1.035.176

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Egészségtan

Tanítóképző főiskolák hallgatóinak

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Dávid Oktatói és Kiadói Bt.
Kiadás helye: Kaposvár
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 253 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal. 4. kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Művelődési és Közoktatási Minisztérium 1993. évi pályázati támogatásával készült tankönyv szeretne olyan hasznos szerepet vállalni a tanítók képzésében, mint dr. Róna Borbála, majd később dr.... Tovább

Előszó

A Művelődési és Közoktatási Minisztérium 1993. évi pályázati támogatásával készült tankönyv szeretne olyan hasznos szerepet vállalni a tanítók képzésében, mint dr. Róna Borbála, majd később dr. Pajor Géza szerkesztette Egészségtan tankönyv tett.
Volt mit tanulni az elődöktől, hisz ők szinte iskolát teremtettek műveikkel. Évek óta hiányt éreztünk, hogy jegyzet vagy tankönyv nem jelent meg a stúdium tanulásának segítésére. Ezért határoztunk úgy, hogy a MKM támogatásával elkészítünk egy új, de a hagyományokat tiszteletben tartó, Egészségtan tankönyvet, melyet minimálisan kell csak bővíteni és szolgálja az óvodapedagógiát és a tanárképzést is.
Köszönetünket fejezzük ki a tankönyv támogatójának, hogy a pályázat odaítélésével segítette e hiánypótló mű megszületését.
Köszönjük Borbély Tamás gondos munkáját.
Dr. Schmidt Péter az orvostudományok kandidátusa, gyermekgyógyász főorvos lektori munkájával értékes szakmai segítséget nyújtott. Köszönet érte.
A hallgatókat, a fiatal pedagógusjelölteket arra kérjük, hogy a tankönyvet úgy forgassák, hogy a mainál egy lényegesen egészségesebb nemzedék nőjön fel nevelő munkájuk eredményeként.
A szerzők nevében is ezt várja a Szerkesztő
Győr, 1995. október 24. Vissza

Tartalom

1. AZ EGÉSZSÉGNEVELÉS TÖRTÉNETE MAGYARORSZÁGON (DR. JÁMBOR BALÁZS) 6
2. A NÉPEGÉSZSÉGÜGY HELYZETE HAZÁNKBAN (DR. JÁMBOR BALÁZS) 8
2.1. A NÉPEGÉSZSÉGÜGY DEFINÍCIÓJA. A PEDAGÓGUS SZEREPE 8
2.2. A HALÁLOZÁSI VISZONYOK ALAKULÁSA 8
2.3. A MORBIDITÁSI VISZONYOK ALAKULÁSA 11
3. A GYERMEK FEJLŐDÉSÉNEK JELLEMZŐI (DR. JÁMBOR BALÁZS) 12
3.1. AZ EMBER EGYEDFEJLŐDÉSE. ÉLETSZAKASZOK 12
3.1.1. MÉHEN BELÜLI (INTRAUTERIN) FEJLŐDÉS 13
3.1.2. ÚJSZÜLÖTTKOR 13
3.1.3. CSECSEMŐKOR 14
3.1.4. GYERMEKKOR 14
3.1.5. SERDÜLŐKOR 15
3.2. A TESTI FEJLŐDÉST BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK 15
3.2.1. AZ INTRAUTERIN NÖVEKEDÉS 15
3.2.2. EXTRAUTERIN NÖVEKEDÉS 16
3.3. A TESTI FEJLŐDÉS ISMERETÉNEK PEDAGÓGIAI JELENTŐSÉGE 16
4. TESTÜNK FELÉPÍTÉSE ÉS MŰKÖDÉSE, GYERMEKKORI BETEGSÉGEK 17
4.1. A SZERVRENDSZEREK ÁLTALÁNOS FELÉPÍTÉSE. TENGELYEK, SÍKOK, IRÁNYOK. (DR. JÁMBOR BALÁZS) 17
4.1.1. A SZERVRENDSZEREK FELÉPÍTÉSE 17
4.1.2. TENGELYEK, SÍKOK, IRÁNYOK 22
4.2. A SZERVRENDSZEREK FELÉPÍTÉSE, MŰKÖDÉSE ÉS BETEGSÉGEI 23
4.2.1. AZ IDEGRENDSZER (DR. BORVENDÉG MÁRTA) 23
4.2.2. HORMONÁLIS VAGY VEGYI SZABÁLYOZÁS (DR. BORVENDÉG MÁRTA) 54
4.2.3. A MOZGÁSSZERVRENDSZER (DR. JÁMBOR BALÁZS) 68
4.2.4. A KERINGÉS SZERVRENDSZERE (SZABÓ PÉTER) 93
4.2.5. A LÉGZŐSZERVRENDSZER (SZABÓ PÉTER) 101
4.2.6. AZ EMÉSZTŐSZERVRENDSZER (SZABÓ PÉTER) 105
4.2.7. A KIVÁLASZTÁS SZERVRENDSZERE (SZABÓ PÉTER) 111
4.2.8. A SZAPORODÁS SZERVRENDSZERE (SZABÓ PÉTER) 114
4.2.9. A KÜLTAKARÓ (DR. JÁMBOR BALÁZS) 119
4.2.10. AZ ÉRZÉKSZERVEK (DR. BORVENDÉG MÁRTA) 122
4.3. GENETIKAI ADOTTSÁGAINK (DR. JÁMBOR BALÁZS) 134
4.3.1. A HUMÁNGENETIKA NÉHÁNY KÉRDÉSE 134
4.3.2. NÉPESSÉGGENETIKA. A MAGYARSÁG GENETIKÁJA 138
4.3.3. HUMÁN ÖKOGENETIKA 139
4.3.4. HUMÁN SZOCIOBIOLÓGIA 140
5. A KÖRNYEZETSZENNYEZÉS HATÁSA AZ EMBERI SZERVEZETRE (DR. BORVENDÉG MÁRTA) 142
5.1. A KÉMIAI SZENNYEZŐ-ANYAGOK EGÉSZSÉGKÁROSÍTÓ HATÁSA 142
5.1.1. A LEVEGŐSZENNYEZÉS EGÉSZSÉGKÁROSÍTÓ HATÁSA 142
5.1.2. A VÍZSZENNYEZÉS EGÉSZSÉGKÁROSÍTÓ HATÁSA 147
5.1.3. A TALAJSZENNYEZÉS EGÉSZSÉGKÁROSÍTÓ HATÁSA 150
5.1.4. AZ ÁLLATTENYÉSZTÉSBEN ALKALMAZOTT ANTIBIOTIKUMOK 151
5.2. A FIZIKAI SZENNYEZŐK 151
5.2.1. A RADIOAKTÍV SZENNYEZÉSEK EGÉSZSÉGKÁROSÍTÓ HATÁSAI 151
5.2.2. A ZAJ 153
6. ISKOLA-EGÉSZSÉGTAN (DR. BORVENDÉG MÁRTA) 155
6.1. AZ ISKOLA KÖRNYEZETÉNEK EGÉSZSÉGTANA 155
6.1.1. AZ ISKOLA TELEPÍTÉSE, TELKE 155
6.1.2. AZ ISKOLA ÉPÜLETE 156
6.1.3. AZ ISKOLA HELYISÉGEI 157
6.1.4. AZ ISKOLA UDVARA 159
6.2. AZ ISKOLAÉPÜLETEKKEL KAPCSOLATOS HIGIÉNÉS ELVÁRÁSOK 160
6.2.1. VILÁGÍTÁS (RILLE TAMÁS) 160
6.2.2. HANGVÉDELEM, TÉRAKUSZTIKA 162
6.2.3. FŰTÉS, KOMFORTKLÍMA 163
6.2.4. A SZELLŐZTETÉS 163
6.2.5. VÍZELLÁTÁS 163
6.2.6. SZENNYVÍZMENTESÍTÉS, HULLADÉKELTÁVOLÍTÁS 164
6.2.7. TAKARÍTÁS, FERTŐTLENÍTÉS 164
6.3. A TANTERMEK BERENDEZÉSÉNEK ÉS FELSZERELÉSÉNEK HIGIÉNÉJE 164
6.3.1. AZ ISKOLAPADOK ILL. AZ ASZTALOK ÉS SZÉKEK 164
6.3.2. EGYÉB BERENDEZÉSEK 166
6.3.3. TANESZKÖZÖK, TANKÖNYVEK 166
6.4. EGYES TANTÁRGYAK SPECIÁLIS EGÉSZSÉGTANA 167
6.4.1. OLVASÁS 167
6.4.2. HUZAMOS OLVASTATÁS KÖZBEN TARTSUNK SZÜNETEKET! 167
6.4.3. ÍRÁS 168
6.4.4. TERMÉSZETISMERET 168
6.4.5. ÉNEK 169
6.4.6. RAJZ 169
6.4.7. TESTNEVELÉS 169
6.4.8. GYAKORLATI FOGLALKOZÁSOK 170
6.5. NAPKÖZIOTTHONOK ÉS EGÉSZNAPOS ISKOLÁK EGÉSZSÉGTANA 170
6.6. A TANULÓK ISKOLÁN KÍVÜLI MUNKÁJA ÉS SZABADIDEJE 171
6.6.1. A TANULÓK NAPIRENDJE 171
6.6.2. TANULMÁNYI KIRÁNDULÁSOK, TÁBOROZÁSOK, SZÜNIDEI TEVÉKENYSÉG 172
6.7. BENTLAKÁSOS INTÉZMÉNYEK EGÉSZSÉGTANA 174
6.7.1. KÖRNYEZETHIGIÉNÉ 174
6.7.2. A BENTLAKÁSOS INTÉZMÉNY TANULÓINAK NAPIRENDJE 175
6.7.3. FOGLALKOZÁSOK A SZABADIDŐBEN 175
6.8. AZ OKTATÓ - NEVELŐ MUNKA EGÉSZSÉGTANA 176
6.8.1. AZ ISKOLAI MUNKA MEGSZERVEZÉSE 176
6.8.2. A TELJESÍTŐKÉPESSÉG, AZ ELFÁRADÁS, TÚLTERHELÉS, KIMERÜLÉS 177
6.8.3. A PEDAGÓGUS ÉS A TANULÓK, AZ ISKOLA ÉS A CSALÁD KAPCSOLATA 178
6.8.4. A PEDAGÓGUSOK EGÉSZSÉGVÉDELME, MENTÁLHIGIÉNÉJE 179
7.1. A TÁPANYAGOK ÉS JELENTŐSÉGÜK 181
7.1.1. ALAPTÁPANYAGOK 181
7.1.2. KIEGÉSZÍTŐ TÁPANYAGOK 183
7.1.3. KÍSÉRŐANYAGOK 187
7.1.4. A VÍZ 187
7.2. TÁPLÁLKOZÁSI AJÁNLÁSOK 187
7.2.1. JAVASOLT TÁPANYAG-ÖSSZETÉTEL 187
7.2.2. ÉLETKORI ELTÉRÉSEK SZEMPONTJAI 189
7.3. A GYERMEKÉTKEZTETÉS PEDAGÓGIAI FELADATAI 190
7.3.1. KAPCSOLAT A SZÜLŐVEL 190
7.3.2. AZ ÉTREND ÖSSZEÁLLÍTÁSA 190
7.3.3. AZ ÉTKEZÉSEK LEBONYOLÍTÁSA 190
8. EGÉSZSÉGNEVELÉS (SZABÓ PÉTER) 192
8.1. AZ EGÉSZSÉGNEVELÉS ELMÉLETI KÉRDÉSEI 192
8.2. AZ EGÉSZSÉGNEVELÉS FŐBB TARTALMI KÉRDÉSEI 192
8.2.1. SZEMÉLYI HIGIÉNÉ 192
8.2.2. AZ ÖLTÖZKÖDÉS HIGIÉNÉJE 194
8.2.3. A GYERMEKKORI ALKOHOLFOGYASZTÁS 195
8.2.4. GYERMEKKORI DROGFOGYASZTÁS 195
8.2.5. A GYERMEKKORI DOHÁNYZÁS 197
8.2.6. CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS 198
9. ELSŐSEGÉLYNYÚJTÁS (DR. JÁMBOR BALÁZS) 200
9.1. A BALESETEK, SÉRÜLÉSEK MEGELŐZÉSE AZ ISKOLÁBAN 200
9.1.1. A BALESETEK, SÉRÜLÉSEK BELSŐ OKAI 200
9.1.2. A BALESETEK, SÉRÜLÉSEK KÜLSŐ OKAI 200
9.1.3. MUNKAVÉDELMI ÉS TÜZRENDÉSZETI SZEMLÉK 200
9.2. AZ ELSŐSEGÉLYNYÚJTÁS ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI 201
9.3. SÉRÜLTEK ELLÁTÁSA 204
9.3.1. LÉGÚTI PROBLÉMÁK 204
9.3.2. VÉRZÉSEK ÉS ELLÁTÁSUK 211
9.3.3. ÍZÜLETI SÉRÜLÉSEK 218
9.3.4. TÖRÉSEK 219
9.3.5. HŐÁRTALMAK 221
9.3.6. ÁRAMÜTÉS 222
9.3.7. MÉRGEZÉSEK 223
9.3.8. MARÁSOK, CSÍPÉSEK, HARAPÁSOK 224
9.3.9. SZEMSÉRÜLÉSEK 225
10. JÁRVÁNYTAN (SZABÓ PÉTER) 226
10.1. ÁLTALÁNOS JÁRVÁNYTAN 226
10.1.1. A JÁRVÁNYFOLYAMAT MOZGATÓ TÉNYEZŐI 226
10.1.2. A FERTŐZŐ BETEGSÉGEK ELTERJEDTSÉGÉNEK FORMÁI 227
10.1.3. A FERTŐZŐ BETEGSÉGEK RENDSZEREZÉSE 228
10.1.4. A FERTŐZŐ BETEGSÉGEK MEGELŐZÉSE ÉS LEKÜZDÉSE 229
10.2. RÉSZLETES JÁRVÁNYTAN 230
10.2.1. ACQUIRED IMMUNE DEFICIENCY SYNDROME (AIDS) 230
10.2.2. VÍRUSOS AGY VELŐGYULLADÁS (ENCEPHALITIS) 231
10.2.3. LYME-KÓR 231
10.2.4. BÁRÁNYHIMLŐ (VARICELLA) 231
10.2.5. INFLUENZA (GRIPPE, INFLUENZA Dl FREDDO) 232
10.2.6. KANYARÓ (MORBILLI) 232
10.2.7. VÍRUSOS MÁJGYULLADÁSOK (HEPATITISEK) 232
10.2.8. JÁRVÁNYOS FÜLTŐMIRIGY-GYULLADÁS (MUMPSZ) 233
10.2.9. RUBEOLA 233
10.2.10. VESZETTSÉG (LYSSA, HYDROPHOBIA) 233
10.2.11. DIFTÉRIA (TOROKGYÍK) 234
10.2.12. KOLERA 234
10.2.13. NEMI SZERVEK BETEGSÉGEI 234
10.2.14. SALMONELLA BAKTÉRIUMOK OKOZTA FERTŐZÉSEK 235
10.2.15. TUBERKULÓZIS (GÜMŐKÓR, TÜDŐVÉSZ) 236
10.2.16. BAKTERIÁLIS DIZENTÉRIA (VÉRHAS) 236
10.2.17. VÖRHENY (SCARLATINA) 237
10.2.18. BÉLFÉRGEK OKOZTA BETEGSÉGEK (HELMINTHIASIS) 237
11. ISKOLA-EGÉSZSÉGÜGYI VIZSGÁLATOK (DR. BORVENDÉG MÁRTA) 238
11.1. ÁLTALÁNOS ISKOLA-EGÉSZSÉGÜGYI VIZSGÁLATOK 238
11.2. SPECIÁLIS ISKOLA-EGÉSZSÉGÜGYI VIZSGÁLATOK 240
11.2.1. AZ ISKOLAÉRETTSÉG 240
11.2.2. PÁLYAVÁLASZTÁSI VIZSGÁLATOK 241
11.2.3. A TESTNEVELÉSI ALKALMASSÁG MEGÁLLAPÍTÁSA 241
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv