1.035.163

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nyolc évtized agrárszakoktatás Szarvason

1927-2007

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Tessedik Sámuel Öreggazdász Egyesület-Mezőgazda Kiadó
Kiadás helye: Szarvas
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 192 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-286-379-5
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Európában elsőként Szarvason kezdődött meg a fiatalok középfokú, gyakorlati gazdasági képzése, amely Tessedik Sámuel nevéhez fűződött. Az általa alapított Gyakorlati Gazdasági Szorgalmatossági... Tovább

Előszó

Európában elsőként Szarvason kezdődött meg a fiatalok középfokú, gyakorlati gazdasági képzése, amely Tessedik Sámuel nevéhez fűződött. Az általa alapított Gyakorlati Gazdasági Szorgalmatossági Iskola 1806-ig maradt fenn. Hosszabb szünet után a „tessediki örökséget" felvállalva 1927-ben Szarvason újraindult a mezőgazdasági szakemberképzés, ami továbbra is megszakítás nélkül folyik. Az idén (2007- ben) ennek 80. évfordulóját ünnepli a Kar az I. Nemzetközi Környezettudományi és Vízgazdálkodási Tudományos Napok keretében. A főiskolai képzés elindulása előtt az iskola történetének fontosabb állomásai a következők voltak: Középfokú Gazdasági Tanintézet (1927-1944), mezőgazdasági középiskola és technikusképzés (1945-1965), felsőfokú mezőgazdasági technikusképzés (1960-1970). Ez utóbbi megszüntetésével hozták létre 1970-ben a Debreceni Agrártudományi Egyetem Szarvasi Mezőgazdasági Főiskolai Karát, amelyen növénytermesztési és öntözéses-meliorációs üzemmérnökképzés indult el. 2000-től a felsőoktatás országos hálózatának átszervezése következtében az intézményünk az újonnan megalakuló Tessedik Sámuel Főiskola Mezőgazdasági Víz- és Környezetgazdálkodási Főiskolai Karaként működik. A bolognai folyamat részeként 2006-ban a Kar teljesen áttért az új típusú képzésre, így alapképzésben már csak BSc szakokat indított. Ma a Tessedik Sámuel Főiskola, a karok hagyományaira építve, három tudományterületre (társadalomtudományok, élettelen természet- és műszaki tudományok, valamint élettudományok), azokon belül számos tudományágra (művészetek, filozófiai, közgazdaság-, műszaki, agrár-, környezet-, nevelés- és orvostudomány) kiterjedő képzési-kutatási-fejlesztési profillal rendelkezik. Ez lehetővé teszi, hogy az Alföld két nagy felsőoktatási centruma (Szeged, Debrecen) mellett a nagytérség általános, főiskolai szintű képzőközpontja legyen, amely folyamatosan fejlődve képes kielégíteni a különböző szintű regionális, esetenként országos igényeket, ezzel segítve az elmaradott Délkelet-Alföld felzárkózását az ország fejlettebb régióihoz. Az integrált intézmény főiskolai alap- és kiegészítő képzést, általános és szakirányú továbbképzést, továbbá akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzést folytat, hogy segítse a régió lakosságának felkészülését, továbbképzését vagy éppen pályamódosítását a változó munkaerő-piaci helyzetben. A régió gazdaságának fejlődése érdekében kutatási, szakértői és tanácsadási tevékenységet is végez. A többkarú és többlépcsős képzési rendszer rugalmasan alkalmazkodik a társadalmi, gazdasági változásokból adódó követelményekhez. A főiskola biztosítja a hallgatók tanulási, illetve önképzési szabadságát és azokat a feltételeket, amelyek között a tanulmányok folytathatók. A kötet az iskola történeti áttekintésére ad lehetőséget, ami kinek-kinek új információként vagy szép emlékek újra átéléseként rögzülhet. Kívánom, hogy minden kedves olvasó találja meg a számára kedvező érzést könyv lapozása során. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ ........................................................... 6
BEVEZETŐ..................................................................... 7
TESSEDIK SÁMUEL HAGYATÉKA (dr. Pilishegyi József)............................. 9
A SZARVASI MAGYAR KIRÁLYI TESSEDIK SÁMUEL KÖZÉPFOKÚ
GAZDASÁGI TANINTÉZET..................................................... 13
Magyarország az 1920-as években (dr. Pilishegyi József) ............................ 13
A gazdasági tanintézet létesítésének története (dr. Molitorisz Pál)......................................16
Történeti előzmények...................................16
Az iskolaépítés története ..................... ..............................................................18
Az iskola megnyitása és működése ...........................................20
Az oktatás története (dr. Pilishegyi József)..................................................................................25
A kezdetektől a megvalósulásig............................................................................................25
A beiskolázás, a jelentkezés feltételei és a kötelezettségek........................28
Az első évek tantárgyai, órarendje........................................................................................32
Röviden a gyakorlati oktatásról ............................................................................................34
A tanévek történései...................... ....................................................................37
A magyarországi állapotokról................................................................................................40
Újra a tanintézetről ......................................................... 40
Az új időszámítás kezdete (1945-től 1950-ig) ......................................................................82
A gazdasági tanintézet tangazdaságának története (dr. Szitó János).................. 92
Az előzményekről röviden ..................................................92
Libalaposi földterület....................................................... 93
Galambosi földterület.......................................................94
Bikazugi földterület ........................................................94
A szántóföldi öntözések indítása .............................................95
Kísérleti öntözőtelep........................................................ 95
Rizskísérleti öntözőtelep ....................................................98
Tangazdasági majorok ......................................................99
Meteorológiai állomás ......................................................99
Állattartás és -tenyésztés ....................................................99
Munkaerő és munkaeszköz..................................................101
AII. világháború utáni évekről, a talpra állásról és az átszervezések időszakáról ... 102
Kiemelt események.........................................................103
A tangazdaság irányítói.....................................................104
És akkor most hogyan, merre tovább?.........................................105
Gyakorlati oktatás (Molnár Imre)..............................................106
Ifjúsági élet a gazdasági tanintézetben (dr. Szitó János) ........................................................114
Az Önképzőkörről..........................................................114
A sportéletről (Bagó Lajos) ......................................................................................................116
A gazdászélet hagyományairól (dr. Köhler Mihály) ..............................121
A SZARVASI MEZŐGAZDASÁGI TECHNIKUMTÓL
A TESSEDIK SÁMUEL FŐISKOLÁIG (dr. Pilishegyi József)...........................129
Középfokú mezőgazdasági technikum..........................................130
A felsőfokú technikum évtizede ...............................................137
A főiskolai képzés kezdetei..................................................141
A kutatásokról .............................................................150
A kulturális életről, a rendezvényekről........................................155
A nemzetközi kapcsolatokról ................................................157
Az oktatók tudományos munkásságáról.......................................159
Változások a 80-as, 90-es évek fordulóján......................................159
A könyvtárról...............................................................163
A tanüzemről, a tangazdaságról..............................................166
Az integráció előzményeiről .................................................169
AZ INTEGRÁLT TESSEDIK SÁMUEL FŐISKOLA (dr. Bukovinszky László) ............171
Szervezeti felépítés .........................................................171
Oktatómunka..............................................................172
Gyakorlati képzés..........................................................174
Tudományos élet...........................................................175
Nemzetközi kapcsolatok ....................................................176
Hazai kapcsolatok..........................................................177
Kollégium.................................................................178
Műszaki fejlesztések........................................................178
Akkreditáció...............................................................179
A Főiskola és a Kar vezetői ..................................................180
A Kar oktatói ..............................................................182
UTÓSZÓ.......................................................................184
IRODALOM....................................................................185
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv