1.035.410

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az analógiás gondolkodás fejlesztése

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Műszaki Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 263 oldal
Sorozatcím: Tanítás és tanulás
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 17 cm
ISBN: 963-164-010-8
Megjegyzés: Tankönyvi szám: MK-4010-8.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A gondolkodás fejlesztése a megismerés, az értelmes tanulás és az elsajátított ismeretek hasznosíthatóságának fontos kritériuma. Bár a tantervi követelményekben régóta szerepelnek a gondolkodás fejlesztésére utaló elvárások a tantárgyak tanításában, az iskolák napi tanítási gyakorlata terén mégis kevés változás történt. A modernizációs törekvések megvalósulását segíthetik azok a programok, amelyek - a tanulók tantárgyi tartalmon végzett tevékenységeire építve - a megtanítandó tartalmat a fejlesztendő képességekkel egységben kezelik. E kötet a gondolkodás magasabb szervezettségű formáinak alapját képező analógiás gondolkodás fejlesztésére fókuszál. Az analógiák és az analógiás gondolkodás kognitív pszichológiai és pedagógiai szempontú leírása után egy olyan fejlesztő programot mutat be, amely e gondolkodás összetevőinek biológia tantárgyi tartalmon keresztül történő fejlesztését, a biológiai fogalmak megértésen alapuló elsajátítását tűzte ki célul. A fejlesztő program hatékonyságának... Tovább

Fülszöveg

A gondolkodás fejlesztése a megismerés, az értelmes tanulás és az elsajátított ismeretek hasznosíthatóságának fontos kritériuma. Bár a tantervi követelményekben régóta szerepelnek a gondolkodás fejlesztésére utaló elvárások a tantárgyak tanításában, az iskolák napi tanítási gyakorlata terén mégis kevés változás történt. A modernizációs törekvések megvalósulását segíthetik azok a programok, amelyek - a tanulók tantárgyi tartalmon végzett tevékenységeire építve - a megtanítandó tartalmat a fejlesztendő képességekkel egységben kezelik. E kötet a gondolkodás magasabb szervezettségű formáinak alapját képező analógiás gondolkodás fejlesztésére fókuszál. Az analógiák és az analógiás gondolkodás kognitív pszichológiai és pedagógiai szempontú leírása után egy olyan fejlesztő programot mutat be, amely e gondolkodás összetevőinek biológia tantárgyi tartalmon keresztül történő fejlesztését, a biológiai fogalmak megértésen alapuló elsajátítását tűzte ki célul. A fejlesztő program hatékonyságának vizsgálata igazolta, hogy a 13-14 éves tanulók analógiás gondolkodása és biológiatudása normál osztálytermi környezetben fejleszthető, bár a beavatkozással előidézhető fejlődés mértékét több tényező (pl. a tanulók neme, előzetes tudása) is befolyásolja. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 9
1. A gondolkodási képességek fejlesztésére irányuló kutatások
tapasztalatai 13
A gondolkodási képességek fejlődése 13
A gondolkodáskutatás fő irányai 13
Gondolkodásfejlődés-elméletek 14
A gondolkodási képességek fejlesztése 20
A gondolkodási képességek fejlesztésének feltételei 21
A fejlesztő programok osztályozása 24
Gondolkodásfejlesztés, transzfer, metakogníció 29
A gondolkodásfejlesztő programok sikerességét befolyásoló
tényezők 30
2. Az analógiás gondolkodás fejlesztésének elméleti alapjai 35
Az analógiák értelmezése 37
Az analógia szó etimológiája, jelentése 37
Az analógiák különböző szempontú megközelítése 37
Az analógiák típusai 43
Az analógiák szerepe a megismerésben 52
Az analógiák szerepe az új sémák felépítésében 54
Az analógiák szerepe az új tudás kialakításában,
a fogalmi váltás elősegítésében 56
Problémák az analógiák használatával 59
Az analógiákkal való gondolkodás 61
Az analógiás gondolkodás értelmezése 61
Az analógiás gondolkodás kapcsolata a megismerés
más formáival 65
Az analógiás gondolkodás mérése 69
Az analógiás gondolkodás különböző fajtái
közötti összefüggések 70
Analógiák a gondolkodásban 75
Az analógiás transzfer 75
A sémák szerepe a transzfer közvetítésében 76
Az analógiás transzfer szintaktikus és pragmatikus
megközelítése 78
A szakértelem szerepe az analógiás transzferben 78
Az analógiás problémamegoldás 79
Az analógiás problémamegoldás kísérleti vizsgálata 81
Az analógiák kiépítése 83
Az analógiák integrálása 88
Az analógiák feldolgozása 91
Az analógiás gondolkodás vizsgálata fejlődés-lélektani
szempontból 99
Az életkor hatása az analógiás gondolkodás fejlődésére 99
Az analógiás gondolkodás fejlődésében megnyilvánuló
változások jellege 101
Az analógiás gondolkodási készségek azonosítása
és fejlesztése 102
Az analógiás gondolkodás és a kognitív stílus 103
Az analógiás gondolkodás és a terület ismerős volta 106
Az analógiás gondolkodás fejlesztésének lehetőségei 106
Analógiák a biológia tudományában és tanításában 113
Analógiák a biológiatudományban 113
Analógiák a biológiatanításban 117
Az analógiák integrálása a biológia-tankönyvi szövegekbe 119
Analógiák a hazai biológia-tankönyvekben 120
Az analógiák osztálytermi alkalmazása 129
Az analógiás gondolkodás fejlesztésére szolgáló program 145
A fejlesztő program leírása 146
A fejlesztő program hatékonyságának vizsgálata 157
A tantárgy- és tantervspecifikus képességfejlesztés-kutatás
modellje 157
A kísérlet szerkezete 161
A kísérlet mérőeszközei 163
A minta 170
A vizsgálat eljárásai 173
6. A fejlesztő program eredményei 175
A program fejlesztő hatása 175
Tesztteljesítmények a kísérleti és a kontrollcsoportban 176
Az Analógiás gondolkodás tesztek láncfeladatainak
teljesítménye a kísérleti és a kontrollcsoportban 179
A program hatása a tanulók biológia tantárgyi tudásának
minőségére 180
Az osztályok eredményei a kísérleti és a kontrollcsoportban 183
A különböző nemű és előfeltétel-tudású tanulókra gyakorolt
fejlesztő hatás 190
A program hatása a különböző nemű tanulók fejlődésére 190
A program hatása a különböző előfeltétel-tudású tanulók
fejlődésére 193
Az attitűdökre gyakorolt hatás 195
7. A fejlődést befolyásoló tényezők, összefüggés-vizsgálatok 203
A tartalom szerepe 203
Általános műveltségi vagy területspecifikus biológia tantárgyi
tartalom 204
A biológia tananyag különböző témakörei 218
A kontextus, a szituáció szerepe 221
A tesztek közötti összefüggések 224
A teszteredmények és a háttérváltozók összefüggései 228
A teszteredmények összefüggése a szülők iskolai
végzettségével 229
A teszteredmények összefüggése a tanulók
tanulmányi átlagával, tantárgyi osztályzataival és attitűdjeivel 231
Összegzés 237
Irodalom 243

Nagy Lászlóné

Nagy Lászlóné műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Nagy Lászlóné könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv