1.035.535

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Karikatúrák 3.

Szerkesztő
Fordító
Grafikus

Kiadó: K.u.K. Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 102 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar   Angol   Német  
Méret: 17 cm x 25 cm
ISBN: 963-7437-36-3
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkat tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Milyen címeket adnék én Édua legújabb gyűjteményének? Szelíd kajánságok? Hétköznapi groteszkek? Görbeségünk tükrei?
Látható, hogy a verbális benyomás valami azonos körül téblábol, a karikatúra... Tovább

Előszó

Milyen címeket adnék én Édua legújabb gyűjteményének? Szelíd kajánságok? Hétköznapi groteszkek? Görbeségünk tükrei?
Látható, hogy a verbális benyomás valami azonos körül téblábol, a karikatúra művészetének ilyen nagy általános ismérve, a műfajban általában a jellegzetes körül, és ezen belül (vagy kívül) arról dadog, hogy miért Édua, miért lehet azonnal megismerni a grafikát (foglalkozást jelölő főnév nőnemben, a francia törvény szerint!), most már nem is általában grafikát, hanem az éduait?
Nehéz és fontos penzum, hiszen többek között az különbözteti meg a művészt a tisztes mesterembertől, hogy az egyik jó minőséget ad a sokak hasonlóságában, a másik olyan egyénit, ami hamar kiválik a sokak jóminőségű hasonlóságából.
Az első csavar a stílus. Úgy érzem, hogy itt a mai állandóságok mint egy, a karikatúra születési fénykorára, a 19. századra visszakacsintó maiság jelennek meg, utalva arra a Daumier-vel, a Charivari-val, a Punch-csal, a Borsszem Jankóval jelzett grafikai stílusra, ami némi kontrasztot mutat a 20. század forradalmi Klee-jével és sok más, kisebb-nagyobb hasonló művész minimál-reprezentációjával szemben. A visszakacsintás tudatosnak tűnik, mint annyi mai művészé a zenében, irodalomban, csak félig-meddig rejtve az azóta megtanult technikákat, erősítve a modernségünk felülete mögötti lelki állandóságainkat, amelyek így a hagyományosnak tűnő köntösben még fokozzák a hétköznapi groteszket.
A másik csavar a szelídség. A karikatúra az egyik legkegyetlenebb műfaj, alig tűr empátiát a joggal elítélendő, kifigurázandó, emelvényeiről letaszítandó áldozatával. Egy arcképben, vagy regényhősben ott lehet a jóságos nagypapa és a kegyetlen hóhér, a tigris és a szelíd őz, a zenében hol a dúr, hol a moll. A karikatúra a torzat torzítja. Nem Édua. A humora csak ritkán éles, a figurák kerekdedségükben általában hordoznak némi esendő bájt, még a legerősebb képi kritikában is van egy kis kedélyes oldás, hiszen az élet és az élet figurái, azaz, mi magunk, akikről szól a századokon át is végeredményben hasonló történet, ilyenek vagyunk, még magunkkal szemben is megbocsátók.
A többi már nem verbalitás, sőt az eddigit sem lenne szabad szájbarágásként venni.
A többi, a szelíd kajánságoké!

Vámos Tibor Vissza
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv