1.035.200

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A nevelés művészetének szellemi-lelki alapjai

Az Oxfordban 1922. augusztus 16. és 21. között tartott 9 előadás - Waldorf sorozat

Szerző
Fordító
Lektor

Kiadó: Magyar Antropozófiai Társaság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 170 oldal
Sorozatcím: Genius
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 11 cm
ISBN: 963-0067-21-8
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Egy korszerű világszemlélet alapelemei
Rudolf Steiner,
a filozófia doktora, 1861-ben született Kraljevecben (akkor Ausztria-Magyarország) és 1925-ben halt meg Dornachban (Svájc). Bécsben folytat tanulmányokat (természettudományok, matematika, történelem, irodalom, filozófia). Mint Goethe természettudományos műveinek kiadója, író, újságszerkesztő és oktató Bécsben; Weimarban, Berlinben és Európa különböző országaiban gazdag kulturális tevékenységet fejt ki, melyet a századforduló után mindinkább az általa megteremtett antropozófiai irányultságú szellemtudomány határoz meg. A Basel melletti Dornachban felépült "Goetheanum" lesz működésének központja.
Az antropozófia
a XX. század kereső emberek előtt új szellemi világ- és emberképet tár föl; kapcsolódik az emberiség ősi bölcsességéhez, azonban keleti tradíciókkal ellentétben a nyugati szellemi életben gyökerezik és centrumában a Krisztus-esemény áll. Így iskolázási módszere is - az ember morális fejlesztése mellett -a nyugati... Tovább

Fülszöveg

Egy korszerű világszemlélet alapelemei
Rudolf Steiner,
a filozófia doktora, 1861-ben született Kraljevecben (akkor Ausztria-Magyarország) és 1925-ben halt meg Dornachban (Svájc). Bécsben folytat tanulmányokat (természettudományok, matematika, történelem, irodalom, filozófia). Mint Goethe természettudományos műveinek kiadója, író, újságszerkesztő és oktató Bécsben; Weimarban, Berlinben és Európa különböző országaiban gazdag kulturális tevékenységet fejt ki, melyet a századforduló után mindinkább az általa megteremtett antropozófiai irányultságú szellemtudomány határoz meg. A Basel melletti Dornachban felépült "Goetheanum" lesz működésének központja.
Az antropozófia
a XX. század kereső emberek előtt új szellemi világ- és emberképet tár föl; kapcsolódik az emberiség ősi bölcsességéhez, azonban keleti tradíciókkal ellentétben a nyugati szellemi életben gyökerezik és centrumában a Krisztus-esemény áll. Így iskolázási módszere is - az ember morális fejlesztése mellett -a nyugati gondolkodásból sarjad. A gondolkodás világprincípium, teremtő erő, melynek realitása van. Steiner szellemtudományos kutatási eredményei a gyakorlatban az élet számos területén mutatkoznak, így például a nevelésben (Waldor-iskolák), a gyógyászatban és gyógypedagógiában, a művészetben (építészet, festészet, eurythmia, beszédformálás stb.) éppúgy, mint a mezőgazdaságban (biodinamikus metódus) és a társadalmi élet területén (a szociális organizmus hármas tagozódása). Vissza

Tartalom

Első előadás - Oxford, 1922. augusztus 16.
A nevelés szellemi alapjai I.
Bevezetés
A Waldorf-pedagógia jellege: a szellemi megismerésből és a szellemi cselekvésből származik
A gyermek életszakaszai
A gyermek mint érzékelő szerv
Utánzás
Fogváltás
Krízis a kilencedik év körül
Autoritás és követés
A nemi érés
A saját vélemény kialakulása
A képszerűség, mint a tanítás előfeltétele az ítélkezésre képes korban
Második előadás - 1922. augusztus 17.
A nevelés szellemi alapjai II.
A szellem, a lélek és az intellektus jellemzése
A szellem, a teremtő princípium felismerhető a növekvő gyermekben
Az intellektus tükörkép-jellege
A szellemi tapasztalás történelmi útjai
A jóga: a teremtő szellem átélése a lélegzésben
Bensőséges kapcsolat a gondolkodás és a légzés között
A modern megismerési út: az üresség, a puszta gondolati kép átélése
A természettel való együttélés, a külvilág dolgaiban való alámerülés, a reális imaginációhoz vezet
Harmadik előadás - 1922. augusztus 18.
A nevelés szellemi alapjai III.
A spirituális megismerés másik útja, az aszkézis
Átalakulása a modern szellemtudományban
Az emberi organizmus hármas tagozódásának eszméje
A gondolkodás, érzés, és akarat kapcsolata az idegrendszerrel, a ritmikus rendszerrel és az anyagcsere-végtagrendszerrel
Negyedik előadás - 1922. augusztus 19.
A kisgyermek nevelése és a nevelő alapérzése
A három rendszer ritmikai különbségei
Az ideg-érzékszervi rendszer elsődlegessége a kisgyermeknél
A gyermek, mint érzékszerv
Utánzás
Szoktatás
A nevelő érzületének hatása
A fogváltás
Az átöröklés magyarázata
A ritmikus rendszer előtérbe kerülése a fogváltás után
A tanítás művészi kialakítása
Morális nevelés példaképek útján
Kész erkölcsi parancsok és a morális erő képzése
Alázat a gyermek előtt, hála és szeretet a gyermek iránt és hivatástudat, mint nevelői alapérzés: a három aranyszabály
Külön előadás - 1922. augusztus 20.
Az érzékfeletti világok kutatása
Intellektuális és szellemi megismerés
A meditáció lényege
Imagináció, inspiráció és intuíció
Gyakorlatok a magasabb megismerési fokozatok kialakítására
Ötödik előadás - 1922. augusztus 21.
A fiatal gyermek nevelése. A tanár mint a nevelés művészet I.
Írás és olvasás az akarati és képszerű elemből
A tanító szabadsága
A gyermek a kilencedik évben
Rudolf Steiner, mint nevelő
A tanítás előkészítése és gazdaságossága
Növénytan
Állattan
Az emlékezet túlterhelése és a betegségre való hajlam
A szemléltető oktatásban a gyermek annyit vesz fel magába, amennyit el tud viselni a magasabb osztályokban is
Számtantanítás
Összefüggése a moralitással
Hatodik előadás - 1922. augusztus 22.
A fiatal gyermek nevelése. A tanár mint a nevelés művésze II.
A tizenkettedik életév
Ásványtani és fizikai oktatás
Okság a történelemben
A tanár mint nevelő-művész
Humor
A gyermek művészi, individuális megközelítése
A melankólikus, flegmatikus, szangvinikus és kolerikus gyermek
Az osztályfoglalkozás
Példa egy művészi foglalkozásra
Gyermekek akadozó, illetve átszivárgó képzetekkel
Kezelésük festés és a tornatanítás útján
Hetedik előadás - 1922. augusztus 23.
A Waldorf-iskola mint szervezet
Az organizáció és az organizmus közti különbség
A Waldorf-iskola mint egységes iskola
Szükségszerű kompromisszum a nevelési eszmék és a jelenkor követelményei között
A tanári értekezlet lényege és feladata
A haszontalan gyermek
A szakaszos (epochális) tanítás
Gazdaságosság a felejtés kiegyenlítésére
Idegen nyelvek oktatása
Az óraterv kialakítása
Kézügyességi és kézimunka-oktatás
A színek átélése és a festés oktatása
Nyolcadik előadás - 1922. augusztus 24.
Fizikai és morális nevelés
A fizikai nevelés alapvonásai
A gyermeki játék és összefüggései az egészséggel
Példák a patológikus melankólia és szangvinikum kezelésére
Egészségi zavarok a pubertás korában, ezek összefüggései és kezelésük módja
Osztályzatok és emlékeztető szövegek
Kisegítő osztály
A morális nevelés alapvonalai
Vallásos nevelés
A Waldorf-iskola nem világnézeti, hanem módszertani iskola
Az euritmia és az euritmia-figurák
Kilencedik előadás - 1922. augusztus 25.
Nevelés az érési időszakban, és a tanárok működési feltételei
Testi, lelki és szellemi átalakulás a lányoknál és fiúknál
A tanári elfogulatlanság az emberi természet változásaival szemben
A tanárnak a világot ismerő embernek kell lennie
Az intellektuális gondolkodás fiziológiai szempontjai, kiválasztódási folyamat
Kész ítéletek átvétele, vagy eleven ítéletalkotás
Hatása a fiziológiára
A pubertáskori nehézségek okai
Zárszó
Az igazi nevelés és oktatás egy átfogó világnézetből fakad
Az antropozófia nem fanatizmusra, hanem egyetemességre törekszik
Az érzületi atmoszféra, mint a nevelés háttere

Rudolf Steiner

Rudolf Steiner műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Rudolf Steiner könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv