1.035.425

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tanulás és fejlesztés

Tanulmányok és szövegek gyűjteménye

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Közismert a gyermek intenzív megismerési vágya, melynek kielégítése fejlődése szempontjából igen fontos. Miértjének indoklását itt nem tekintjük feladatunknak. Hogyanját szeretnénk segíteni,... Tovább

Előszó

Közismert a gyermek intenzív megismerési vágya, melynek kielégítése fejlődése szempontjából igen fontos. Miértjének indoklását itt nem tekintjük feladatunknak. Hogyanját szeretnénk segíteni, elsősorban az intézményes nevelés nézőpontjából. Az óvodáskorú gyermek tanításának sokféle formája alakult ki. Az utóbbi évtizedekben a "korai tanítás" igazolására elméletek keletkeztek, amelyek több országban gyakorlattá is váltak. Hazánkban is megfigyelhető bizonyos "nyomás" az óvódák "iskolásítására", noha ellenzőinek tábora is jelentős.
Vekerdy Tamás álláspontját fogadjuk el, amikor - az óvodás életkorban történő fokozott tanítási törekvéseket bírálva - kijelenti: ismét kiderült, hogy a kisgyermek fejlesztésének adekvát formája nem a tanítás - legalábbis nem a kognitív, emlékezeti teljesítmény értelmében. (Vekerdy Tamás, 1989. Majd még ugyan itt írja: az óvodás elsősorban utánzásos játékban tanul s e tanulás motivációját emocionális késztetések adják.
A gyermek fejlesztéséhez mind óvodás, mind kisiskoláskorban nélkülözhetetlen a felnőtthöz való kötődés, a kölcsönös, szeretetteljes kapcsolat. Gordon így ír erről: amennyiben azt akarjuk, hogy a tanítás és a tanulási folyamat eredményesen haladjon együtt előre, akkor a maga nemében páratlan viszonynak kell fennállnia a két önálló organizmus között. (Thomas Gordon, 1989.) Másutt nélkülözhetetlen jellemzőket sorol fel a nevelési helyzet két főszereplőjének viszonyára vonatkozóan. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 4
I. TANULÁS ÉS MOTIVÁCIÓ
Barkóczi Ilona - Putnoky Jenő: A tanulás pszichológiai fogalma és általános jellemzése 9
2. A tanulás mint kapcsolatképzés 20
3. A motoros tanulás 24
4. A belátásos tanulás 26
5. A verbális tanulás 30
6. A motiváció alapfogalmai 48
7. A motivumtanulás alapvető formái 52
8. A szociális tényezők hatása a motivumtanulásra 56
II. TANULÁS ÉS TANÍTÁS
Báthory Zoltán: A tanulásról 61
2. A tanulás fogalmának tág értelmezése 62
Burhus F. Skinner: A tanítás etimológiája 72
4. Három elmélet 77
Lénárd Ferenc: Felfogás és megértés 82
6. Asszociációs és megértéses tanulás 87
Kozma Tamás: A tanulás szervezetszociológiai értelmezése 93
Tanulás és munka
Tanulás és szocializáció 96
Tanulás és kultúraátadás 100
Tanulás és társadalmi változás 102
A társadalmi tanulás terepei 106
Tanulás társadalmi csoportokban 110
Tanulás társadalmi szervezetben 113
Csoporttanulás vagy szervezeti tanulás? 115
III. FEJLŐDÉS ÉS FEJLESZTÉS
Mérei Ferenc - V.Binét Ágnes: Mit tud az óvodás a világról? 124
2. Utánzás, cselekvéstudat 132
Ranschburg Jenő: A szociális tanulás 135
Popper Péter: Az énkép és az énerők fejlődése a szociális tanulás során 151
Dr. Buda Béla: A nemi szerep kialakulása 158
IV. FEJLESZTÉS AZ ÓVODÁBAN
Porkolábné Balogh Katalin: A tanulási képességet meghatározó pszichikus
funkciók fejlődése 172
2. A fejlesztés elméleti és módszertani kérdései 187
3. Az óvónők által - a fejlesztő program során használt segédeszközök 191
Hűvös Éva: A rugalmas iskolakezdésről 196
Lukács K. József: Fejlődés-játék-tanulás
1 A gyermek fejlődése 205
2. A környezeti tényezők hatása a gyermek fejlődésére 214
3. A játék és a tanulás óvodáskorban 217
TOVÁBBI IRODALOM
A gyermek tevékenységformái 229/233/241
Óvoda és iskola 230/237/248
Az óvodáskor pszichológiája 231/238/250
Óvodai nevelés 231
A fejlesztés területei 234/243
Kapcsolatok más nevelési szinterekkel 250
A VÁLOGATÁS IRODALMA 259
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv