1.035.434

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Ábrázoló geometria I-III.

Polgári fiuiskolák II. III. és IV. osztálya számára

Szerző

Kiadó: Lampel R. Kk. (Wodianer F. és Fiai) R. T. Könyvkiadóvállalata
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 180 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Három kötet egy könyvben. Franklin-Társulat nyomdája nyomása. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. II. kötet 1908-ban, III. kötet 1909-ben lett kiadva. I. kötet második kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az ábrázoló geometria a polgári iskolának legnehezebb tantárgya. Nehézzé teszi e tantárgyat módszere, mely mindent a térszemlélet alapján vezet le. Tagadhatatlan, hogy a számtani és mértani... Tovább

Előszó

Az ábrázoló geometria a polgári iskolának legnehezebb tantárgya. Nehézzé teszi e tantárgyat módszere, mely mindent a térszemlélet alapján vezet le. Tagadhatatlan, hogy a számtani és mértani igazságokat a szemlélet teszi teljesen világossá, mindazáltal a helyes szemlélet sok előzetes számtani és mértani gyakorlat eredménye.
Mikor a gyermek a polgári iskola második osztályába lép, helyesen látni még csak a síkban tud. Csak itt, a II. osztályban kezd a térben látni, mikor a mértanban a stereometriát tanulja. És ez a látás nagyon nehézkes, alig tud a síkból a térbe emelkedni s ha fel is emelkedik, sokszor visszaesik, úgy, hogy az első osztályban szerzett tiszta látása is elhomályosul. Nem tud különbséget tenni a függőleges és a merőleges, a négyzet és a kocka, a téglalap és hasáb stb. között.
Látása csak a folytonos ismétlésekkel, szemléltetésekkel és megkülönböztetésekkel erősödik.
És míg látni tanítjuk a mértanban, ugyanekkor e látást fel kell tételeznünk az ábrázoló geometriában, mert az ábrázoló geometria módszere épen ezen tiszta mértani látáson alapszik.
Természetes, hogy ha az ábrázoló geometriában eredményt akarunk elérni, csakis ott kezdhetjük, ahol a mértanban, t. i. a helyes mértani látás tanításán. Ép ezért lehetetlen a második osztályban a mértani és az ábrázoló geometriát külön kezekre bízni, mert e két tárgy kiindulása s jó darab útja teljesen egy. Ha ugyanazon kéz vezeti a gyermeket a tiszta látás ösvényén, a gyermek megfigyelései s ezek alapján látása tiszta és határozott lesz; ámde ha egyik kezénél fogva a mértan, másik kezénél fogva az ábrázoló geometria tanára vezeti, mindkettő beszédére ügyelni képtelen egyszerre, fejét hol ide, hol oda kapkodja, megfigyelései határozatlanok, látása zavart lesz.
A bevezetésben a térelemekkel foglalkozom és pedig tisztán stereometriailag. A térelemek térbeli helyzetét s egymáshoz való viszonyát stereometriailag begyakorolni fárasztó, de okvetlenül be kell gyakorolni, mert másként az ábrázoló geometria tanításának semmi eredménye sem lesz. A további anyag megválasztásában szigorúan a tantervet tartottam szem előtt. Vissza

Tartalom

I. kötet
I. Bevezetés
1. §. A térelemek 5
2. §. A térelemek kölcsönös helyzete 7
II. Pont, vonal sík, térbeli helyzetének ábrázolása egymáshoz való viszonya
3. §. Az ábrázoló geometria feladata, fontossága és fogalma 14
4. §. Egy képsíkon való ábrázolás 15
5. §. Egy képsíkon való ábrázolás nem nyújt tökéletes képeket 17
6. §. Képsíkok és térnegyedek. Felezősíkok 18
7. §. Pont ábrázolása két képsíkon 20
8. §. A pont 13 helyzete 21
9. §. A pont ábrázolása három képsíkon 24
10. §. Két pont kölcsönös helyzete. Egyenes 26
11. §. Végtelen hosszú egyenes pontjai 27
12. §. Az egyenes visszaszerkesztése. Nyompontok 29
13. §. Az egyenes harmadik képe 31
14. §. Az egyenes némely helyzete 32
15. §. Két egyenes kölcsönös helyzete 34
16. §. Pont és egyenes kölcsönös helyzetei. Sík 37
17. §. A sík nyomvonalai 39
18. §. A sík különféle helyzetei 40
19. §. Egyenes és sík kölcsönös helyzetei 42
20. §. Pont és sík kölcsönös helyzetei 46
21. §. Két sík kölcsönös helyzete 48

III. kötet
I. Lépték szerinti rajzolás.
1. §. A görög oszloprendekről általában 5
2. §. Az oszloptörzs és oszlopszék 6
3. §. A lépték 8
4. §. A dór oszloprend 8
5. §. A jón oszloprend 12
6. §. A jón csigavonal szerkesztése _ _ _ 15
7. §. A korinthusi oszloprend 17
II. Építészeti szerkesztések gyakorlása.
1. §. A lakóházakról általában _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 20
2. §. A lakóházak nemei_ _ 22
3. §. A lakóházak alkotórészei _ _ _ _ _ _ _ 22
4. §. A lakóház tervezése _ 24
5. §. Az épület belső beosztása - 26
6. §. Homlokrajzok, metszetek 28
7. §. A tervrajz mértéke 30
8. §. Példa a lakóház tervezésére 31
9. §. A lakóháznak mint épületnek szerkezeti részei ~ ~ ~~ ~ 34
10. §. A falazat 36
11. §. Téglakötések 38
12. §. Boltivekről általában _ 46
13. §. A boltivek alakja és szerkesztése..46
14. §. Párkánylapok és szerkesztéseik . -54
15. §. Ácsszerkezetek 58
16. Fakötések 59
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv