkesztők 92
3.4.4. Lista típusú különleges vezérlők 93
3.4.5. Speciális vezérlőtároló komponensek 95
3.4.6. Információk táblázatos megjelenítése 97
3.4.7. Speciális naptárvezérlők 99
3.5. Formok és vezérlők programból történő létrehozása 101
3.5.1. Formok dinamikus kezelése 101
3.5.2. Vezérlők futás közben történő létrehozása 102
3.5.3. A dinamikusan létrehozott elemek eseményei 102
3.5.4. Dinamikusan létrehozott elemek tömbje 103
4. Többablakos alkalmazások kialakítása 105
4.1. Párbeszédablakok 105
4.1.1. Modális és nem modális párbeszédablakok 105
4.1.2. Egyszerű szerkezetű párbeszédablakok használata 105
4.1.2.1. Az üzenetablakok 106
4.1.2.2. Egyszerű adatbeviteli párbeszédablakok 109
4.1.3. Általános párbeszédablakok használata 110
4.1.3.1. Fájlkezelő általános párbeszédablakok 111
4.1.3.2. Betűtípus beállító általános párbeszédablak 113
4.1.3.3. Színbeállító általános párbeszédablak 113
4.1.3.4. Nyomtatással kapcsolatos általános párbeszédablakok 114
4.1.3.4. Szövegkezelő általános párbeszédablakok 116
4.1.4. Párbeszédablakok speciális vezérlői 117
4.1.4.1. A regiszterfül (TabControl) vezérlő 117
4.1.4.2. A regiszter (TPageControl) vezérlő 117
4.1.5. Előkészített párbeszédablak-minták 118
4.1.6. Az objektumraktár (Object Repository) 120
4.1.6.1. Az ablakminták használata 120
4.1.6.2. Az objektumraktár használata 121
4.2. Speciális felépítésű alkalmazások 122
4.2.1. SDI alkalmazások 122
4.2.2. MDI alkalmazások 123
4.2.2.1. MDI-form és MDI-gyermek készítése 124
4.2.2.2. Az MDI gyermekablakok kezelése és elrendezése 125
4.2.2.3. Menük MDI ablakban 125
4.2.2.4. Az ablakok bezárása 126
4.2.3. Alkalmazáskészítő varázslók 126
5. Grafikus megjelenítés a C++ Builder programokban 129
5.1. Alapvető grafikus eszközök 130
5.1.1. Színek 130
5.1.2. Rajzolási módok 131
5.1.3. Alapeszközök 131
5.1.3.1. Atoll (TPen 131
5.1.3.2. Az ecset (TBrush 132
5.1.3.3. A betűtípus (TFont 133
5.1.3.4. A képek (TPicture 133
5.2. Grafikus vezérlők használata 134
5.2.1. Geometriai alakzatok megjelenítése 134
5.2.2. Képek megjelenítése 134
5.2.3. Képlisták 135
5.2.4. Grafikonok megjelenítése 136
5.3. A Canvas tulajdonság használata 137
5.3.1. A TCanvas típusú objektumok alapjellemzői 137
5.3.1.1. Objektumok kirajzolásának határai (ClipRect 137
5.3.1.2. Az eszközkapcsolat-leíró 137
5.3.1.3. Koordináta-rendszerek 138
5.3.2. Rajzolás a TCanvas típusú objektum felhasználásával 138
5.3.2.1. Képpontgrafika 139
5.3.2.2. Rajzolás tollakkal 139
5.3.2.3. Festés a rajzvásznon 141
5.3.2.4. Írás a rajzvászonra 143
5.3.2.5. Bitképek megjelenítése 143
5.4. Kirajzolás és újrafestés Windows alkalmazásokban 144
5.5. Nyomtatás 145
6. Újrafelhasználható programelemek készítése 147
6.1. Dinamikusan szerkeszthető könyvtárak (DLL 147
6.1.1. DLL készítése 149
6.1.2. A DLL felhasználása 151
6.1.2.1. Statikus és dinamikus importálás 153
6.1.2.2. A DLL-projekt futtatható alkalmazáshoz való kapcsolása 156
6.1.3. A DLL használatának további lehetőségei 156
6.1.3.1. A DLL működésének felügyelete 157
6.1.3.2. A DLL és a memória 157
6.1.3.3. Form tárolása DLL-ben 158
6.1.3.4. Erőforrások tárolása DLL-ben 158
6.2. Komponensek készítése 161
6.2.1. A package programmodul 161
6.2.2. A komponenskészítés alapismeretei 163
6.2.2.1. A komponensek származtatása 164
6.2.2.2. A komponensek építőelemei 167
6.2.2.3. A komponensek tesztelése 167
6.2.3. Komponensek létrehozásának lépései 167
6.2.4. Komponenskészítés lépésről-lépésre 170
6.3. COM technológia, OLE megoldások és ActiveX-vezérlők 177
6.3.1 A COM technológia alapjai 177
6.3.1.1. Kapcsolat COM-objektumokkal - az interfész 178
6.3.1.2. A COM-kiszolgálók típusai 179
6.3.1.3. A típuskönyvtár és az aktív sablonkönyvtár 180
6.3.1.4. Az osztálygyár 184
6.3.1.5. A COM-objektumok és programszálak 187
6.3.1.6. A COM-objektumok és regisztrációs adatbázis 188
6.3.2. A COM használata a C++ Builder-ben 188
6.3.3. ActiveX-, ActiveForm-vezérlő készítése és használata 192
6.3.4 Kiszolgálók (az Excel és a Word) kezelése 194
6.3.4.1 Az Excel és az OLE-automatizmus 194
6.3.4.2 A Word kezzelése TOleServer típusú komponenssel 195
6.3.5. Dokumentumok csatolása és beágyazása 196
6.3.5.1. Az OLEContainer komponens által kezelt dokumentum 196
6.3.5.2. Az OLEContainer komponens működése 197
6.3.5.3. Az OLEContainer és az alkalmazás menüi 198
7. Adatkezelés C++ Builder-ben 199
7.1. Fájlkezelés 199
7.1.1. Állománytípusok 199
7.1.1.1. Szöveges állományok 199
7.1.1.2. Bináris állományok 200
7.1.1.3. A fájlkezelés lépései 200
7.1.2. Szabványos C/C++ fájlkezelés 200
7.1.3. A szabványos C++ fájlkezelése 201
7.1.3.1. Adatbeviteli műveletek végzése az istream tagfüggvényekkel 203
7.1.3.2. Adatkiviteli műveletek végzése az ostream tagfüggvényekkel 204
7.1.4. Windows szintű fájlkezelés 205
7.1.5. Lemezek és könyvtárak használata 206
7.1.5.1. Lemezadatok lekérdezése 206
7.1.5.2. Könyvtárak használata 207
7.1.5.3. Állományok adatai 207
7.2. VCL adatfolyamok (streams) kezelése 209
7.2.1. Lemezállomány-adatfolyam (FileStream 210
7.2.2. Sztring-adatfolyam (StringStream 211
7.2.3. Memória-adatfolyam (MemoryStream 212
7.3. Lokális adatbázisok kezelése C++ Builder alkalmazásokból 214
7.3.1. A BDE CBorland Database Engine 214
7.3.2. A relációs adatbázisokról röviden 216
7.3.3. Logikai nevek (alias) létrehozása a BDE Administrator segítségével 217
7.3.4. A C++ Builder adatbázisok kezelését segítő vezérlőelemei 220
7.3.4.1. Adatkészletező (DataSet) vezérlőelemek 223
7.3.4.2. Az adatforrás vezérlőelem: DataSource 234
7.3.4.3. A Data Access palettalapon található további vezérlőelemek 235
7.3.4.4. Adatmegjelenítő komponensek (Data Controls palettalap 235
7.3.4.5. Adatbázisform-varázsló 242
7.3.5. Jelentések készítése (QReport 243
7.4. Speciális adatbázis-kezelési lehetőségek 250
7.4.1. Adatbázis-kezelés webszerver oldali alkalmazásból 250
7.4.2. Aktív adatobjektumok használata (ADO - Active Data Objects 260
7.4.2.1. Az ADO vezérlőelemek 260
7.4.2.2. Az adatbázisokkal való kapcsolat kialakítása 261
7.4.3. Többrétegű (multi-tier) adatbázis-kezelő rendszerek 263
7.4.3.1. Az alkalmazás-kiszolgáló felépítése 265
7.4.3.2. Az ügyfélalkalmazás elkészítése 268
7.4.4. Többdimenziós adatelemzés - a Decision Cube komponens 271
8. A Borland C++ Builder további lehetőségei 275
8.1. Multimédiás alkalmazások készítése 275
8.1.1. A MessageBeepO, a PlaySound() és az MCI-függvények 276
8.1.2. Hang nélküli AVI fájlok lejátszása: TAnimation 279
8.1.3. Animációk készítése hagyományos módszerrel 280
8.1.4. A médialejátszó: TMediaPlayer 283
8.2. Vidd és dobd, vagy csatlakoztasd 288
8.2.1. A vezérlők „megfogása 288
8.2.2. A „vidd és dobd" művelet 289
8.2.3. A „vidd és csatlakoztasd" művelet 290
8.3. A vágólap használata 293
8.4. Többszálú alkalmazások készítése 295
8.4.1. Programszál-objektumok létrehozása és megszüntetése 295
8.4.1.1. Programszál-objektumok létrehozása 296
8.4.1.2. Programszál-objektumok megszüntetése 296
8.4.2. A programszálak indítása, felfüggesztése és leállítása 296
8.4.3. Programszálak kezelése 297
8.4.3.1. A VCL- szinkronizálás 297
8.4.3.2. A_thread változók 297
8.4.3.3. A szálak adatkezelése 297
8.4.3.4. A szálak szinkronizálása 298
8.5. Rendszerkonfiguráció 299
8.5.1 A regisztrációs adatbázis kezelése 299
8.5.2 Az .INI állományok használata 303
8.6. Súgórendszer készítése C++ Builder alkalmazásokhoz 305
8.6.1. Súgófájl (.hlp) írása 306
8.6.1.1. Tematikus állomány létrehozása 307
8.6.1.2. A projektállomány létrehozása, és a súgófájl fordítása 308
8.6.1.3. A tartalomfájl létrehozása 311
8.6.1.4. Tematikus állományok készítése bonyolultabb súgókhoz 313
8.6.2. Súgófájlok megjelenítése C++ Builder alkalmazásokból 315
8.6.2.1. A súgófájl nevének megadása 315
8.6.2.2. A „Mi ez?" kontextmenük és -gombok 315
8.6.2.3. A súgó párbeszédablakának megjelenítése 318
8.6.3. Súgóbuborékok, állapotsorok és névjegyek 320
8.6.4 A HTML-súgó használata 322
9. A Borland C++ Builder programozási nyelve 327
9.1. A C++ nyelv bővítése 327
9.1.1. A Delphi típusainak megfelelő Borland C++ típusok 327
9.1.1.1. Új egész típusok 329
9.1.1.2. A Currency és a Comp típusok 330
9.1.1.3. A TDateTime típus 330
9.1.1.4. A Set (halmaz) típus 335
9.1.1.5. A SmallString típus 336
9.1.1.6. Az AnsiString típus 337
9.1.1.7. A WideString típus 342
9.1.1.8. A Variant típus 343
9.1.1.9. Dinamikus tömbök használata 347
9.1.1.10. Nyitott tömb paraméterek 351
9.1.1.11. A Delphilnterface típus 354
9.1.1.12. Típuskonverziós függvények 354
9.1.2. Deklarációk és a Delphi modulok elérése 356
9.1.2.1. Függvényhívási konvenciók 356
9.1.2.2. Változó-deklarációk 357
9.1.2.3. Általános_declspec bővítések 357
9.1.2.4. Delphi modulok elérése 360
9.1.2.5. A beépített assembler használata 361
9.1.3. Az osztályok értelmezésének kiterjesztése 362
9.1.3.1. Tulajdonságok (property) az osztályokban 362
9.1.3.2. Események (event) az osztályokban 366
9.1.4. Strukturált kivételkezelés Win32 alatt 366
9.1.4.1. A_try -_except kivételkezelés 367
9.1.4.2. A_try -_finally szerkezet 368
9.2. A vizuális komponensek könyvtára (VCL 370
9.2.1. A VCL-hez kapcsolódó nyelvi bővítések 371
9.2.1.1. VCL-specifikus_declspec bővítések 371
9.2.1.2. További VCL-specifikus kulcsszavak 373
9.2.2. VCL-objektumok kezelése 376
9.2.2.1. Objektumok létrehozása, megszüntetése 376
9.2.2.2. A VCL-objektumok, mint függvény-argumentumok - RTTI 376
9.2.2.3. Üzenetkezelő metódusok 378
9.2.2.4. VCL-szintű kivételkezelés 379
9.2.3. Az objektum-orientált adattárolási lehetőségek áttekintése 382
9.2.3.1.Sorok és vermek 383
9.2.3.2. Adatok listás tárolása 383
9.2.3.3. A TCollection objektumgyűjtemény 386
A CD-melléklet tartalomjegyzéke 387
Tárgymutató 389
Irodalomjegyzék 407
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv