1.035.438

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Rajzoktatás 1929. (nem teljes évfolyam)

A Magyar Rajztanárok Egyesületének Értesítője - XXXII. évfolyam 1-7. szám/Öt világrész rajzoktatása/Irányelvek szerint csoportosítva, a 6-18 éves tanulók művészeti nevelése szempontjából

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Magyar Rajztanárok Egyesülete
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 124 oldal
Sorozatcím: Rajzoktatás
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nem teljes évfolyam, hiányzik a 8-10. szám. Attila-nyomda Részvénytársaság nyomása. Írta Holló Károly gimnáziumi tanár, az Országos Közoktatási Tanács tagja.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Öt világrész húsz nemzete 6-15 éves tanulóinak rajzoktatásáról, illetve ezeknek irányelveiről kivánok a következő sorokban áttekinthető képet adni. Több ok kényszerít erre a hálátlan, nekem... Tovább

Előszó

Öt világrész húsz nemzete 6-15 éves tanulóinak rajzoktatásáról, illetve ezeknek irányelveiről kivánok a következő sorokban áttekinthető képet adni. Több ok kényszerít erre a hálátlan, nekem élvezetes s úgy gondolom sokaknak tanulságos feladat megoldására. Az első ok az elemi iskolai rajzoktatási tantervi utasítás készítése, melynek tárgyalásakor két rajzoktatási irányelv látszott összeütközésbe jutni. A második, hogy tanügyi férfiaink a tényleges rajzoktatással foglalkozó tanítók, valamint rajzszakos tanárok lehetőségszerinti, kielégítő tájékozódást nyerhessenek a mai viszonyokról. A harmadik, hogy az 1928-iki prágai VI. Nemzetközi Rajzoktatási kongresszussal kapcsolatos kiállításról beszámolhassak és végül levonhassam azokat a tanulságokat, melyek a magyar művészeti nevelést s ezen belül az intelligencia harmonikus nevelését, valamint a rajzoktatást érinthetik.
A Magyar Rajztanárok Országos Egyesületének programmjában van, hogy időszakonként a külföldi és hazai rajzoktatást ismertető tanulmányokkal tájékoztassa a tanügyi köröket. Munkámmal erre a kérdésre is igyekeztem megfelelni. Ha hiányos volna ismertetésem, amennyiben nem terjeszkedtem ki az oly fontos szakiskolai oktatásra, vagy kisebb részleteket elhagytam volna, szolgáljon mentségül, hogy ma az általános irányú iskolák rajzoktatása az előtérben álló kérdés és a nehéz anyagi viszonyok kényszerítettek az ismertetés megrövidítésére.
Ezt a rövidítést elősegítette a tárgyalásban alkalmazott módszer is. Ugyanis minden teljes és sikeres rajzoktatás különböző pedagógiai értékeket képviselő elemekből, úgynevezett gyakorlatnemekből - áll, melyek nagyobb, vagy kisebb jelentőségűek. Ha a nagyobb jelentőségűek egyike az oktatásban a többit elnyomva, vagy magába olvasztva a tanítás irányát szabja meg és csak a sajátságához kötött pedagógiai érték egyoldalú kifejtésére törekszik, akkor ez a gyakorlatnem a tanítás irányelvét jelenti.
Munkámban az összes nemzeteket rajzoktatásukban alkalmazott ilyen irányelvek szerint csoportosítottam s így csak az irányelv jellegzetességét kidomborító nemzetek oktatásánál kellett az apróbb részletekre is kitérni. Vissza

Tartalom

Előszó
Irodalom
A rajzoktatási irányok fejlődése
A magyar rajzoktatás gyakorlatnemei és a külföldi vonatkozások 4
1. Vonalvezetési gyakorlat 4
2. Foltszerű ábrázolás 4
3. Síkforma rajzolás 4
4. Díszítő tervezés 6
5. Szerkesztő, vetületi rajz, stb. 6
6. Nagy térformák, kis térformák 7
7. Művészeti alkotások ismertetése 8
8. Kézimunka 8
9. Fejből való rajzolás 8
A magyar elemi iskolás 6-10 éves tanulók rajztanítása 10
A fejből való, lélektani hatású rajzolásmódok és a külföldön velük kapcsolatban
említett gyakorlatnemek összegezése 10
A) Szerkesztő rajzolás 10
B) Szemléleti rajzolás 10
C) Lélektani behatású (pszichológiai) rajzolásmódok 11
A különféle rajzoktatási irányelvek csoportosítása 12
Öt világrész kulturnemzeteinek csoportosítása rajzoktatásuk irányelve szerint 13
I. Irányelv: Rajztanítás lapminták s művészek rajzainak másolása útján 14
1. Japán 14
II. Irányelv: Rajztanítás a természet tárgyainak rajzoltatása által 15
2. Magyarország (gör. pótló rajz) 15
3. Dánia 16
4. Jugoszlávia 16
5. Franciaország (Tunis, Madagaszkár) 17
A francia tanterv 18
A francia rajz tantervének előnye a magyarral szemben 19
A francia rajz tantervének hátrányai a magyarral széniben 20
6. Spanyolország (és Délamerika államai) 21
7. Románia 21
8. Anglia (Egyiptom, Fokföld, Britt-India, Dél Wels, Ujzéland) 21
9. Svájc 22
Elemi iskola 22
Gimnázium, ipariskola 23
Greuter könyve. A rajzolás a népiskolában 23
Greuter könyvének különösen jellemző részei 24
III. Irányelv. A fejből való, lélektani hatás alatt álló rajzolás tanítás 2(>
10. Olaszország. Elemi iskola 26
Felső elemi iskola 28
11. Amerikai Egyesült Államok 28
12. Németország 29
A G. Britsch-féle elvek 31
Franck. Das Schaffende Kind. (a tanárképző gyakorló iskolája) 31
VII. kongresszusi tétel: A pszichológiai vizsgálatok a gyermek művészi
tehetségességének megállapítására, a) Az általános képzésű iskolákban 33
Wulf. Ujabb törekvések a gyermek rajzoktatásában 33
IV. Irányelv: A játékos rajzból kiinduló tipusformát fejlesztő oktatás 35
13. Ausztria 35
Az ausztriai új elemi iskolai tanterv 37
Rothe. „Kindertümliches Zeichnen" 38
Kunzfeld-Rothe. „Naturgemässer Zeichen und Kunst-Unterricht" 40
Az ausztriai oktatás hibája 41
V. Irányelv: Kísérletezés útján álló rajztanítás 43
14. Lengyelország 43
15. Lettország 44
16. Oroszország 44
17. Észtország 44
18. Kanada 45
19. Csehszlovákia 45
Magyarország és Csehszlovákia rajzoktatásának összehasonlítása 46
A csehszlovák középiskolák 47
A csehszlovák elemi iskolák tantervei 48
A csehszlovák rajzoktatási irányzatok küzdelme 49
A (lélektani) pszichológiai rajzolás 49
A csehszlovák kiállítás
IV. kongresszusi tétel. Új módszerek a térjelenségek ábrázolásának
kifejlesztésére 53
VI. kongresszusi tétel. A rajzoló tehetségességének függősége az ethnikai
körülményektől 55
Összefoglalása a kísérletezés irányelve szerinti tanításnak 56
VI. Irányelv: Minden értékes gyakorlatnem arányos alkalmazásával vezetett
rajztanítás 56
20. Svédország 56
21. Magyarország (az új tantervekkel) 57
Az irányelvek összehasonlítása az oktatás sikere szempontjából 59
Milyen irányelveket követhet a 8 osztályú magyar elemi iskolai tanterv és utasítás?
Egységes irányelv a rajzoktatásban 60
Az elemi iskola alsó 4 osztályának tanterve 61
A felső elemi iskola tantervének tervezete 62
A pszichológiai rajzolgatások túlzásai 62
Körösi Ferenc "A művészeti nevelés" c. munkájáról 65
Magyarország rajztanítása szempontjából kifogásolható Körösi fordítása 65
Összefoglalás és tanulságok 66
I. A tanterv keretén belül elintézhető kérdések 66
II. A tantervváltoztatást igénylő kérdések 67
FÜGGELÉK.
Beszámoló jelentés a prágai kongresszusról
Formaságok, résztvevők 69
Tárgysorozat 70
A kongresszus határozatai 71
A kongresszus tárgyalásai a vitakérdések sorrendjében 72
I. tétel: A művészeti nevelés kulturális jelentősége 72
IIa. tétel: A rajz mint a kézimunka lelke.
1. Az általános képzésű iskolákban 72
2. A szakiskolákban 73
IIb. tétel: A rajz és a kézimunka kapcsolata a tanitó-tanár képzésben 74
III. tétel: A szín. Jelentősége az iskolában és az életben, tanítási módszerei.
A színmegnevezések egységesítése 74
Rainer. A zenei grafika (Musicalische Grafik) 76
IV. tétel: Új módszerek a tér jelenségek ábrázolásának kifejlesztésére 53
V. tétel: Tárgyak és személyek mozgásának grafikai visszaadása 77
VI. tétel: A rajzoló tehetségének függősége az ethnikai körülményektől 55
VII. tétel: Pszichológiai vizsgálatok a gyermek művészi tehetségességének megállapítására
a) Az általános képzésű iskolákban 63
b) A szakiskolákban 78
VIII. tétel: A rajzolásban tehetségesek vagy gyenge tehetségűek fejlesztése az
iskolai tanítás által 78
IX. tétel: A modern művészeti törekvések hatása a rajzoktatásra.
Az expressionista irányzat támogatói 79
Az expressionista irányzat ellenzői 80
A tétel vitájának összegezése 81
Összefoglalás és tanulságok (Lásd: fent.) 86

Holló Károly

Holló Károly műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Holló Károly könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv