1.035.374

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Ötvenéves az ózdi gimnázium 1945-1995

Az ózdi József Attila Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskola jubileumi évkönyve 1945-1995

Szerkesztő

Kiadó: József Attila Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskola
Kiadás helye: Ózd
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 239 oldal
Sorozatcím: Az ózdi József Attila Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskola évkönyve
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az ember ragaszkodását egy helyhez nem az idővel mérik.
Vannak életünkben olyan színterek, ahol hosszú időt töltöttünk, és az események úgy átrohantak rajtunk, hogy semmi maradandó emléket nem... Tovább

Előszó

Az ember ragaszkodását egy helyhez nem az idővel mérik.
Vannak életünkben olyan színterek, ahol hosszú időt töltöttünk, és az események úgy átrohantak rajtunk, hogy semmi maradandó emléket nem hagytak maguk után. Ezzel szemben kétségtelenül van olyan hely, ahol viszonylag rövid idő alatt életre szóló indítást nyertünk, amely emberi létünk kiteljesedésének átfogó keretévé vált.
Ilyen csodálatos, egész életünket igézet alatt tartó élmény volt sokunk számára az ózdi József Attila Gimnázium, amely most ünnepli fennállásának 50. évfordulóját.
"Tisztelni az érdemet: kötelesség, s ezt a tiszteletet kimutatni jólesik a szívnek"-figyelmeztet Kölcsey.
A mi ünnepségünk azonban valamivel több puszta megemlékezésnél. Míg az eddigi pedagógiai irányzatok és iskolák általánosságban követték a történelem menetét, a mi iskolánk nem egy területen elébe vágott a pedagógiai fejlődésnek. Továbbá: míg a demokratikus mozgalmak, irányzatok eleddig felülről igyekeztek áttörni az antidemokratikus irányzatokat, addig a második világháború alatt és után alulról, a demokratikus tömegek mozgósításával indult meg ez a folyamat.
Ezek a körülmények vezettek azokra a próbálkozásokra, amelyek végül is a középiskolai rendszerű oktatás újjászerveződésére vezettek Ózdon. Az eszme nem volt új Ózd demokratikus erői előtt. A meglepetést nem ezeknek a reformeszméknek és intézményeknek további funkcionálása okozta, mint inkább merőben új szellemű, új intézmények megjelenése.
Az újítás szelleme először a közép- és kispolgári tömegeket ragadta magával. Nekik adott hangot Rubovszky apátplébános, aki 1942-ben megszavaztatta a római katolikus polgári leányiskola felállítását. Ezzel megszületett Ózd első középfokú iskolája, amely alapja lett az érettségit adó középiskoláknak, és amely Ózdot fokozatosan egy kultúrrégió központjává tette.
Tisztelettel emlékszünk azokra az "alapító atyákra", akik nehéz küzdelemben elhárították az akadályokat a sikerhez vezető útról.
A szervezés Rubovszky Ferenc érdeme, akinek pedagógiai segítőtársa volt e sorok írója, az akkor frissen végzett helybeli gimnáziumi tanár.
A politikai felvételek megteremtésében oroszlánrésze volt Kuzmann Györgynek, a Nemzeti Bizottságok titkárának. Az iskolai irányítását 1945. október 27-től Peja Győző igazgató vette át. A Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium, a Rimamurány-Salgótarjáni Vasmű Részvénytársaság Vezérigazgatósága, nemkülönben Ózd nagyközség és szülői társadalma is méltó részt vállalt az iskolaalapításban. Példamutó volt az ózdi kohász és bányász dolgozók lelkesedése, akik a gyermekeik számára létesítendő középiskola érdekében fizikai, anyagi és pénzügyi áldozatot is vállaltak.
Az ózdi gimnázium megalakulása szárnyakat adott az iskolán kívüli közművelődésnek is. Az egész kultúrprogram alapja a Petőfitől és Aranytól kezdve képviselt irányzat volt. A színjátszócsoportok Csehovig, Shakespeare-ig, sőt Lope de Vegáig nyúltak vissza. Ez utóbbinak Gyilkos falu című drámája hazai ősbemutató volt. Az iskola névadójáról, József Attiláról Ózdon rendezett országos középiskolai szavalóversenyekkel, irodalmi színpadi előadásokkal emlékezett meg az iskola. A 25 éves évfordulón pedig az előcsarnokban felállították a költő mellszobrát. A kultúrmunkából hamarább a rádiószereplésekre is vállalkozó énekkar szerzett országos elismerését. Lehetne hosszasan sorolni a közművelődés és a sport legkülönbözőbb területein elért eredményeket, amelyek az ifjúság öntevékeny szerepeléseihez fűződnek, de fölösleges. Mindezt megtalálja az olvasó az 50 éves emlékkönyv egyes fejezeteiben, amelyek nemcsak a gimnázium, hanem Ózd sikerét is jelentik. Vissza

Tartalom

Dr. Bellér Béla: Előszó9
Soltész József: Gondolatok az ózdi középiskolai hálózat kialakulásához11
Soltész József: Próbálkozások a középiskolai rendszerű oktatás bevezetésére a két világháború között13
Az ózdi gyár szerepe és hatása az oktatásban13
A középiskolai oktatás csírái13
Középiskolai Előkészítő Tanfolyam 1919-1928 között14
Szakiskolai képzés a Rimamurány-Salgótarjáni Rt-nél 19
Polgári iskolák szervezése22
Soltész József: A második világháború végső szakaszának hatása az Ózdon rekedt középiskolásokra 25
Iskola nélkül maradt középiskolás diákok felkészítése magánvizsgákra25
Érik a helyi középiskolák létesítésének gondolata: két középiskola - gimnázium és kereskedelmi - párhuzamos szervezése27
A kereskedelmi - közgazdasági - középiskola28
Az ózdi József Attila Gimnázium története29
Soltész József: Az ózdi gimnázium szervezése és alakulása 29
Gimnáziumot kér Ózd29
Így kezdődött31
Az első tanév33
Az első diákok35
Az első tanárok39
A gimnázium ideiglenes elhelyezése, a szükségtantermek felszereletlensége44
Küzdelem az önálló épületért47
Tervezése
Építése
Felavatása, névadása
Mit jelentett "akkor" Ózdnak a gimnázium? - Tallózás a helyi lapok írásaiban54
Kónya István: A gimnázium és a kollégium kapcsolata58
Jászai János - Kónya István - Soltész József - Takács József: A József Attila Gimnázium fél évszázados működése60
Az iskola hivatalos elnevezéseinek, jellegének változásai 50 év alatt. A JAG mint anyaiskola, melyből új középiskolák szerveződtek61
Az iskola nevei és pecsétjei61
A II. számú gimnázium kiválása (1964)63
Ipari Szakközépiskola létesítése, majd kiválása (1967) (Bródy Imre Szakközépiskola)65
Egészségügyi Szakközépiskola megszervezése a gimnázium keretében (1968)66
Segítségnyújtás a Sajó-völgy új gimnáziumainak megszervezéséhez68
Az iskola tanárainak és diákjainak létszámalakulása az elmúlt 50 évben69
Az igazgatók névsora és működési idejük70
A tanárok névsora és itt töltött munkaidejük70
A nappali tagozatosok számadatai75
Az iskola dolgozó tagozatának szervezése, eredményei, létszámkialakulása77
Kónya István - Soltész József - Takács József: Az iskola szerepe a tudatformálásban - tanítási időn túli tevékenységek81
Művelődés, önművelés81
Az irodalmi és színjátszó csoportok eredményei82
Szavalóversenyek88
Az énekkar szereplései, sikerei88
Lépéstartás a mindennapi kultúrélettel: írók, költők, művészek látogatásai iskolánkban90
Önképzőköri, szakköri tevékenységek91
Diákönkormányzat, ifjúsági mozgalom, építőtáborok93
Sportélet96
Tanulmányi versenyek eredményei101
Az iskola környezetének kialakítása108
Dr. Eszenyi Gézáné: Az iskola a jubileum évében110
Szervezeti felépítése 1995-ben110
Az iskola az 1995-ös statisztika tükrében112
A tanári kar112
Óraadó tanárok névsora113
Az iskolai könyvtár113
Gazdasági és adminisztrációs ügyvitel113
Az iskolai étkeztetés114
Tartó Anett: A gimnázium diákszemmel (IV. osztályos tanuló)115
Verselő diákok: Szurdoki Péter, 1994-ben érettségizett diákunk bemutatkozása117
A tanulók számadatai és osztályonkénti névsora 1995-ben118
Szemelvények az iskola volt tanárainak és diákjainak munkáiból126
Dr. Bellér Béla, a gimnázium első tanára126
Dr. Peja Győző Kossuth-díjas gimnáziumi igazgató, a földrajztudományok kanditátusa: Suvadástípusok a Bükk északi (harmadkori) előterében (Az Arló környéki suvadások)127
Kunt Ernő kétszeres Munkácsy-díjas festőművész, rajztanár gondolatai129
Takács József tanár, író (Részlet "Szabó Zoltán a népi írókról" című tanulmányából)131
Dr. Askercz Éva művészettörténész: Id. Storno Ferenc asztaldísz-terve Lipót főherceg számára (1858)132
Dr. Győry Kálmán tanszékvezető egyetemi tanár, akadémikus tudományos munkássága, A Magyar Tudományos Akadémián elhangzott székfoglaló előadásának méltatása135
Dr. Paládi-Kovács Attila egyetemi tanár, néprajzkutató akadémikus: Részlet a Barkóság és népe című kötetből137
Peták István, a Magyar Televízió főmunkatársa, a Magyar Turista Egyesület elnöke: A "Másfél millió lépés Magyarországon" szerkesztője voltam138
Dr. Roska Tamás egyetemi tanár, akadémikus: A CNN Univerzális Számítógép és Szuperszámítógép chip, valamint a CNN bionikus szem140
Dr. Sailer Kornél fizikus, tanszékvezető tanár munkássága 142
Tóth Zoltán alezredes, ENSZ katonai ellenőrző bizottsági tag beszámolója143
Zárszó145
Az évkönyv összeállításához felhasznált források jegyzéke146
Képek, fotók az iskola 50 évéből148
Az ózdi gimnáziumban 50 év alatt érettségizettek névsora tanévenként és osztályonként166
Nappali tagozatosok166
Egészségügyi szakközépiskolások216
Dolgozó tagozatosok225
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv