1.035.176

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Környezetismeret

Módszertani útmutató a 4. osztályos környezetismeret tanításához

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Országos Pedagógiai Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 139 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN: 963-681-423-6
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A 4. osztály környezetismeret tanításának megalapozását az első három osztály, az alapozó szakasz biztosítja. Az 1. és a 2. osztály azokra a tapasztalatokra támaszkodik, amelyeket közvetlen... Tovább

Előszó

A 4. osztály környezetismeret tanításának megalapozását az első három osztály, az alapozó szakasz biztosítja. Az 1. és a 2. osztály azokra a tapasztalatokra támaszkodik, amelyeket közvetlen környezetük spontán vagy irányított megfigyelése útján szereztek a tanulók. Fő feladat volt az ezekből a tapasztalatokból származó ismeretek rendszerezése. A 3. osztályban ez a tartalom az ok-okozati összefüggések keresésével fokozatosan bővült. A tanulók előbb a természeti, majd a társadalmi környezetben keresték és vizsgálták a kölcsönhatást.
Ezek a vizsgálódások a tanterv szellemének megfelelően a tanulók munkáltatását igényelték, amit igen nagy mértékben biztosított és segített a környezetismereti munkafüzet. Ez a munkaeszköz, helyes felhasználás esetén garantálta, hogy a tanulók a tanítás-tanulás folyamatában aktív tevékenységei fejtsenek ki mind az ismeretek feldolgozása, mind az alkalmazás során.
A 4. osztályban tanítók számára, az egyre táguló környezet tanításához elengedhetetlenül szükséges, hogy az 1-3. osztály környezetismeretének nevelési és oktatási tervén kívül ismerjék ezeket a munkafüzeteket, az alkalmazott feladattípusokat is. így nyomon követhetik egyrészt az ismeretanyag egyenletes bővülését, másrészt megismerik a tanulókat aktív tevékenységre késztető feladatokat is.
Tekintsük kiemelt feladatnak a tanulók önálló tevékenykedtetését, mert ezzel fejlesztjük az önálló ismeretszerzés képességét. Építsünk ebben a tekintetben az első három osztály munkájára, eredményére. Vegyük tudomásul az önálló tanulásra való felkészítés folyamat jellegét, ami ezen a téren az igények fokozatos növelését jelentse végig az általános iskolában, és ebbe illeszkedve a 4. osztály környezetismeretének tanításában. Alkalmazkodjunk tanulócsoportunk -felkészültségéhez: az ismeretanyag jellegéhez igazodva, az első órák túlnyomóan frontális munkájába a későbbiekben egyre több csoportos és önálló munka ékelődjön.
A kézikönyv óraleírásai az egyes tanítási egységeknél feltüntetik, hogy az ismeretanyag feldolgozásának melyik mozzanatában, melyik feladat megoldásánál milyen munkaformát javasolnak. Természetesen eltérhetünk ettől, hiszen az adott helyzetben mi tudjuk, hogy tanulóink valóban rendelkeznek-e a feladat önálló megoldásához szükséges ismeretekkel, jártasak-e a rendelkezésre álló tényanyag információinak feltárásában, és nem utolsósorban elegendő idő áll-e rendelkezésünkre. A tanulók aktív tevékenységét elősegítő tényezők közül emeljünk ki néhányat, amelyek szerepe az egyes óraleírásokban jól megmutatkozik. Vissza

Tartalom

BEVEZETŐ (Dr. Köves József) 4 3
Hogyan használjuk a munkatankönyvet? (Dr. Köves József) 8
Hogyan készítsünk gyűjteményt? (Jámbor Gyuláné) 9
ÉLET A GYÜMÖLCSÖSBEN (Jámbor Gyuláné) 11
Melyek az ősszel érő gyümölcsök? (Tanulmányi séta) 11
A szilvafa 12
Az alma 13
A gyümölcsfa élete 15
A szőlő 16
Hogyan lesz a szőlőből bor? 17
A májusi cserebogár 18
A májusi cserebogár fejlődése 20
Élet a gyümölcsöskertben, összefoglalás 21
ÉLET A ZÖLDSÉGESKERTBEN 24
Mit termelnek a zöldségeskertben? (Tanulmányi séta) 24
A paradicsom és a paprika 25
A fejes káposzta 27
A sárgarépa és a petrezselyem 29
A vöröshagyma 31
Milyen anyagok vannak a növényekben? 32
Élet a zöldségeskertben, összefoglalás 33
HELYZET ÉS MOZGÁS (Dr. Köves József) 35
Merre van tőlem vagy mástól? 35
Az irány mellett határozzuk meg a távolságot is! 37
Hogyan határozzuk meg az irányokat? 38
Tájékozódás a szabadban iránytűvel. (Tanulmányi séta) 40
A tárgyak alaprajza 41
Kisebbítés méréssel 43
A tanterem alaprajza 44
Az iskola környékének összevetése a térképvázlattal. (Tanulmányi séta) 44
Tájékozódjunk lakóhelyünk térképvázlatán és térképén! 45
A magasságokat is viszonyítjuk 46
Hogyan ábrázolják a magasságot a térképen? 47
Hogyan ábrázolják a vizeket a térképen? 48
Tájékozódás Magyarország domborzati térképén 49
Tájékozódás Magyarország megyéinek térképén 51
Mozgás és nyugalom 52
Ismerkedés a földgömbbel 53
Miért.váltakoznak a nappalok és éjszakák? 54
Meddig tart egy esztendő? 56
Milyen alakúnak látjuk a Holdat? 58
Miből áll a Naprendszer? 59
Az ember elhagyja a Földet 60
Helyzet és mozgás, összefoglalás 60
Tájékozódás, összefoglalás 61
ÉLET A HAZAI TÁJAKON (Elek Sándor és Jámbor Gyuláné) 63
Az Alföld tengersík vidékén 63
A napfényes Alföld 64
A homokbuckás Kiskunság 66
A gyümölcs és a zöldség hazája 69
Hazánk legszárazabb tája a Nagykunság 70
Az acélos búza 72
A kukorica 73
Hullámzó búzatáblák, öntözött földek 74
A házityúk 76
A házi kacsa 77
Miféle tápanyagok találhatók táplálékainkban? 78
Hasonlítsuk össze a Kiskunságot a Nagykunsággal! összefoglalás 79
A kisalföldi tájon 81
Cukorrépaföldek, cukorgyárak és más üzemek a Kisalföldön 82
A lucerna 83
A szarvasmarha 84
Állati eredetű anyagok vizsgálata 86
Mi terem a szántóföldön? (Tanulmányi séta) 87
Élet a nagyüzemi mezőgazdaságban, összefoglalás 87
A csapadékos, erdős Alpokalja 88
Az ezernyi völggyel tagolt Dunántúli-dombság 89
A dús legelők haszna 91
Zalai tájakon 92
A mecseki szén vidéke 93
Hegységek a Zalától a Dunáig 94
A Dunántúli-középhegység ásványkincsei 96
A Balaton, a „magyar tenger" 97
Utazzunk a Balatonra! (Hogyan használjuk a menetrendet?) 98
Utazzunk a dunántúli tájakon! összefoglalás 99
Utazás az Északi-középhegységben 100
Bányák, gyárak a Borsodi-medencében 101
Szép fővárosunk, Budapest 103
Hazánk gazdasági életének központja: Budapest 104
Borsodtól Budapestig, összefoglalás 104
FEJLŐDÉS A TÁRSADALOMBAN (Dr. Arató Endréné) 106
Régen és most 106
Az emberek szerszámai 107
Gépek 110
A termelés kezdetei 112
A termelés fejlődése 112
Menedék, hajlék, település 113
Városok a középkori Európában 113
Városok ma 115
Alkotó emberek 116
Művészet és művészek 118
Művészet és művészek 120
Közlekedés régen és ma 121
Mindenki közlekedik 123
Kereskedelem régen és ma 124
A Magyar Népköztársaság 125
A rend fenntartói 127
ÉV VÉGI ÖSSZEFOGLALÁS (Aratóné - Elek - Jámborné - Köves) 128
Mit tanultunk a társadalom fejlődéséről? 128
Élőlények a hazai tájakon 133
Helyzet és mozgás 133
Élet hazánk tájain 134
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv